Před VC Kanady 2018
Sedmá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Závod v kanadském Montréalu slibuje velkou bitvu. V posledních třech ročnících dominoval Lewis Hamilton, který nenašel přemožitele v kvalifikacích ani v závodech! Zejména nažhavený Daniel Ricciardo i Sebastian Vettel však chtějí tuhle sérii přerušit.
Historie okruhu
VC Kanady se jela poprvé v roce 1967 v Mosport Parku. Na trati ležící sto kilometrů severovýchodně od Toronta vyhrál Jack Brabham. Rivalita mezi francouzskou a britskou částí Kanady však vedla k tomu, že se v pořádání závodu střídala s okruhem Mont-Tremblant zhruba 145 km severně od Montréalu. Záměr zhatil ročník 1970, po němž byla trať v Mont-Tremblant shledána příliš nebezpečnou. Dalších šest ročníků se tedy konalo v Mosport Parku.
Francouzští Kanaďané, povzbuzení skvělými výkony Gillese Villeneuvea, se však nevzdali. Prosadili stavbu nového okruhu. Volba byla jednoduchá a efektivní. Na ostrově Nôtre-Dame na řece Sv. Vavřince v Montréalu zazněly motory vozů F1 poprvé v roce 1978 a se dvěma výjimkami se zde závodí dodnes. Ostrov byl v roce 1967 dějištěm světové výstavy Expo, jejíž futuristické budovy vytvořily velké ceně atraktivní zázemí. V těsném sousedství padoku se nachází budova kasina, dobře známá z mnoha fotografií. Díky využití stávajících silnic kolem něj a olympijského veslařského kanálu to byla stavba rychlá a laciná. K trati dojdete pěšky od nejbližší stanice metra nebo i z centra města. A snad žádné jiné dějiště závodu F1 nežije velkou cenou tak jako Montréal.
Trať na řece Sv. Vavřince vede kolem známé budovy montréalského kasina
Úvodní ročník vyhrál Gilles Villeneuve, miláček zdejšího publika a rodák z nedalekého Saint-Jean-sur-Richelieu. Za volantem ferrari tehdy dosáhl prvního ze svých šesti triumfů. Jeho synovi Jacquesovi, byť se stal mistrem světa, se to nikdy nepodařilo. Po tragické smrti Gillese Villeneuvea byl po něm okruh v roce 1982 pojmenován. I v tomto případě nejde o permanentní autodrom. Přesto se na něm kromě F1 (jež na něm absentovala jen v sezoně 2009) rovněž odehrála klání sérií Champ Car a NASCAR.
Dlouhé rychlé rovinky okruhu Gillese Villeneuvea končí ostrými zatáčkami. Na dvou místech se z rychlosti přes 300 km/h brzdí na stovku, takže brzdy dostávají pořádně zabrat. Nezapomene se zejména na závod v roce 2011, protože byl vinou počasí nejdelší a možná i nejpodivnější v celé historii F1. Tribuny v těsném sousedství tratě bývají tradičně zaplněné do posledního místa. V posledních třech ročnících sice Lewis Hamilton tradici porušil, ale dřív bývalo zvykem, že jen zřídka zde vítězí držitel pole position. Jean Alesi (1995) a Robert Kubica (2008) zde vyhráli své jediné velké ceny.
Mimořádně choulostivou částí okruhu, jež nemá příliš únikových zón, je šikana těsně před cílem. Na trati, kde přišel o život Ital Riccardo Paletti (1982), byl dosud nejtěsnější finiš F1 k vidění v roce 2000 (0,174 s) a nejvíce odpadlých vozů v roce 1989 (osmnáct). Nejméně jezdců odmávli v cíli v sezonách 1989 a 1996 (osm). Čelo závodu se nejčastěji měnilo v sezonách 2004, 2012 a 2014 (šestkrát), ovšem nejvíc různých jezdců se ve vedení objevilo v roce 2008 (sedm: Lewis Hamilton, Nick Heidfeld, Rubens Barrichello, David Coulthard, Jarno Trulli, Timo Glock a Robert Kubica).
