Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mercedes opět vládne, nejrychlejší Rosberg

Mercedes opět vládne, nejrychlejší Rosberg

Velká cena Japonska - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Japonska! Je velmi, opravdu velmi časné ráno, ale v předalekém Japonsku se už jezdci F1 připravují na první trénink. Nejvíce nervozity by mělo být v garáži Lewise Hamiltona, který minulý týden kvůli poruše nedokončil VC Malajsie a jeho ztráta na Nica Rosberga narostla na 23 bodů. Další selhání techniky nebo jezdce by už mohlo být rozhodující ranou jeho mistrovským ambicím.

V boji o třetí příčku šampionátu jezdců se Daniel Ricciardo díky malajskému vítězství bodově vzdálil pronásledovatelům z Ferrari a Max Verstappen je díky druhému místu už jen 6 bodů za Sebastianem Vettelem a 13 za Kimim Räikkönenem. V boji o sedmou příčku pokračují Valtteri Bottas a Sergio Pérez. Pohár konstruktérů je již prakticky v rukou Mercedesu, ale matematickou jistotu téměř jistě získá tuto neděli. Red Bull už má v souboji o druhou příčku před Ferrari slušný náskok, na čtvrtém místě je Force India, ale Williams zaostává pouze o 3 body.

Velká cena Japonska se jezdí na okruhu Suzuka, který má hodně rychlých zatáček, pneumatiky dostanou pořádně zabrat, proto budou mít jezdci tento víkend na výběr pouze z nejtvrdších směsí. Pirelli dovezlo tvrdé (oranžové) středně-tvrdé (bílé) a měkké (žluté) sady. Obě sady vybírané dodavatelem speciálně pro závod jsou tentokrát tvrdé, takže každý jezdec v neděli odjede alespoň jeden stint na tomhle typu pneumatik.

Většina jezdců hned po rozsvícení zeleného světla vyrazila do instalačního kola, pak ale bylo na trati trochu pusto. Mercedesy tentokrát neměly zájem o prázdnou trať a s ní spojenou roli zametačů. První měřená kola patřila jezdcům Manoru a Sergiu Pérezovi. Mexičan na měkkých pneumatikách přirozeně obsadil vrchol tabulky a soupeři na bílých pneumatikách ho dlouho nemohli sesadit.

Fernando Alonso nevykročil do tréninku správnou nohou. Malá chyba, pneumatika na trávě a zkušený dvojnásobný mistr světa se už řítil asfaltovou výjezdovou zónou vedle zatáčky Spoon zadním křídlem napřed. Náraz do bariéry ho připravil o část zadního křídla, ale aspoň se mohl s vozem vrátit k mechanikům, aby okamžitě začaly opravy. S pneumatikou na trávě jsme viděli i Kimiho Räikkönena, ale Fin si zachoval kontrolu nad vozem.

Verstappenovi nebylo do řeči, když se ho inženýr zeptal na převodové stupně. "Jsou hodně špatné," odpověděl Verstappen. "Ano… ale doufali jsme, že dostaneme trochu více detailů," poprosil závodní inženýr. Pérez se pustil do testování halo. 

Kimi Räikkönen, Kevin Magnussen a Daniil Kvjat jezdili s novými motory. Rosberg si Mercedesu stěžoval na strašnou nedotáčivost, Vettel Ferrari na totéž, zatímco Verstappen Red Bullu řekl, že podřazování funguje jako ruční brzda.

Před vrácením prvních sad pneumatik Pirelli byl na vrcholu tabulky nejrychlejších časů Rosberg, Hamilton byl o dvě desetiny sekundy pomalejší. Jezdci Mercedesu si pro začátek tréninku vybrali žluté pneumatiky, stejně jako Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen na třetí a čtvrté příčce, jezdci Red Bullu jeli na oranžových pneumatikách. Po vypršení 40 minutového limitu na použití první sady pneumatik trať opět utichla.

Přilnavost je v Suzuce mimořádně důležitá a čekání na návrat monopostů na nových pneumatikách bylo delší než obvykle. Soutěž o nejpevnější nervy prohráli Verstappen, Magnussen, jezdci Force India a Toro Rosso. Jezdec Renaultu dal přednost oranžovým pneumatikám, ale nejoblíbenější volbou byly bílé. Hülkenbergovi se podařilo překonat starý Räikkönenův čas, Verstappenovo kolo bylo jen o pár setin sekundy rychlejší. Fin ve službách Ferrari se s pomocí nových žlutých zařadil na druhé místo tabulky. 

Téměř přesně po hodině tréninku jsme sledovali souboj dvou Němců v špičkových týmech a na žlutých pneumatikách. Vettel obsadil vrchol tabulky, ale pouze dokud se na cílovou rovinku nepřiřítil Rosberg. S nejlepšími časy ze všech sektorů byl o celou sekundu rychlejší. Hamilton byl opět o 2 desetiny sekundy pomalejší než týmový kolega.

Haas měl opět problémy s brzdovým systémem a opět na to doplatil Romain Grosjean. "Brzdy nebrzdí," oznámil Francouz americkému týmu, když se s poškozeným předním křídlem zpátečkou vracel ze štěrkového kačírku.

Ricciardo a Verstappen odjeli druhou část tréninku na bílých pneumatikách, takže se nemohli zapojit do soutěže o nejlepší kola, ale alespoň obsadili pátou a šestou příčku. Hülkenberg byl pouze o desetinu sekundy pomalejší než Verstappen a o dvě rychlejší než Pérez, i když samozřejmě nevíme, kolik paliva kdo vezl v nádrži. Do první desítky se vešli i Fernando Alonso a Valtteri Bottas, byli rychlejší než jezdci Toro Rosso.

Na dně tabulky opět bojovali jezdci Sauberu a Manoru a tentokrát se k nim přidali i Kevin Magnussen a Jolyon Palmer z Renaultu. Palmer ale přišel o konec tréninku kvůli problému s elektronikou a Magnussen jezdil na oranžových pneumatikách. Moc rychle nevypadal ani vůz Haasu. První trénink jednoznačně ovládl Mercedes, Ferrari bylo na stejných pneumatikách o sekundu pomalejší. Překvapit ale ještě může Red Bull, Daniel Ricciardo a Max Verstappen ještě nepoužili nejměkčí pneumatiky.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Rosberg Mercedes 1:32.431
 24
2 Hamilton Mercedes 1:32.646 0.215  21
3 Vettel Ferrari 1:33.525 1.094  19
4 Räikkonen Ferrari 1:33.817 1.386  17
5 Ricciardo Red Bull 1:34.112 1.681  23
6 Verstappen Red Bull 1:34.379 1.948  26
7 Hulkenberg Force India 1:34.530 2.099  28
8 Perez Force India 1:34.767 2.336  30
9 Alonso McLaren 1:35.003 2.572  10
10 Bottas Williams 1:35.381 2.950  31
11 Kvjat Toro Rosso 1:35.446 3.015  23
12 Sainz Toro Rosso 1:35.672 3.241  27
13 Button McLaren 1:35.677 3.246  24
14 Grosjean Haas 1:35.688 3.257  17
15 Nasr Sauber 1:35.967 3.536  15
16 Massa Williams 1:36.169 3.738  23
17 Gutierrez Haas 1:36.219 3.788  21
18 Ericsson Sauber 1:36.294 3.863  19
19 Magnussen Renault 1:36.822 4.391  30
20 Ocon Manor 1:37.797 5.366  29
21 Wehrlein Manor 1:37.966 5.535  24
22 Palmer Renault 1:37.992 5.561  13