Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dělají mi z vozu autobus, stěžuje si Hamilton

Dělají mi z vozu autobus, stěžuje si Hamilton

Těžký vůz a slabý motor, to není zábavná kombinace

Psal se rok 2014, nastala hybridní éra F1 a Luca di Montezemolo, který byl ještě prezidentem Ferrari, prohlásil, že nová technická pravidla udělala z jezdců taxikáře. Od té doby se mnohé změnilo. Rychle degradující pneumatiky jsou minulostí, palivové nádrže jsou o něco větší, vozy sezony 2017 mají více aerodynamického přítlaku i mechanické přilnavosti, na nejednom okruhu se letos přepisoval čas historicky nejrychlejšího kola. Jenže Lewis Hamilton přesto není spokojen a práci jezdce F1 přirovnává k řidiči autobusu.

Důvodem je vskutku vysoká hmotnost současných monopostů a obavy z dalšího zvýšení v roce 2018. Hybridní systémy motoru i s těžkou baterií pro ukládání energie, širší monoposty s větší palivovou nádrží, větší kola, větší rezerva pro jezdce s většími svaly potřebnými k zvládání rychlejších vozů - to a pár dalších změn způsobilo, že zatímco legendární Ferrari F2004, ve kterém Michael Schumacher získal svůj poslední mistrovský titul, vážilo 605 kilogramů, letošní Mercedes F1 W08 má 728 kilogramů. Když se podíváme trochu dále do historie, Benetton B194, v němž Schumacher získal svůj první titul, měl hmotnost 515 kilogramů. Ve světě vytrvalostních sportovních vozů bylo letos nejlepší Porsche 919 Hybrid s hmotností 875 kg.

Není divu, že se Hamiltonovi nelíbí, že příští rok na karoserii vozu přibude Halo a v jeho útrobách se bude skrývat masivnější a možná i o něco méně výkonná pohonná jednotka, jež by nově měla vydržet třetinu sezony.

"Vůbec se mi nelíbí, že půjdeme na tři," řekl Hamilton o snížení povoleného počtu pohonných jednotek na jezdce a sezonu v roce 2018. "Je to na nic. Závod F1 by měl být sprintem, ale už teď není a vůz pro příští sezonu bude autobus. Bude strašně moc těžký, jako NASCAR. Brzdné dráhy se prodlužují, brzdy jsou neustále v jednom ohni, pořád na svém limitu. Vím, že to zní negativně, ale jako závodníci chceme rychlé, ale i hbité mašiny, se kterými by se dalo jet naplno v každém kole."

V Brazílii absolvoval Hamilton vzrušující závod, ale to díky tomu, že startoval z boxové uličky, a nejspíš i proto, že mu to umožnilo vzít si na poslední dva závody nový motor.

"Bohužel, většinou to tak není. Teď (v Brazílii) jsem měl takový závod, ale to proto, že jsem ho začal z velmi neobvyklé pozice. Závod jezdců vpředu byl o kontrolovaném tempu. To je náš běžný závod a nemyslím si, že pro lidi je to pak vzrušující podívaná. Vzrušující jsou ty závody, ve kterých se těchto omezení zbavíme, například když prší. A nejsem si jistý, zda snížení výkonu motorů je to, co v této situaci potřebujeme."