Z dosavadních 38 ročníků VC Kanady v Montréalu sedm vyhrál Michael Schumacher, šest Lewis Hamilton, tři Nélson Piquet. Ze současných jezdců zde dokázali zvítězit ještě Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel a Daniel Ricciardo. Zajímavé bude také to, zda se podaří překonat letitý traťový rekord Rubense Barrichella, který drží výkonem 1:13,622 z roku 2004.
Pro zajímavost: Montréal má největší množství restaurací na jednoho obyvatele v celé Kanadě a druhý největší počet po New Yorku v Severní Americe!
Vzpomínka na rok 2017
Do země javorového listu přijížděl jako lídr průběžné klasifikace Vettel. Hamilton za ním zaostával o 25 a Bottas o 54 bodů. Kvalifikace se stala Hamiltonovou kořistí. Britský závodník získal již svoje 65. pole position a vyrovnal se tak legendárnímu Ayrtonu Sennovi.
Při odjezdu do zaváděcího kola se ocitl v problémech Kvjat. Rozjel se až se zpožděním a nepodařilo se mu zaujmout příslušné místo v poli. Podle pravidel měl začínat z boxů, jenže Rus se postavil na svoje stání na roštu. Sportovní komisaři ho proto potrestali průjezdem boxovou uličkou. Následně však zjistili, že se mýlili, protože měl správně dostat desetisekundové stop & go. Tak mu těch deset sekund přišili dodatečně… Protest Scuderie Toro Rosso byl zamítnut.
Na trati bývá občas tak těsno, až z vozů létají "třísky"
Hamilton se po startu udržel v čele. Výborně vyrazili Bottas a Verstappen, kteří se tlačili před Vettela a Räikkönena. Přitom si německý závodník poškodil o Verstappenovu pneumatiku přední křídlo. Hlouběji v pořadí přehlédl Sainz Grosjeana a otočil ho. Neovladatelné toro rosso potom přelétlo trávník a v následující zatáčce torpédovalo Massu. Pro oba to znamenalo konec. Alonso se dokázal vyhnout jen za cenu ztráty několika pozic. Grosjean zamířil do boxů na opravu a zbytek účastníků se srovnal za safety carem. Vedl Hamilton před Verstappenem, Bottasem, Vettelem, Ricciardem a Räikkönenem. Po restartu přišel Vettel o část pochroumaného křídla. V pátém kole si nechal vyměnit na svém monopostu nos a současně přezul na superměkké pneumatiky.
O šest kol později selhala ve Verstappenově red bullu baterie. Byl zaveden režim virtuálního safety caru. Ještě během jeho trvání netrpělivý Magnussen předjel Vandoornea. I když mu pozici hned vrátil, pětisekundové penalizaci se nevyhnul.
V rozmezí mezi 17. až 31. kolem si špička brala čerstvé obutí – Räikkönen a Hamilton superměkké, Ricciardo a Bottas měkké. Vettel rychle doháněl ztrátu.
Druhou rundu výměn zahájil Räikkönen přechodem na ultraměkkou směs. Stejně se o chvíli později rozhodl i Vettel. Oba výrazně zrychlili. Nešťastník Kvjat hlásil potíže s motorem a navíc při odjezdu od mechaniků musel zastavit, protože matice na jednom z kol byla špatně připevněna. Srdnatě se rval dál, ale posléze marný boj vzdal.
Na skvělý výsledek měla zaděláno Force India. Pérez a Ocon stíhali třetího Ricciarda, jenže zezadu se k nim blížil Vettel. Šestého Räikkönena naopak trápily vadnoucí brzdy a měl co dělat, aby se udržel před Hülkenbergem.
Hoši z Force Indie se k vlastní škodě počali kočkovat mezi sebou a koumák Vettel oba dva během dvou kol dokonale vyškolil. Situace využil Ricciardo a vybudoval si čtyřsekundový náskok. V 68. kole se zastavil motor v Alonsově mclarenu, když už předtím pozvolna ztrácel dech.
Pod šachovnicí projel v 70. kole vítězně Hamilton, devatenáct sekund po něm byl odmávnut Bottas. Ricciardo ztrácel už 35 sekund. Převaha Mercedesu byla skutečně drtivá. Další bodované příčky náležely Vettelovi, Pérezovi, Oconovi, Räikkönenovi, Hülkenbergovi, Strollovi a Grosjeanovi.
