Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Renault vsadí na jeden velký upgrade

Renault vsadí na jeden velký upgrade

Žádné malé kroky, vše na jednu kartu.

Před dvěma týdny nás Christian Horner překvapil zprávou, že Renault svoji pohonnou jednotku pravděpodobně nezlepší dřív než po VC Japonska, tedy až v říjnu. Francouzské automobilce přitom po zimním vývoji zůstalo nejvíce žetonů ze všech dodavatelů motorů, v první polovině sezony nevyužila ani jeden a proto se očekávalo, že nejpozději v Spa-Francorchamps bude mít významné novinky. Nyní se dozvídáme, že příčinou odkladu je kromě zdržení zaplňování mezer v spolehlivosti i vývojová strategie Renaultu. Nemá naplánované žádné malé kroky a nejspíš využije všech 12 žetonů najednou.

"Pokusíme se udělat jeden velký krok vpřed," řekl Rémi Taffin, provozní ředitel Renault Sport F1. "Neprovedeme ho ve Spa a myslím, že ani v Monze. Možná v Singapuru nebo v Rusku nebo v dalším závodě. Nejde o to, zda to bude v Rusku nebo někde jinde. Důležité je, aby to bylo velké zlepšení. Takové, které se bude dát jasně rozpoznat i na časech na kolo.

Jako dodavatel motorů se před sezónou můžete rozhodnout postupovat po malých nebo velkých krocích a někdy se ukáže, že pár menších kroků by bylo mnohem náročnějších než jeden velký balík vylepšení. A to je přesně náš případ. Začali jsme později, než bychom chtěli, ale už teď máme na dynamometru pár věcí, které jistě zvednou výkonnost."

Může tedy Renault krátce před koncem sezóny dohnat Mercedes?

"Mohu s jistotou říci, že nebudeme mít tolik výkonu a myslím, že ani lepší motor než Mercedes. Ne před koncem této sezóny. Ale to teď ani není naším cílem. Víme, jak na tom jsme, víme i to, kde chceme být například příští sezónu a každý krok je součástí plánu na návrat k plné síle. Musíte být opatrní a naplánovat si způsob, místo a čas kdy chcete dohnat konkurenci.

To, co nasadíme na konci této sezóny, jsou věci, které budeme používat i příští rok. To se ale týká našeho hlavního programu. Kromě toho máme pár paralelních programů, a když se něco ukáže být dobré, tak se to můžeme pokusit nasadit."

A mezi tyto menší experimentální programy patří i optimalizace složení paliva.

"Před každým závodem se snažíme o něco zlepšit. Myslím, že ve Spa nebo Monze již budeme využívat plný potenciál aktuální konfigurace, ale i tak můžeme přicházet s novými věcmi, například palivem, které neovlivňuje utrácení vývojových žetonů.

Mohu říci, že jsme závodili (v Maďarsku?) s novým palivem od Totalu a to je také součást vývojového programu. Takže máme plán. Na dynamometru vidíme zlepšení, ale nové části nenasadíme dřív, než si budeme jisti velkým krokem vpřed."