Mercedes modifikoval kola, aby si Ferrari nestěžovalo
Důvod přehřívání a dvouzastávkové strategie v Austinu?
Ve včera zveřejněném rozhovoru Lewis Hamilton zmiňuje "další problém", něco co "nebylo ideální" a Mercedes to "přimělo ke dvěma výměnám pneumatik". Toto Wolff ve stejnou dobu mluvil o puchýřích na pneumatikách, které Hamiltonovi neumožnily držet se jednozastávkové strategie, se kterou si Kimi Räikkönen dojel pro první a Max Verstappen pro druhé místo v cíli. Zdá se, že pozorné objektivy fotoaparátů a zvědaví novináři odhalili, co to "to" bylo.
Kvůli vysvětlení se musíme vrátit týden dozadu, před začátek víkendu Velké ceny USA. Do médií se dostala zpráva, že Ferrari se Charlieho Whitinga zeptalo na legálnost zadních kol Mercedesu. Ty se od kol Ferrari a dalších osmi týmů liší tím, že v paprscích spojujících střed s vnější obručí mají poměrně velké díry, umístěné blízko středu. Jejich smysl je v tom, že jak se kolo při jízdě otáčí, vzniká vír vytahující horký vzduch z kola a posílající ho ven rychleji než u běžného designu. Spolu s kolem se takto odvádí teplo i z vnitřních vrstev pneumatiky, což pomáhá bojovat s jejich přehříváním. Správné zahřátí pneumatiky Pirelli na ideální provozní teplotu je přitom v současnosti asi největší a nejdůležitější technickou výzvou ve F1.
Proč by takový design kola neměl být v pořádku? Protože Red Bull přišel s něčím podobným v roce 2012 a jeho řešení bylo zakázáno kvůli porušení odstavce 3.15 Technických pravidel F1. Zakázat něco, protože je to "pohyblivý prvek aerodynamiky", v řeči F1 často znamená asi tolik, co "protože proto". V odstavci 3.15 se píše, že "každá část vozu ovlivňující jeho aerodynamický výkon" musí být "pevně přichycena a imobilní" vůči jeho zbytku. Jenže ovlivňuje toto aerodynamiku? Každá část vozu F1 nějak ovlivňuje aerodynamiku. A každé kolo ovlivňuje aerodynamiku a otáčí se, takže je pak nelegální, když má vůz F1 kola?
Těžké otázky, ale v roce 2012 se rozhodlo, jak se rozhodlo. A minulý týden se rozhodlo, že řešení Mercedesu je v pořádku. Rozdíl můžeme vidět v tom, že Red Bull měl chladicí otvory na koncích náprav, v části, která je pevnou součástí vozu, zatímco Mercedes si pohrál s ráfky… Ať z toho nebo z onoho důvodu, Whiting řekl, že tato finta může být, Mercedes s ní může dále závodit. A to měl být konec příběhu.
Jenže Charlie Whiting je ředitelem závodů F1 a zároveň technickým delegátem. Může vydávat vyhlášky, upřesňující technická pravidla, a může týmu poradit, co je a co není v souladu s jejich duchem. V případě stížnosti jednoho týmu na vůz jiného ale rozhodují sportovní komisaři a vůči jejich rozhodnutí se lze odvolat ke Světové radě motorsportu.
Whiting tedy ještě před víkendem informoval Ferrari i Mercedes, že takový design kola považuje za legální. Ferrari ale přišlo s protiargumenty, o čemž Whiting Mercedes také informoval v Texasu s tím, že Italové by se mohli po závodě odvolat.
Vzhledem k situaci v šampionátu bral Mercedes raději vrabce v hrsti a v Austinu závodil s běžným designem zadních kol, ačkoli zbytek vozu tomu nebyl přizpůsoben. S body za třetí místo má ale Hamilton titul téměř v kapse. Diskvalifikaci třeba Mercedes riskne v Brazílii nebo v Abú Zabí, pokud už bude titul stoprocentně jistý.