O pole position rozhodlo 13 tisícin sekundy
Velká cena Japonska - kvalifikace
Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace Velkou cenu Japonska! Pozornost je upřena na jezdce Mercedesu bojující o titul mistra světa. Nico Rosberg byl nejrychlejší ve všech třech trénincích, ale pod tlakem získat pole position a vyhrát zítřejší závod je především Lewis Hamilton. Blíží se totiž k významné psychologické hranici. Pokud by zítra dojel do cíle první Rosberg a Hamilton až druhý, Němec bude mít čtyři závody před koncem sezony náskok 30 bodů. To znamená, že úřadující šampion již nebude moci boj o titul vyhrát jen vlastními vítězstvími a bude se muset spoléhat na smůlu nebo chybu svého soupeře, protože pokud by i vyhrál poslední čtyři závody a jeho týmový kolega byl čtyřikrát druhý, titul by patřil Rosbergovi. Hamilton proto dnes i zítra udělá vše pro to, aby se za tuto hranici nedostal.
Souboj o pole position se ale vždy odehrává až v Q3. Nejprve nás čekají první dvě části kvalifikace a v obou vypadne 6 nejpomalejších jezdců. Sebastian Vettel po kvalifikaci klesne o 3 místa kvůli trestu přivezenému z Malajsie, Pascal Wehrlein přijde o pět míst kvůli předčasné výměně převodovky. Před dnešním třetím tréninkem pršelo a trať má pouze 26°C, vzduch je zahřátý na 23°C. Hamilton v ranním tréninku pokazil svou simulaci kvalifikace jezdeckou chybou, Carlos Sainz o ni přišel kvůli poruše vozu.
Oba jezdci Mercedesu začali kvalifikaci na středně-tvrdých pneumatikách, měkké sady šetřili na později. Pneumatiky s bílým pruhem použili i jezdci Red Bullu a byli o 6 desetin sekundy pomalejší než Rosberg, o 3 desetiny pomalejší než Hamilton. Oba jezdce Mercedesu přitom zpomalili pomalejší vozy. Vrchol tabulky obsadili Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen, kteří si nechali nazout měkké pneumatiky a nad jezdce Red Bullu se dostal i Nico Hülkenberg. Na dně tabulky se po první vlně kol seřadili Sainz, Button, Wehrlein, Ocon, Palmer a Ericsson. Na šestnáctém, prvním postupovém, místě byl Magnussen a na patnáctém Nasr a v bezpečí nebyli ani Grosjean a Alonso.
Red Bull si chtěl být postupem svých jezdců stoprocentně jistý a 2 minuty před koncem Q1 je vrátil na trať, zatímco devátý Pérez zariskoval a zůstal čekat v garáži. Palmerovi se jeho poslední kolo vydařilo a ještě lepší bylo Sainzovo kolo. Pérezovi risk vyšel, zůstal nad dvěma zmíněnými jezdci. Alonso do Q2 postoupil ze 16. místa, Button byl o 32 tisícin sekundy pomalejší a obsadil nepostupové 17. místo. Jezdci Red Bullu se vrátili do boxů bez dalšího rychlého kola.
Do Q2 nepostoupili: Jenson Button, Kevin Magnussen, Marcus Ericsson, Felipe Nasr, Esteban Ocon a Pascal Wehrlein.
V Q2 si už ani Mercedes nedovolil riskovat a jeho jezdci spěchali na trať na měkkých pneumatikách označených žlutým pruhem. Rosberg využil prázdnou trať dokonale, poprvé překonal hranici 1:31s. Hamilton byl o 4 desetiny sekundy pomalejší.
