Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mobilizace Mercedesu přišla příliš pozdě

Mobilizace Mercedesu přišla příliš pozdě

Analýza VC Bahrajnu

Pokud to takhle půjde dál, ocitli jsme se na prahu jedné z nejzajímavějších sezon F1 posledních let. Austrálie přinesla mnoho zajímavých momentů, ale Bahrajn ji ještě trumfl. Ani u televize se nikdo nenudil a gradující drama vrcholilo až u šachovnicového praporku.

Že se bude na co dívat, to naznačilo už páteční oznámení, že Hamilton bude potrestán penalizací za výměnu převodovky. A zároveň rychlost vozů Ferrari a především Räikkönena, který ovládl druhý i třetí volný trénink. Ferrari dál porovnávalo nové přední křídlo s tím loňským a klíčem k úspěchu byly další úpravy aerodynamiky. Jestliže i Hamilton připouští, že motory už jsou na srovnatelné úrovni, právě aerodynamika bude hrát na tratích, jako je ta v Bahrajnu, důležitou roli.

Zisk první řady na startu jen potvrdil momentální rychlost Ferrari. Kvalifikace naopak vůbec nevyšla Hamiltonovi, jemuž nová situace ani trochu nesvědčila. Stejně jako v posledním závodě minulé sezony nestačil ani na týmového kolegu Bottase. Zajímavý je i pohled na největší rychlosti dosažené v kvalifikaci (v závorce pohonná jednotka): Räikkönen (Ferrari) 327,1, Ocon (Mercedes) 326,5, Leclerc (Ferrari) 526,5, Pérez (Mercedes) 326,0, Hamilton (Mercedes) 325,3, Grosjean (Ferrari) 324,7 km/h. A jak byla na tom Honda s Renaultem? Desátý Gasly (Honda) 322,5, dvanáctý Ricciardo (Renault) 320,7 km/h. Samotná rychlost samozřejmě není zárukou úspěchu, ale leccos naznačuje.

Räikkönen byl hodně zklamaný, že nakonec v souboji o první pozici na startu podlehl Vettelovi. Na osmnácté pole position čeká od loňského Monaka a bylo by logickým potvrzením jeho rychlosti. Ještě větší zklamání však musel prožívat během souboje v první zatáčce, v němž se neubránil útoku krajana Bottase. Hodně si tím zkomplikoval své další působení v závodě.

Kdo ovšem VC Bahrajnu totálně zpackal, byl tým Red Bull. Verstappen je už pověstný svými chybami v nejhloupějším okamžiku, což platí i o zbytečné havárii v první fázi kvalifikace. Chyba pramenící z netrpělivosti se neodpouští. Souboj s Hamiltonem v úvodu závodu už tak jednoznačný nebyl. Čtyřnásobný šampion sice Nizozemci nemohl přijít na jméno, ale co jiného mohl od agresivního mladíka čekat? Verstappen byl o pár metrů vpředu, než Hamiltonovi v zatáčce drsně zavřel dveře. Dostal za to také trest v podobě defektu pneumatiky a drobného poškození, s nímž se pak potýkal po zbytek závodu. Jeho kolega Ricciardo si velké ceny neužil. Ujel jediné kolo, než zastavil kvůli technické závadě.

Souboj Maxe Verstappena (vlevo) s Lewisem Hamiltonem byl jedním z vrcholů VC Bahrajnu 

Představitelé FIA po závodě přiznali, že byli značně znepokojeni tím, jak některé vozy ztrácely části své kapotáže. Na mysli měli problémy Vettela během volného tréninku a především Grosjeana v závodě. „Takové auto je velmi nebezpečné,“ potvrdil ředitel závodu Charlie Whiting. Zejména u Grosjeana, který ztrácel díly přímo na cílové rovince, to tak určitě bylo. Šéf týmu Haas Günther Steiner důvod neznal: „Nevíme, zda někde najel hodně tvrdě na obrubník, nebo měl po startu drobnou kolizi s některým ze soupeřů.“ Kvůli tomu musel Grosjean jako jediný zajet do boxů i potřetí.

Letos poprvé se po závodě měnily výsledky. Kvůli dodatečně uděleným penalizacím klesli Pérez a Hartley na poslední dvě místa pořadí. Oběma se k výslednému času přičetlo 30 vteřin za zcela zbytečné prohřešky. Pérez neudržel svoji pozici v zaváděcím kole, Hartley při virtuálním safety caru. Nebyl to však jediný trest. Ferrari dostalo pokutu 50 000 eur za nebezpečné vypuštění jezdce na trať.

Incident Räikkönena ve 36. kole byl nejdramatičtějším momentem celého závodu. Ze slibné třetí pozice si přijel pro novou sadu pneumatik. Když se na semaforku rozsvítilo zelené světlo, vyrazil. Jenže levé zadní kolo ještě nebylo vyměněné, mechanici stále pracovali a jednoho z nich tvrdě srazil k zemi a přejel. Räikkönen okamžitě zastavil, auto bylo odtlačené do boxu a mechanika dlouho ošetřovali. Kolizi odnesl zlomeninami nohy a všichni mohou hovořit o štěstí. Jistě to mohlo dopadnout mnohem hůř. Frustrovaný Räikkönen musel selhání týmu dlouho rozdýchávat.

Jeho parťák Vettel zatím sváděl boj o udržení vedení. V 18. kole vyměnil pneumatiky se superměkkou směsí za novou sadu měkkých. Všichni se ještě dlouho potom domnívali, že bude muset ještě jednou zastavit. Odpovídalo to i prognózám Pirelli. Bottas (20. kolo) i Hamilton (26. kolo) obuli střední pneumatiky, takže měli bez problémů vydržet do cíle. Této taktice odpovídaly pokyny inženýrů Mercedesu oběma jezdcům. Jaké bylo jejich překvapení, když s blížícím se koncem pochopili, že to Vettel riskne a pojede do cíle bez zastávky. Musel absolvovat 39 kol ve vysokém tempu na měkké směsi!

Ve 43. kole měl Vettel před druhým Bottasem náskok 8,191 vteřiny. U Mercedesu zahájili mobilizaci. Už jim bylo jasné, že Hamiltona na první místo nedostanou, situaci musel zachránit Bottas. Do stíhací jízdy dal všechno své umění. Postupně se přibližoval: 46. kolo – 5,800 s, 50. – 4,646, 52. – 2,887, 54. – 1,354, 56. – 0,860. Ferrari se však přes obrovský tlak podařilo vítězství ubránit. Mercedesu nepomohla ani o 100 metrů prodloužená zóna DRS, protože se Bottas už k soustavnému tlaku nedostal. Každopádně jsme viděli vyvrcholení závodu, jaké si každý fanoušek musí přát.

Pierre Gasly obsadil skvělé čtvrté místo a poprvé ve F1 bodoval 

Velké oslavy se však pořádaly i pod stupněm vítězů. Mladíček Gasly dojel na skvělém čtvrtém místě, získal své první body a v žebříčku nejmladších bodujících jezdců historie se ve věku 22 let, dvou měsíců a jednoho dne dostal na 28. místo. Obrovskou radost měli také u Hondy. Zatímco v minulých letech byli terčem kritiky ze strany McLarenu, spolupráce s Toro Rosso se rozvíjí mnohem příznivěji. Hned ve druhém společném závodě přišel první velký úspěch.

Vettel oslavil jubilejní 200. velkou cenu už 49. vítězstvím. Blíží se Prostovi (51) na třetím místě historického pořadí. Hamilton dokázal bodovat ve 27. závodě po sobě a vyrovnal tím dosavadní historický rekord Räikkönena z let 2012 až 2013.