Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

O pole position rozhodlo 13 tisícin sekundy

O pole position rozhodlo 13 tisícin sekundy

Velká cena Japonska - kvalifikace

Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace Velkou cenu Japonska! Pozornost je upřena na jezdce Mercedesu bojující o titul mistra světa. Nico Rosberg byl nejrychlejší ve všech třech trénincích, ale pod tlakem získat pole position a vyhrát zítřejší závod je především Lewis Hamilton. Blíží se totiž k významné psychologické hranici. Pokud by zítra dojel do cíle první Rosberg a Hamilton až druhý, Němec bude mít čtyři závody před koncem sezony náskok 30 bodů. To znamená, že úřadující šampion již nebude moci boj o titul vyhrát jen vlastními vítězstvími a bude se muset spoléhat na smůlu nebo chybu svého soupeře, protože pokud by i vyhrál poslední čtyři závody a jeho týmový kolega byl čtyřikrát druhý, titul by patřil Rosbergovi. Hamilton proto dnes i zítra udělá vše pro to, aby se za tuto hranici nedostal.

Souboj o pole position se ale vždy odehrává až v Q3. Nejprve nás čekají první dvě části kvalifikace a v obou vypadne 6 nejpomalejších jezdců. Sebastian Vettel po kvalifikaci klesne o 3 místa kvůli trestu přivezenému z Malajsie, Pascal Wehrlein přijde o pět míst kvůli předčasné výměně převodovky. Před dnešním třetím tréninkem pršelo a trať má pouze 26°C, vzduch je zahřátý na 23°C. Hamilton v ranním tréninku pokazil svou simulaci kvalifikace jezdeckou chybou, Carlos Sainz o ni přišel kvůli poruše vozu.

Oba jezdci Mercedesu začali kvalifikaci na středně-tvrdých pneumatikách, měkké sady šetřili na později. Pneumatiky s bílým pruhem použili i jezdci Red Bullu a byli o 6 desetin sekundy pomalejší než Rosberg, o 3 desetiny pomalejší než Hamilton. Oba jezdce Mercedesu přitom zpomalili pomalejší vozy. Vrchol tabulky obsadili Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen, kteří si nechali nazout měkké pneumatiky a nad jezdce Red Bullu se dostal i Nico Hülkenberg. Na dně tabulky se po první vlně kol seřadili Sainz, Button, Wehrlein, Ocon, Palmer a Ericsson. Na šestnáctém, prvním postupovém, místě byl Magnussen a na patnáctém Nasr a v bezpečí nebyli ani Grosjean a Alonso.

Red Bull si chtěl být postupem svých jezdců stoprocentně jistý a 2 minuty před koncem Q1 je vrátil na trať, zatímco devátý Pérez zariskoval a zůstal čekat v garáži. Palmerovi se jeho poslední kolo vydařilo a ještě lepší bylo Sainzovo kolo. Pérezovi risk vyšel, zůstal nad dvěma zmíněnými jezdci. Alonso do Q2 postoupil ze 16. místa, Button byl o 32 tisícin sekundy pomalejší a obsadil nepostupové 17. místo. Jezdci Red Bullu se vrátili do boxů bez dalšího rychlého kola.

Do Q2 nepostoupili: Jenson Button, Kevin Magnussen, Marcus Ericsson, Felipe Nasr, Esteban Ocon a Pascal Wehrlein. 

V Q2 si už ani Mercedes nedovolil riskovat a jeho jezdci spěchali na trať na měkkých pneumatikách označených žlutým pruhem. Rosberg využil prázdnou trať dokonale, poprvé překonal hranici 1:31s. Hamilton byl o 4 desetiny sekundy pomalejší.

Jezdci Red Bullu a Ferrari obsadili třetí až šestou pozici v pořadí Vettel, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo. Räikkönen si přitom stěžoval na nedotáčivost a Verstappen na zdržení pomalejšími vozy. Grosjean se v poslední zatáčce dostal až na trávu, ale za nepřítomnosti jezdců Williamsu obsadil 7. místo. Pod něj se po prvních pokusech dostali Pérez, Gutiérrez a Hülkenberg. Bottas i Massa se do boxů vrátili bez měřených kol a po rychlé výměně pneumatik se vrátili na trať. Zlepšit se potřebovali Sainz, Alonso, Kvjat i Palmer.

Jezdci Mercedesu, Ferrari a Red Bullu už zůstali v boxech, ostatní bojovali do posledních vteřin. Bottas se zařadil na průběžné osmé místo, Massa až na desáté a Alonso na čtrnácté. Sainz svůj vůz nedokázal zkrotit v zatáčce Spoon a také měl jisté vypadnutí. Palmer zůstal na posledním místě a postoupit nedokázal ani Kvjat. Oba piloti Williamsu byli překonáni jezdci Haasu a Force India. Haas nečekaně porazil i indický tým.

Z Q2 nepostoupili: Valtteri Bottas, Felipe Massa, Daniil Kvjat, Carlos Sainz, Fernando Alonso a Jolyon Palmer. 

A Q3 mohla začít. Podle očekávání se jí zúčastnili jezdci Mercedesu, Red Bullu i Ferrari, překvapením nebyla účast týmu Force India, ale překvapili Romain Grosjean a Esteban Gutiérrez z Haasu. Jako první se na trať odhodlali Ricciardo a Verstappen. Ricciardo byl rychlejší, ale oba byli překonání Räikkönenem i Vettelem. Pod 1:31s se opět dostali pouze stříbrné vozy a nejlepší čas patřil Hamiltonovi. Rosberg po první vlně měřených kol ztrácel 2 desetiny sekundy. Ani Hamilton ale nepřekonal kolo, kterým Rosberg postoupil z Q2. Force India a Haas nechaly své jezdce vsadit vše na jedno kolo v závěru této části kvalifikace.

Verstappen se svým kolem posunul nad jezdce Ferrari, ale Räikkönen se pak dostal až mezi jezdce Mercedesu. Rosberg dokázal překonat starý čas Lewise Hamiltona a čekalo se na úřadujícího šampiona. Ten své kolo zlepšil, ale ne dostatečně! Nico Rosberg byl rychlejší o 0.013 sekundy. Třetí místo vybojoval Kimi Räikkönen, čtvrté obsadil Sebastian Vettel, ale ten klesne o tři místa níže, takže se před něj dostanou Max Verstappen, Daniel Ricciardo i Sergio Pérez.

  Jezdec Tým Čas Ztráta
1 Rosberg Mercedes 1:30.647
2 Hamilton Mercedes 1:30.660 0.013
3 Räikkonen Ferrari 1:30.949 0.302
4 Vettel Ferrari 1:31.028 0.381
5 Verstappen Red Bull 1:31.178 0.531
6 Ricciardo Red Bull 1:31.240 0.593
7 Perez Force India 1:31.961 1.314
8 Grosjean Haas 1:31.961 1.314
9 Hulkenberg Force India 1:32.142 1.495
10 Gutierrez Haas 1:32.547 1.900
11 Bottas Williams 1:32.315  
12 Massa Williams 1:32.380  
13 Kvjat Toro Rosso 1:32.623  
14 Sainz Toro Rosso 1:32.685  
15 Alonso McLaren 1:32.689  
16 Palmer Renault 1:32.807  
17 Button McLaren 1:32.851  
18 Magnussen Renault 1:33.023  
19 Ericsson Sauber 1:33.222  
20 Nasr Sauber 1:33.332  
21 Ocon Manor 1:33.353  
22 Wehrlein Manor 1:33.561