Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jaký bude dopad zákazu komunikace během startů?

Jaký bude dopad zákazu komunikace během startů?

Hamilton se těší, Grosjean je skeptický.

Od Velké ceny Belgie budou mít týmy zakázáno pomáhat svým jezdcům s odstartováním do závodu, aby na startu častěji docházelo k chybám a k promíchání pořadí z kvalifikace. Lewis Hamilton ještě neví, jak přesně to ovlivní technickou stránku věci, ale už se těší na větší kontrolu nad vozem, větším vlivem jezdce na výsledek a novou výzvu.

"Ještě nevím, jak přesně to nakonec bude vypadat, ale líbí se mi to. Čím více budu mít kontroly, tím lépe," řekl úřadující šampion. "Nyní je to tak, že jezdec sice pouští spojku, ale výkon je diktován týmem. Oni vám říkají, kdy přepínat jednotlivé režimy točivého momentu a další věci. Někdy to vypočítají správně a někdy ne. Já bych byl nejraději, kdyby to bylo jak v F3, kde jsem měl úplně obyčejnou spojku. Bylo to zábavnější, protože jsem měl v rukách více kontroly nad vozem. Bylo by dobře, kdyby to udělali takhle."

Podobný postoj zaujal i nováček Carlos Sainz: "Vlastně ještě vůbec nevím, co všechno chtějí zakázat, ale pokud bude mít jezdec větší vliv na to, co se stane po zhasnutí zelených světel, sám bude měnit věci jako například mapu točivého momentu a další, tak to jistě bude pozitivní změna. Směřuje to k posílení pozice a vlivu jezdce."

Mladý Španěl by byl ale rád, kdyby se celý systém po technické stránce zjednodušil, momentálně je rozhýbání monopostu moc složité.

"Musíme to trochu zjednodušit. Nyní máme tolik nastavení parametrů, že pro jezdce by bylo mimořádně obtížné vybrat jedno správné ze stovky možností."

Éric Boullier vysvětluje, v čem bude spočívat velká změna: "Mění se pohled na článek 20.1 sportovních pravidel věnovaný zákazu pomáhat jezdci s řízením vozu. Primárně to ovlivní instrukce dávané inženýry během zahřívacího kola a přípravu na start."

Ne každý však věří, že se od Belgie něco zásadně změní.

"Ne, nemyslím, že to bude mít velký efekt," řekl Rob Smedley z Williamsu. "Největší změnou je otevření možnosti, že někdo start skutečně zpacká, ale při běžných startech neuvidíme velký rozdíl. Nejspíš se každý bude rozjíždět o něco pomaleji, protože nikdo nebude mít perfektně nastavenou spojku a nakonec se tedy nic moc nezmění."

Skeptický je i Romain Grosjean: "Máme své postupy a nadále se jich budeme muset držet. Mění se to, že odstraňujeme poslední fázi nastavování převodovky a točivého momentu. Ale tím pouze trochu rozšíříme rozsah, přičemž zbytek procedury zůstane nezměněn. Beztak všechno děláme my (piloti) manuálně (prostřednictvím volantu) a musíme se držet postupů, takže nevěřím, že přichází obrovská změna jenom proto, že přijdeme o poslední nastavování točivého momentu a převodovky těsně před startem."

A co tak všechno zjednodušit, jak by si to přál Hamilton?

"Něco by se určitě poškodilo," míní Grosjean. "Pokud bych se pokusil o start ve stylu GP2, spojka a převodovka by pravděpodobně zůstaly na startovním roštu!"

Už loni tu byl pokus úplně zakázat tenhle typ komunikace mezi jezdcem a týmem, ale zákaz musel být zmírněn kvůli obavám o bezpečnost. Nyní jsou už však týmy i jezdci lépe připraveni a zákaz je rozumnější.

"Myslím, že teď tomu všichni lépe rozumějí a jsou zde důležité výjimky například pro případ, že se mi začnou přehřívat brzdy a budu muset začít jezdit opatrněji. Ale nemyslím, že by to byla velká změna a show se tím moc nezlepší."