Začíná Intercontinental GT Challenge
Čtyřikrát na čtyřech kontinentech
Podnikem na australském okruhu Mount Panorama odstartuje již třetí ročník seriálu Intercontinental GT Challenge. Dvanáct hodin trvající závod je prvním z jeho letošních čtyř dílů.
Jeho výjimečnost zajišťuje dostupnost techniky GT3 na většině kontinentů. Zúčastnění výrobci mohou využít zázemí místních týmů, jimž případně poskytují technickou a jezdeckou podporu. Většina z nich tak naplňuje myšlenku šampionátu – místo nákladného a životní prostředí zatěžujícího přesunu vybavení cestuje po světě pouze personál běžnými leteckými linkami.
První úvahy o podobném mistrovství se objevily nedlouho po angažování SRO pro organizaci půl dne trvajícího podniku v Sepangu. Následně se podařilo domluvit spolupráci s pořadateli stejně dlouhého závodu v Bathurstu. Nakonec došlo v září 2015 k představení celosvětové varianty, zahrnující také 24 hodin ve Spa a tři hodiny trvající závod na okruhu v Austinu.
V premiérovém ročníku v roce 2016 byl pro nedostatečný zájem zrušen na šest hodin prodloužený závod v USA. V třídílném seriálu se utkali čtyři výrobci (Audi, Bentley, McLaren, Mercedes).
O rok později byly uvolněny požadavky na zařazení účastníků (s mezinárodní licencí) daného podniku do IGTC. Výsledkem byl nejen výrazný nárůst počtu účastníků, ale i bodujících značek - na jedenáct. Navíc se ve vlastní třídě utkali i výrobci nabízející vozy specifikace GT4 (s výjimkou 24 hodin Spa). Ani v tomto případě se nepodařilo rozšířit počet podniků na čtyři, neboť závěrečný závod v Sepangu byl kvůli malému zájmu účastníků zrušen.
V blížící se třetí sezoně by mohla vyjít sázka na dosavadní osvědčené podniky, k nimž se nově přidá náhrada za nepříliš oblíbený malajský podnik. Atraktivní závod v japonské Suzuce dosud omezený délkou jednoho tisíce kilometrů se stal po prodloužení na deset hodin novým přírůstkem v kalendáři.
Naprázdno stále vychází dlouhodobější úsilí o zařazení jihoafrického Kyalami do šampionátu. Existují také plány na návrat „gétéček“ do Jižní Ameriky (San Luis). V obou případech je úskalím menší zastoupení sérií s GT3 v těchto lokalitách.
Vítězní jezdci dokázali prozatím vždy vybojovat titul i pro výrobce, jehož prostřednictvím různých stáji mohli reprezentovat.
Rok | Jméno | Vůz | Výrobce |
---|---|---|---|
2017 | Markus Winkelhock | Audi R8 LMS | Audi |
2016 | Laurens Vanthoor | Audi R8 LMS | Audi |
Po loňském uvolnění pravidel pro účast platí pro letošní rok nutnost přihlášení výrobce. Každý z nich může určit v některém z podniků maximálně čtyři vozidla z řad týmů využívajících jeho techniku. Letos se do bojů zapojí pět výrobců: Audi, Bentley, McLaren, Mercedes-AMG a Porsche.
Oficiální stránky šampionátu IGTC (Zde)
Přenos závodu – sobota od 19:20 (IGTC/You Tube/Facebook)
Oficiální stránky pořadatelů závodu (Zde)
Časomíra (Zde)
Aktualizovaná startovní listina hlavních tříd (Zde)
Kalendář Intercontinental GT Challenge 2018
12H Bathurst 24H Spa 10H Suzuka 8H Laguna Seca