Jak Hamilton vyhrál s jednozastávkovou strategií?
47 kol na nejměkčích pneumatikách a nenechal se předjet.
Lewis Hamilton vyhrál závod v ulicích Monte Carla poté, co na téměř suché trati jezdil s pneumatikami určenými do nejhoršího počasí a většinu závodu pak strávil na jedné sadě ultra-měkkých pneumatik. Jak mohl touto strategií porazit nejen Daniela Ricciarda, který doplatil na chybu svého týmu v boxech, ale i všechny ostatní soupeře s matematicky lepšími dvouzastávkovými strategiemi?
Sportovní šéf Pirelli nejprve vysvětlil, jak mohly "mokré" pneumatiky s modrým pruhem tak dlouho vydržet na místy už zcela suché trati.
"Přes zimu jsme mokré pneumatiky trochu změnili. Cílem bylo zmenšit rozdíl mezi dvojicí směsí (mokrými a přechodnými pneumatikami) a tento závod ukázal, že se to podařilo," řekl Paul Hembery. "K rozhodnutí udělat změnu jsme dospěli na základě připomínek jezdců, kteří nechtěli jezdit na mokrých pneumatikách, protože rozdíl byl příliš velký a rychle ztráceli rychlost.
Dalším faktorem bylo, že se na přechodné přecházelo příliš brzy, protože na některých místech větších okruhů, ne v Monaku, mohli hodně získat v sušších místech trati. Takže náš celkový cíl bylo trochu zlepšit mokré pneumatiky. Nebylo to jednoduché. Měli jsme pár dní testů (v lednu na francouzském okruhu Paul Ricard) a dokázali jsme malé zlepšení. Nemyslím, že by se dalo mluvit o fundamentální změně, ale změnili jsme pár věcí a v Monaku jsme viděli, že jsme udělali dobře."
Sportovní šéf Pirelli nejprve vysvětlil, jak mohly "mokré" pneumatiky s modrým pruhem tak dlouho vydržet na místy už zcela suché trati.
"Přes zimu jsme mokré pneumatiky trochu změnili. Cílem bylo zmenšit rozdíl mezi dvojicí směsí (mokrými a přechodnými pneumatikami) a tento závod ukázal, že se to podařilo," řekl Paul Hembery. "K rozhodnutí udělat změnu jsme dospěli na základě připomínek jezdců, kteří nechtěli jezdit na mokrých pneumatikách, protože rozdíl byl příliš velký a rychle ztráceli rychlost.
Dalším faktorem bylo, že se na přechodné přecházelo příliš brzy, protože na některých místech větších okruhů, ne v Monaku, mohli hodně získat v sušších místech trati. Takže náš celkový cíl bylo trochu zlepšit mokré pneumatiky. Nebylo to jednoduché. Měli jsme pár dní testů (v lednu na francouzském okruhu Paul Ricard) a dokázali jsme malé zlepšení. Nemyslím, že by se dalo mluvit o fundamentální změně, ale změnili jsme pár věcí a v Monaku jsme viděli, že jsme udělali dobře."
Hamilton pak vydržel 47 kol na sadě ultra-měkkých pneumatik, přitom ještě odrážel útoky Daniela Ricciarda a v cíli před ním měl 7 sekundový náskok, přestože Australan jel na o stupeň tvrdších a odolnějších pneumatikách.
"Bylo to víc, než kdokoli zajel v trénincích, nebo v trénincích byť jen naznačil, že by mohl zajet. Nasadili je, když byla trať ještě studená a měla mokrá místa, což taky pomohlo jejich životnosti. Monako ani není drsná trať, opotřebení bylo během celého víkendu velmi nízké, ale i tak na nich vydržel o pár kol více, než jsme očekávali.“
Hamilton po prvních dvou trénincích řekl, že ultra-měkké pneumatiky jsou podle něj skoro stejné jako super-měkké, jen s jinou barvu pruhu. Je na tom něco pravdivé?
"Jsem si jistý, že teď už je s nimi spokojený. Ale rozdíl mezi ultra a super-měkkými byl zhruba osm desetin, jak jsme chtěli. Nejsou to jen kvalifikační pneumatiky, protože je chceme používat i jinde. Jistě by se pro Monako daly udělat mnohem extrémnější pneumatiky, nepochybně, ale ty by se pak vůbec nedaly použít v Singapuru nebo Kanadě. Pokud byste chtěli ideální pneumatiku pro Monako, musela by být velmi odlišná od ostatních."
"Bylo to víc, než kdokoli zajel v trénincích, nebo v trénincích byť jen naznačil, že by mohl zajet. Nasadili je, když byla trať ještě studená a měla mokrá místa, což taky pomohlo jejich životnosti. Monako ani není drsná trať, opotřebení bylo během celého víkendu velmi nízké, ale i tak na nich vydržel o pár kol více, než jsme očekávali.“
Hamilton po prvních dvou trénincích řekl, že ultra-měkké pneumatiky jsou podle něj skoro stejné jako super-měkké, jen s jinou barvu pruhu. Je na tom něco pravdivé?
"Jsem si jistý, že teď už je s nimi spokojený. Ale rozdíl mezi ultra a super-měkkými byl zhruba osm desetin, jak jsme chtěli. Nejsou to jen kvalifikační pneumatiky, protože je chceme používat i jinde. Jistě by se pro Monako daly udělat mnohem extrémnější pneumatiky, nepochybně, ale ty by se pak vůbec nedaly použít v Singapuru nebo Kanadě. Pokud byste chtěli ideální pneumatiku pro Monako, musela by být velmi odlišná od ostatních."