Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Systém udělování superlicence změněn

Systém udělování superlicence změněn

F2 nahoru, Formule V8 3.5 dolů

Bodový systém udělování superlicencí je důvodem, proč před branami F1 náhle zastavili japonský chráněnec Hondy Nobuharu Matsušita a také syn úspěšného mexického podnikatele Alfonso Celis mladší, Indonésan Sean Gelael, Tatiana Calderónová a mnozí další. Můžeme říci, že systém vcelku úspěšně brání tomu, aby se do MS F1 dostal kdejaký paydriver, jenž nemá alespoň tolik úspěchů jako peněz. Ze superlicence se stal významný nástroj v rukou FIA.

To, kolik těchto "bodů FIA" lze za dobré umístění v juniorské sérii získat, do značné míry rozhoduje o její prestiži, neboť více bodů láká talentovanější jezdce i manažery juniorských programů, jakými jsou Red Bull Junior Team nebo Ferrari Driver Academy. Pro série jako WEC nebo WRC je to pak spíše forma uznání, neboť jde o jiné druhy motorsportu a přestupy nejsou tak časté. FIA nyní pozměnila bodování, přičemž několik sérií hodně oslabila.

Jak bylo avizováno, byla posílena pozice F2, bývalé GP2, aby se z ní stala série, kde se budou setkávat téměř všichni vážní zájemci o vstup do F1. Vítěz, druhý i třetí v konečném pořadí nadále berou 40 bodů a více už nepotřebují. O lístek do F1 totiž může požádat každý, kdo za poslední tři roky nasbíral alespoň 40 bodů FIA, takže vítězství v F2 je jako expresní vlak, kterým se do F1 může dostat i zelenáč bez jiných významných úspěchů.

Za Atlantikem se FIA spoléhá na IndyCar. Prvním třem jezdcům bude nadále udělovat 40, 30 a 20 bodů a další pak pro zbytek první desítky, takže špičkový jezdec IndyCar bude mít už po roce nebo dvou dveře F1 dokořán.

Dosavadní systém okamžitě otevíral bránu i vítězům sérií Euro F3 a Formule E, což ale už neplatí. Rozdělování bodů se změnilo ze 40 na 30 bodů pro vítěze a z 30 na 25 bodů pro druhého v konečném hodnocení obou mistrovství. Šampion GP3 nedostane 30, ale pouze 25 bodů.

Asi největší kopanec dostala Formule V8 3.5, bývalá Formule Renault 3.5. Vítěz už nedostane 35, ale pouze 20 bodů, což samozřejmě znamená i menší odměny za další umístění v tomto šampionátu, který již nebude pro budoucí hvězdy F1 zajímavý. Připomeňme, že přímo z této série naskočili do F1 kupříkladu Robert Kubica, Kevin Magnussen i Carlos Sainz, ale již teď se jí účastní pouze šest týmů.

Nový systém zklame i prvních šest jezdců japonské série Super Formule. První dva jezdci kategorie LMP1 WEC také dostanou méně bodů, ale jezdci od čtvrtého do desátého místa naopak více než teď. FIA tím chce možná naznačit, že si více cení zkušenosti jezdce s takto rychlými vozy připravovanými velkými týmy, než úspěchů v jiném typu závodění, než je v F1.

V novém systému se dají nějaké body získat i v NASCAR, v sérii IMSA a dalších, dokonce i v motokárách. Robustnější systém je připravený na to, že bude platit i pro žadatele o licenci International A, která je v hierarchii hned pod superlicencí a k jejímuž získání bude nejspíš potřeba mnohem méně bodů.