Porsche po Janiho senzačním kole na Pole-position
Kvalifikace WEC ve Spa.
Také druhý podnik světového šampionátu FIA World Endurance Chapmionship se samozřejmě odehrává ve znamení souboje gigantů Porsche versus Toyota. Spa je zároveň velkým testem pro vrchol roku v Le Mans a zatímco německá značka nastoupila se dvěma aerodynamicky nezměněnými vozy pro Janiho/Lotterera/Tandyho a Hartleye/Berharda/Bambera, nasadili Japonci poprvé tři prototypy. Ve voze číslo 7 po jeho těžké nehodě v Silverstone tentokrát chyběl Jose-Maria Lopez (přesnější prohlídka u Argentince objevila dva nalomené obratle) a dělí se tak o něj pouze Conway s Kobajašim.
Vítěznou Toyotu TS050 ze Silverstone s číslem 8 řídí v nezměněné sestavě Nakajima/Buemi/Davidson a třetí vůz, který se objevil v aerodynamické konfiguraci pro Le Mans, byl svěřen Sarrazinovi, Kunimotovi a Lapierremu. Třídu LMP1 uzavírá aerodynamicky silně pozměněný Enso-Nissan týmu byKolles s Webbem, Kraihamerem a Rossiterem za volantem. Vůz soukromníků z bavorského Gredingu ovšem měl i po těchto modifikacích problém, držet alespoň tempo nejrychlejších prototypů LMP2.
Belgická 6hodinovka se tradičně koná již v sobotu a volné tréninky si proto 30 zúčastněných posádek (6 z LMP1, 11 z LMP2 a 13 GT) odbylo již ve čtvrtek. Nejrychlejší v chladné polední session byl Brit Mike Conway, jehož Toyota byla o 0,036s před Porschem Brendona Hartleye. Mezi vozy LMP2 si nejlépe vedl Gustavo Menezes na Alpině A470. Také odpoledne se neoteplilo, zůstalo ale sucho. Špičkové týmy se nyní vrhly na vážnou simulaci kvalifikačních pokusů a nejrychlejší Kobajaši při tom zlepšil čas volného tréninku minulé sezony o více, než 2 sekundy. Také ostatní dvě Toyoty byly na jedno kolo rychlejší, než Porsche 919 - při pokusech o delší závodní stinty se časy obou továrních značek ovšem sotva lišily, což slibovalo zajímavý závod. Nejrychlejší třídy LMP2 byl tentokrát bývalý pilot F1 Vergne na Orece týmu Manor.
O postavení na startu rozhodla kvalifikační půlhodinka v pátek odpoledne a nejrychlejší Neel Jani nepřekvapil svým senzačním časem jen sebe a svůj tým, ale především konkurenci. Švýcar zajel kolo ve Spa za 1:53,765s, což bylo mnohem rychlejší, než inženýry Porsche teoreticky vypočítaný čas. Týmový kolega Lotterer se nestačil divit: "Když jsem tu hostoval roku 2014 ve Formuli 1, tak bylo 1:54s maximum, jehož jsem mohl dosáhnout - dnes tu jezdí LMP1 1:53s - neuvěřitelné!"
Za Janim, Lottererem a jejich partnerem Tandym se seřadí všechny tři Toyoty následované druhým Porsche 919. Na 6. místě se kvalifikoval první z vozů LMP2, G-Drive-Oreca Rusinova, Thirieta a Lynna, před oběma silnými vozy Signatech-Alpine posádek Dumas/Menezes/Rao a Ragues/Negrao/Panciatici. Kollesův LMP1 dosáhl jen 11. místa. Mezi vozy třídy GT se prosadil Ferrari týmu AF Corse (Rigon/Bird) před oběma Fordy stáje Chipa Ganassiho (Muecke/Pla/Johnson a Priaulx/Tincknell/Derani) a sesterkým vozem Callada a Pier-Guidiho. Následují oba tovární Porsche a Astony Martin. Prvních šest při tom dělí jen 2,6s - také ve třídě GT se tedy očekává vyrovnaná sobota.
Závod bude odstartován v sobotu ve 14:30h.
Výsledek kvalifikace 6h ve Spa:
1. Jani/Lotterer/tandy, Porsche 1:54,097
2. Konway/Kobajaši, Toyota 1:54,693
3. Sarrazin/Kunimoto/Lapierre, Toyota 1:54,701
4. Buemi/Davidson/Nakajima, Toyota 1:54,907
5. Berhard/Bamber/Hartley, Porsche 1:55,440
6. Rusinov/Thiriet/Lynn, G-drive-Oreca 2:02,601
7. Dumas/Menezes/Rao, Signatech-Alpine 2:02,624
8. Ragues/Negrao/Panciatici, Signatech-Alpine 2:02,629
9. Graves/Hirschi/Vergne, Manor-Oreca 2:02,632
10. Beche/Hanson/Piquet, Rebellion-Oreca 2:03,619