Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA objasnila podmínky spolupráce Ferrari-Haas

FIA objasnila podmínky spolupráce Ferrari-Haas

Žádné rychlé výměny zaměstnanců, žádná společná data.

FIA ještě v Abú Zabí zodpověděla otázky Mercedesu ohledně spolupráce velkého a malého týmu ve stylu Ferrari-Haas. Zároveň upozorňuje, že nejsou žádné důkazy, že by Ferrari s Haasem porušily některé z pravidel.

Hodně obav vzniklo na základě toho, že na Haas, který do F1 vstoupí až příští rok, se během celé sezóny nevztahovala žádná omezení práce ve větrném tunelu nebo s CFD. Tato díra by měla být uzavřena tím, že v budoucnu se budou muset nové týmy podřídit omezením hned, když jim bude schválena oficiální přihláška.

FIA zároveň připravila nové, podrobnější omezení spolupráce dvou týmů rozděleno do osmi bodů. Až šest z nich je věnováno různým zákazům ohledně rychlé výměny zaměstnanců nebo poradců mezi spolupracujícími týmy.

Zřejmě vyplynuly z obavy, že by Ferrari mohlo nechat zaměstnance svého aerodynamického oddělení hromadně přejít na stranu Haasu, kde by rychle navrhli jeho monopost ala loňské ferrari a zbytek času vymezeného pro Haas by ve větrném tunelu pracovali na projektu Scuderie. Rošáda by se následně zopakovala, zaměstnanci by se oficiálně vrátili i s novými poznatky. A jelikož Haas pracuje v aerodynamickém tunelu Ferrari v Maranellu, ve skutečnosti by po celou dobu zůstali na svých místech.

FIA tuto hrozbu odstranila nařízením dodržování času tzv. "gardening leave", povinné lhůty mezi odchodem zaměstnance z jednoho týmu a nástupem do služeb jiného týmu. Zaměstnanci mají obyčejně tohle půlroční období zakotveno ve smlouvách, protože týmy se potřebují bránit před odlivem informací o voze pro příští sezónu ke konkurenci, ale v případě partnerství Ferrari-Haas by se mohla udělat pohodlná výjimka.
Nyní, když jsou spolupracující týmy povinny na této lhůtě trvat, přesun zaměstnance od Ferrari k Haasu by trval 6 měsíců a návrat do Ferrari dalších 6 měsíců.

Spolupracujícím týmům bylo kromě toho kupříkladu přikázáno, aby jejich IT oddělení využívala oddělené sítě a ukládala svá data na (alespoň virtuálně) oddělené úložiště.

Toto Wolff pak médiím oznámil, že je s vysvětlením a upřesněním pravidel spokojený a pokud Ferrari dosud díky spolupráci s Haasem získalo nějakou výhodu, je to jen známka jeho šikovnosti.

"Získávání výhod skrz interpretaci pravidel vždy bylo součástí tohoto sportu, a pokud tímto získali nějakou výhodu, tak si ji zaslouží," řekl šéf Mercedesu. "Nemyslím si, že by porušili pravidla. Podle mě si je Ferrari a Haas vyložily správně. Naše otázky ani nebyly směrovány do minulosti, ale do budoucnosti. Nyní všichni mají transparentní informace. Nyní jsem spokojený, protože rozhodnutí stevardů obsahuje vysvětlení a my jsme chtěli právě to vysvětlení."

Wolff prozradil, že už s vedením některých menších týmů mluvil o možné spolupráci.

"Hodně se mluvilo o spolupráci Ferrari-Haas, ale my jsme FIA položili otázky, protože jsme uvažovali o budoucnosti. Uvažovali jsme o partnerstvích s některými z týmů, které používají naše motory, abychom optimalizovali vývoj na straně aerodynamiky, ale nebyli jsme si jisti, co všechno nám dovolí pravidla, která nebyla zcela jednoznačná."