Renault připravuje ukončení podpory FR 3.5
Místo toho chce obnovit program pro mladé jezdce.
Francouzská automobilka se ještě pořád nerozhodla a možná se z F1 stáhne, ale čím dál otevřeněji hovoří o opačné možnosti a plánech na vedení vlastního týmu. A jakkoli se rozhodne, změny zasáhnou i nižší série.
Pozitivní zprávou je, že Renault by chtěl nastartovat vlastní program pro podporu mladých jezdců na cestě do F1. Kromě toho, že to pro něj bude dobrá reklama, vidí i další velké pozitivum. Cyril Abiteboul se zamyslel nad tím, kolik stojí Red Bull juniorský program a kolik díky němu už ušetřil na platech jezdců jako Sebastian Vettel a Daniel Ricciardo a porovnal si to s desítkami milionů dolarů putujícími z pokladny Mercedesu na bankovní účty Nica Rosberga a především Lewise Hamiltona. Vychovat si vlastního šampiona s dlouhodobou smlouvou může být mnohem levnější, než si koupit a pak udržet jednoho již hotového.
"Zamyslete se nad tím, kolik platí jezdcům Mercedes a kolik peněz dává na jezdce Red Bull/Toro Rosso. Tedy podle toho co vím, stojí jezdci Red Bullu/Toro Rosso pouze zlomek toho, co platí Mercedes. A to je fantastické," řekl Cyril Abiteboul, šéf Renault Sport F1. "Pro nás je to vzor toho, co bychom mohli udělat a jak se zlepšit.
"Víme, že chceme být přítomní v tomto odvětví, tedy v monopostech, a pokud to bude možné, tak vrcholem bude F1. Potřebujeme to ale udělat nákladově efektivním způsobem a s mnohem lepším marketingem než máme nyní.
Je jisté, že pokud zůstaneme v F1, tak budu chtít založit jezdecký program. Už jsme jeden takový měli, ale myslím, že byl příliš ambiciózní, protože jsme tam měli příliš mnoho jezdců. Mnohem více se nám přitom vyplatilo být tím, kdo objevil Alonsa, než být tím, kdo umožnil Lewisu Hamiltonovi poprvé usednout do monopostu (ve Formuli Renault).
Pokud byste se ptali lidí v padoku, tak Fernanda by určitě spojovali s Renaultem, ale nikdo by s Renaultem nespojil Lewise. Od toho se musíme odrazit, a proto věřím v úspěch juniorského programu."
Co z toho ale plyne pro Formuli Renault 3.5 jako vlajkovou loď World Series by Renault a vůbec Renaultu mimo F1? Nic dobrého. Podle informací Autosportu už Renault jednal se zástupci organizátora RPM a zástupci týmů této série a oznámil jim, že chce svou podporu stáhnout, a to ještě před sezóny 2016.
V rozhovoru pro Motorsport Abiteboul potvrdil, že Renault pravděpodobně udělá za podporou této série čistý řez a nebude se s ní pokoušet konkurovat GP2 a připravované F2, které by se nakonec mohly i spojit do jedné silné série.
"Součástí našeho rozhodnutí je v jistém čase, možná už příští rok, zastavit podporu pro 3.5 z důvodu změny okolitého prostředí a možné dohody mezi FIA a GP2. Pokud se to stane, tak se 3.5 možná bude měnit již příští rok, což by bylo podle mě nejlepší, protože jinak bychom měli něco jako přechodný rok a s přechodným rokem obyčejně není nikdo spokojen. Je lepší udělat čistý přechod do nového světa, ale klíčové bude, zda se FIA a GP2 dokážou dohodnout.
Zůstali jsme uvězněni v systému, který je příliš drahý. Závod je fantastická událost a dokáže přilákat mnoho fanoušků, ale problémem je, že každá osoba zvyšuje náklady. Je fantastické mít na okruhu i 100 tisíc lidí, ale jsou s tím spojeny určité náklady a nejsme si jisti, zda z těchto návštěvníků dokážeme udělat zákazníky Renaultu."
Abiteboul hodlá nadále udržet podporu sérií Formule Renault 2.0 a Renault Sport Trophy, ale i těch se mohou dotknout změny včetně velké změny kalendáře závodů.