Hamilton zaznamenal svoje 56. vítězství ve velké ceně, z toho už šesté v Kanadě. Dosáhl tzv. Grand Slamu, kdy k prvenství v závodě přidal pole position, vedení od startu do cíle a nejrychlejší kolo. Stříbrné šípy slavily první double od VC Abú Zabí 2016.
Stupeň vítězů ročníku 2017: zleva druhý Valtteri Bottas, vítěz Lewis Hamilton a třetí Daniel Ricciardo
VC Kanady
Okruh: Circuit Gilles-Villeneuve
Místo: Montréal, Île Sainte-Hélène
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11967
- POČET KOL70
- DÉLKA OKRUHU4361 m
- DÉLKA ZÁVODU305,270 km
- REKORD OKRUHU1:13,622 (2004)
- DRŽITEL REKORDURubens Barrichello
- Počet zatáček14
- Nadmořská výška12,6 – 17,8 m
- Opotřebení pneumatikvysoké
- Opotřebení brzdvelmi vysoké
- Spotřeba palivastřední
8. - 10. června 2018
- První tréninkPÁ 16:00 – 17:30
- Druhý tréninkPÁ 20:00 – 21:30
- Třetí tréninkSO 17:00 – 18:00
- KvalifikaceSO 20:00 – 21:00
- ZávodNE 20:10 – 22:10
Charakteristika okruhu
Velká cena Kanady se na okruhu Gillese Villeneuvea jezdí od roku 1978. Nikde jinde nežije celé město závodem tak, jako zde. Trať je jednou z nejtechničtějších a jezdecky nejnáročnějších. Častá akcelerace ze šikan zvýhodňuje výkonnější motory. Množstvím šikan a jízdou přes obrubníky připomíná Imolu, ale mnohde jen minimální únikové zóny nedovolují chyby. Kritickým místem je esíčkovitá šikana v nájezdu do cílové rovinky, navazující na nejrychlejší místo tratě. Nejedná se o permanentní okruh, a proto se během víkendu značně mění kvalita povrchu tratě.
Vítězové VC Kanady v Montrealu
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2011 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2008 | Robert Kubica | BMW Sauber | BMW | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Jenson Button | BAR | Honda |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Ralf Schumacher | Williams | BMW |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Ralf Schumacher | Williams | BMW |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | Ralf Schumacher | Williams | BMW | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | David Coulthard | McLaren | Mercedes |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1996 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Jean Alesi | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Benetton | Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | Ford | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Alain Prost | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Gerhard Berger | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1991 | Nélson Piquet sen. | Benetton | Ford Cosworth | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Thierry Boutsen | Williams | Renault | Alain Prost | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1986 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1985 | Michele Alboreto | Ferrari | Ferrari | Elilo De Angelis | Lotus | Renault |
1984 | Nélson Piquet sen. | Brabham | BMW | Nélson Piquet sen. | Brabham | BMW |
1983 | René Arnoux | Renault | Renault | René Arnoux | Renault | Renault |
1982 | Nélson Piquet sen. | Brabham | BMW | Didier Pironi | Ferrari | Ferrari |
1981 | Jacques Laffite | Ligier | Matra | Nélson Piquet sen. | Brabham | Ford Cosworth |
1980 | Alan Jones | Williams | Ford Cosworth | Nélson Piquet sen. | Brabham | Ford Cosworth |
1979 | Alan Jones | Williams | Ford Cosworth | Alan Jones | Williams | Ford Cosworth |
1978 | Gilles Villeneuve | Ferrari | Ferrari | Jean-Pierre Jarier | Lotus | Ford Cosworth |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 45 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 59 %
Počet řazení za kolo: 50
Spotřeba paliva: vysoká
Největší přetížení: 3,4 g v 5. zatáčce
Největší rychlost: 342 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 362,1 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 401,1 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 18,049 s
Počet zastávek v boxu: 21
Počet předjetí: 8
Počet předjetí s DRS: 21
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 40 %
Pravděpodobnost deště: 16 %
Průměrná teplota vzduchu: 25,5 °C
Průměrná teplota asfaltu: 40 °C
Doba věnovaná brzdění 17 %
Průměrné přetížení 4,4 g
Náročnost na brzdy 10