Jezdci Red Bullu a Ferrari obsadili třetí až šestou pozici v pořadí Vettel, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo. Räikkönen si přitom stěžoval na nedotáčivost a Verstappen na zdržení pomalejšími vozy. Grosjean se v poslední zatáčce dostal až na trávu, ale za nepřítomnosti jezdců Williamsu obsadil 7. místo. Pod něj se po prvních pokusech dostali Pérez, Gutiérrez a Hülkenberg. Bottas i Massa se do boxů vrátili bez měřených kol a po rychlé výměně pneumatik se vrátili na trať. Zlepšit se potřebovali Sainz, Alonso, Kvjat i Palmer.
Jezdci Mercedesu, Ferrari a Red Bullu už zůstali v boxech, ostatní bojovali do posledních vteřin. Bottas se zařadil na průběžné osmé místo, Massa až na desáté a Alonso na čtrnácté. Sainz svůj vůz nedokázal zkrotit v zatáčce Spoon a také měl jisté vypadnutí. Palmer zůstal na posledním místě a postoupit nedokázal ani Kvjat. Oba piloti Williamsu byli překonáni jezdci Haasu a Force India. Haas nečekaně porazil i indický tým.
Z Q2 nepostoupili: Valtteri Bottas, Felipe Massa, Daniil Kvjat, Carlos Sainz, Fernando Alonso a Jolyon Palmer.
A Q3 mohla začít. Podle očekávání se jí zúčastnili jezdci Mercedesu, Red Bullu i Ferrari, překvapením nebyla účast týmu Force India, ale překvapili Romain Grosjean a Esteban Gutiérrez z Haasu. Jako první se na trať odhodlali Ricciardo a Verstappen. Ricciardo byl rychlejší, ale oba byli překonání Räikkönenem i Vettelem. Pod 1:31s se opět dostali pouze stříbrné vozy a nejlepší čas patřil Hamiltonovi. Rosberg po první vlně měřených kol ztrácel 2 desetiny sekundy. Ani Hamilton ale nepřekonal kolo, kterým Rosberg postoupil z Q2. Force India a Haas nechaly své jezdce vsadit vše na jedno kolo v závěru této části kvalifikace.
Verstappen se svým kolem posunul nad jezdce Ferrari, ale Räikkönen se pak dostal až mezi jezdce Mercedesu. Rosberg dokázal překonat starý čas Lewise Hamiltona a čekalo se na úřadujícího šampiona. Ten své kolo zlepšil, ale ne dostatečně! Nico Rosberg byl rychlejší o 0.013 sekundy. Třetí místo vybojoval Kimi Räikkönen, čtvrté obsadil Sebastian Vettel, ale ten klesne o tři místa níže, takže se před něj dostanou Max Verstappen, Daniel Ricciardo i Sergio Pérez.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:30.647 | |
2 | Hamilton | Mercedes | 1:30.660 | 0.013 |
3 | Räikkonen | Ferrari | 1:30.949 | 0.302 |
4 | Vettel | Ferrari | 1:31.028 | 0.381 |
5 | Verstappen | Red Bull | 1:31.178 | 0.531 |
6 | Ricciardo | Red Bull | 1:31.240 | 0.593 |
7 | Perez | Force India | 1:31.961 | 1.314 |
8 | Grosjean | Haas | 1:31.961 | 1.314 |
9 | Hulkenberg | Force India | 1:32.142 | 1.495 |
10 | Gutierrez | Haas | 1:32.547 | 1.900 |
11 | Bottas | Williams | 1:32.315 | |
12 | Massa | Williams | 1:32.380 | |
13 | Kvjat | Toro Rosso | 1:32.623 | |
14 | Sainz | Toro Rosso | 1:32.685 | |
15 | Alonso | McLaren | 1:32.689 | |
16 | Palmer | Renault | 1:32.807 | |
17 | Button | McLaren | 1:32.851 | |
18 | Magnussen | Renault | 1:33.023 | |
19 | Ericsson | Sauber | 1:33.222 | |
20 | Nasr | Sauber | 1:33.332 | |
21 | Ocon | Manor | 1:33.353 | |
22 | Wehrlein | Manor | 1:33.561 |