Safety car možná nebude mít řidiče
FIA chce předvádět autonomní automobily.
FIA hodlá silniční provoz nasměrovat k autonomním automobilům a pravděpodobně to ovlivní i F1 jako vrchol motorsportu, ale i laboratoř pro nové technologie. Závodníci se o svá místa nemusejí obávat, ale kdo by chtěl být nástupcem Bernda Mayländera, ten má možná smůlu. Bezpečnostní vůz příští generace by měla řídit umělá inteligence.
"Řeknu vám jeden příklad, ačkoli není jediný. Mluvili jsme o bezpečnostním voze bez lidské posádky," odpověděl šéf technického oddělení FIA Marcin Budkowski, když se ho web Motorsport zeptal na budoucí dopad autonomních automobilů na F1. "Propagovalo by to technologii, vůči které jsou lidé momentálně skeptičtí. Ukázali bychom, že to funguje. Řidič safety caru by už nebyl důležitý, protože by řídil počítač. Ale co se týče atraktivnosti závodních vozů bez jezdců, inženýři by je milovali, ale fanoušci ne."
Jedna série bezpilotních vozů ale vzniká, prototypy Roborace již mají za sebou první souboj.
"Podle mě je to zajímavý nápad, ale zaujala by F1 bez jezdců miliony fanoušků z celého světa? Tak to pochybuji. Ovšem, pokud využijeme motorsport jako platformu pro předvádění nových technologií, safety caru bez jezdce, věcí jako Roborace, tak nám to může fantasticky pomoci prozkoumat nové možnosti."
Budkowski, bývalý zaměstnanec týmů McLaren a Ferrari, dostal nabídku pracovat pro FIA i proto, aby našel způsoby, jak motorsport přizpůsobit budoucnosti automobilismu, kterou mají být právě autonomní automobily s potenciálem změnit hrozivé statistiky úmrtí při autonehodách.
"Mezinárodní automobilová federace odstartovala projekt propojených autonomních vozidel a chtěla zjistit, co všechno se tím změní. Pochopit, jak autonomní jízda změní svět automobilismu a jaký dopad by to mohlo mít na jednotlivé národní svazy. Mnoho nejasností bylo i ohledně obchodního modelu, nemluvě o využití těchto nových technologií v motorsportu, aby se předvedly před lidmi, protože totálně změní svět automobilů a jeho bezpečnost. Autonomní jízda bude mít obrovský dopad na bezpečnost. A víme, co bezpečnost na silnicích znamená pro FIA a Jeana Todta.”
"Řeknu vám jeden příklad, ačkoli není jediný. Mluvili jsme o bezpečnostním voze bez lidské posádky," odpověděl šéf technického oddělení FIA Marcin Budkowski, když se ho web Motorsport zeptal na budoucí dopad autonomních automobilů na F1. "Propagovalo by to technologii, vůči které jsou lidé momentálně skeptičtí. Ukázali bychom, že to funguje. Řidič safety caru by už nebyl důležitý, protože by řídil počítač. Ale co se týče atraktivnosti závodních vozů bez jezdců, inženýři by je milovali, ale fanoušci ne."
Jedna série bezpilotních vozů ale vzniká, prototypy Roborace již mají za sebou první souboj.
"Podle mě je to zajímavý nápad, ale zaujala by F1 bez jezdců miliony fanoušků z celého světa? Tak to pochybuji. Ovšem, pokud využijeme motorsport jako platformu pro předvádění nových technologií, safety caru bez jezdce, věcí jako Roborace, tak nám to může fantasticky pomoci prozkoumat nové možnosti."
Budkowski, bývalý zaměstnanec týmů McLaren a Ferrari, dostal nabídku pracovat pro FIA i proto, aby našel způsoby, jak motorsport přizpůsobit budoucnosti automobilismu, kterou mají být právě autonomní automobily s potenciálem změnit hrozivé statistiky úmrtí při autonehodách.
"Mezinárodní automobilová federace odstartovala projekt propojených autonomních vozidel a chtěla zjistit, co všechno se tím změní. Pochopit, jak autonomní jízda změní svět automobilismu a jaký dopad by to mohlo mít na jednotlivé národní svazy. Mnoho nejasností bylo i ohledně obchodního modelu, nemluvě o využití těchto nových technologií v motorsportu, aby se předvedly před lidmi, protože totálně změní svět automobilů a jeho bezpečnost. Autonomní jízda bude mít obrovský dopad na bezpečnost. A víme, co bezpečnost na silnicích znamená pro FIA a Jeana Todta.”