Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton si stěžoval na Vettelovu jízdu mimo trať

Hamilton si stěžoval na Vettelovu jízdu mimo trať

Kdo má lepší GPS?

Souboj Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela o vítězství ve Velké ceně USA nejspíš ještě máte v živé paměti, ale pro jistotu si ho připomeňme. Britský jezdec vyhrál kvalifikaci, ale Vettel po jeho boku odstartoval lépe a ujal se vedení závodu. Evidentně rychlejší jezdec Mercedesu si ale po pár kolech vzal svoje první místo zpátky nečekaným předjížděcím manévrem a okamžitě si začal budovat několikasekundový náskok. Jezdec Ferrari zamířil do boxů v naději na undercut, jenže Mercedes nezaváhal a svého jezdce zavolal na výměnu pneumatik pouze o tři kola později. Hamilton se měl bez problémů vrátit na první místo, jenže nakonec to bylo těsné. Vettel se pak chvíli pokoušel na Hamiltona útočit, přestože k vážnému manévru se neodhodlal.

Hamilton a jeho inženýři po závodě zjistili, kde soupeři v rozhodujících chvílích získávali desetiny sekundy. Vettel se po výjezdu z boxové uličky neobtěžoval se správným průjezdem 19. zatáčky. Jedná se přitom o stejný závod, po kterém Max Verstappen přišel o místo na stupních vítězů kvůli “trvalé neférové ​​výhodě” získané jízdou za obrubníkem v souboji s Kimim Räikkönenem. Hamilton v Mexiku s touto skutečností konfrontoval ředitele závodu na pravidelném mítinku před začátkem víkendu velké ceny.

Lewis Hamilton: "Mám otázku. Hned po mé zastávce, Sebastian úmyslně vyjel z deváté (devatenácté) zatáčky a podle GPS tím získal čas, ale nebyl potrestán."

Charlie Whiting: "Jak již bylo vysvětleno Felipemu (Massovi), na sektorovém čase to nebylo vidět. Viděli jsme zlepšení času na kolo o 0.3 sekundy, ale to všichni vědí, není to tajemství."

Hamilton: "Pokud je vidět zlepšení času, tak je to výhoda, takže..."

Whiting: "Viděli jsme pouze zlepšení o tři desetiny na kolo."

Hamilton: "Což je výhoda, zlepšení, takže..."

Whiting: "Bylo tam zlepšení času na kolo, ale nezískal čas v té zatáčce, ve které vyjel ven z trati. O to jde."

Hamilton: "Možná bychom vám mohli poslat naše GPS, protože je tam vidět obrovský rozdíl. Tak deset kilometrů (km/h) během celé délky zatáčky a úmyslně."

Whiting: "Když se podíváš na časy, tak od světelného panelu před 19. zatáčkou po panel před 20. zatáčkou není rozdíl. Takže tam nic nezískal. To je způsob, jakým chceme tyto situace posuzovat."

Vettel se do tohoto dialogu nezapojil, ale bylo vidět, že jej Hamiltonovy stížnosti otravují.

O jízdě mimo trať byla větší diskuse, protože na, jinak velmi pěkném, Okruhu Amerik je velkým problémem, stejně jako na některých jiných tratích s asfaltovými zónami a nízkými obrubníky. Max Verstappen řekl, že by chtěl v těchto místech štěrkové nebo travnaté výjezdové zóny, s čímž ale Whiting nesouhlasí kvůli bezpečnosti. Fernando Alonso později dodal, že štěrk a bláto by způsobovaly problémy, protože doprovodné série jako Porsche Cup a F2 jimi znečišťují trať.

Možným řešením jsou vysoké obrubníky, ale pouze na okruzích, kde nezávodí i motorky, které potřebují nízké okraje. Proti extrémně vysokým obrubníkům je i Vettel, protože malou nehodou může dojít ke zničení vozu a nehodě. Navrhl více používat mírně zvýšené obrubníky ve výjezdech ze zatáček, které jsou přesně tak vysoké jako podvozky vozů F1, takže by je nepoškodily, ale podlaha by se po nich klouzala, což by zpomalilo akceleraci. Jako příklad uvedl obrubníky na Nürburgringu. Whiting jezdce informoval, že na boj proti jízdě mimo trať se už myslí i při posuzování návrhů nových okruhů.