Klenot v ardenském pohoří – 2. díl
Poválečná historie okruhu Spa-Francorchamps
Obnovení tradice automobilových závodů se uskutečnilo až v roce 1947 na 14,12 kilometru dlouhé dráze. Změna oproti předválečné verzi spočívala v rovném úseku u Malmed (stejně jako v letech 1930–1933) a zcela přepracované části mezi Holowellem a Stavelotem. Rychlý oblouk nahradil původní dvojici mírných „esíček“, na jejichž konci se dráha ostře stáčela doprava.
Motocykly a automobily se znovu utkaly v rámci velkých cen, jež se staly od roku 1949, respektive 1950, součástí světových mistrovství. Následující rok byl znovu uspořádán také 24hodinový závod, avšak do roku 1953 se konaly pouhé tři ročníky.
V roce 1951 byla dráha rozšířena ze šesti metrů na devět. O šest let později proběhla poslední úprava, která okruh nepatrně zkrátila na 14,1 km.
Nad „dlouhým“ Spa-Francorchamps se ke konci šedesátých let začala stahovat mračna. Sílily hlasy pilotů stěžujících si na nebezpečnost rychlé belgické dráhy, stále vedené po veřejných komunikacích. Vzrůstající výkony vozidel, přílišná délka a požadavky na zabezpečení okolí trati vyvolaly vznik několika rozdílných návrhů zkráceného okruhu, představených v roce 1967 a 1969.
Další návrh na zkrácení okruhu se objevil v roce 1975 s plánovaným otevřením o tři roky později. Předpokládal využití čtyř kilometrů starého okruhu, doplněných novými třemi kilometry dráhy. I nadále měl být využíván pro běžný provoz s možností uzavření v případě pořádání závodů. Plány představené na jaře 1978 byly následně přepracovány do podoby, podle níž byla rekonstrukce dráhy nakonec provedena.
Motocyklové GP a v roce 1964 obnovené 24hodinové závody vydržely na dlouhém okruhu až do jeho konce bez přestávek. Závod F1 se zde konal naposledy v roce 1970 (předtím měl přestávky v letech 1957, 1959 a 1969). Posledním podnikem na starém okruhu se stal 30. ročník 24hodinového závodu ve dnech 22. - 23. července 1978.
V současnosti nepříliš využívaná zatáčka Stavelot. Dle dopravního značení není v zimě udržována a je průjezdná pouze ve směru dřívější dráhy. Na snímku je předěl mezi novější (blíže) a původní silnicí. Jiné pasáže původního okruhu jsou součástí veřejných komunikací, takže jejich stav a vzhled příliš nepřipomínají někdejší slávu rychlého okruhu.
Foto: Tomáš Krejčík
Nová éra okruhu Spa-Francorchamps
Část mezi Blanchimontem a Raidillonem zůstala nedotčena rozsáhlými stavebními úpravami. Tyto úseky byly spojeny 4,2 kilometru nové dráhy v členitém terénu ardenského pohoří. Mírně zvlněná rovinka Kemmel byla narovnána. Za středně rychlým „esíčkem“ Les Combes se dráha vydala novým směrem.
Za pravou zatáčkou Malmedy (nyní beze jména) klesá do pravé vlásenky Rivage (Bruxelles). Za ní následující levá zatáčka směřuje k rychlé dvojici levých oblouků Pouhon (také Double Gauche). Prudší klesání končí před levou a pravou zatáčkou Les Fagnes. První z dvojice pravých zatáček se nyní jmenuje Campus, druhá nesla jméno podle jednoho z míst starého okruhu, čtyři kilometry vzdálené obce Stavelot. Poté se již dráha připojila k zachované části okruhu.
Nový okruh zkrácený na 6947 metrů si odbyl premiéru 1. července 1979. Důstojné zahájení nového období belgického okruhu obstarala tradiční motocyklová velká cena. S výjimkou roku 1980 vydržely vrcholné závody v jedné stopě v Ardenách do roku 1990.
Dva roky po otevření nové dráhy se dostalo i na zatím nedotčenou část v závěrečném úseku. Před „vracečkou“ La Source byla vybudována nová šikana Bus Stop a s ní i komplex boxů určený pro F1. Délka okruhu vzrostla o 19 metrů a zároveň se změnilo umístění startovního roštu.
Formule 1 přesto s návratem do Spa otálela až do roku 1983. Až na tři výjimky (1984, 2003, 2006) zůstala v Ardenách do dnešních dnů. Pouze v roce 1994 se závod odehrál na mírně upravené dráze, když byla za Eau Rouge vybudována šikana.
Další změny předznamenala v roce 2002 úprava nájezdu do boxů pro F1, která byla posunuta za Bus Stop. O dva roky později následovala první úprava samotného Bus Stopu pro zajištění pomalejšího nájezdu do šikany, čímž vzrostla délka trati na 6,976 km. Mezitím byla veřejnost ochuzena o využití částí okruhu v podobě veřejných komunikací v zimním období.
Poslední přestavby se okruh dočkal v roce 2007, kdy byl Bus Stop zrušen. U záhybu v nájezdu na cílovou rovinku byla vybudována nová šikana příznačně pojmenovaná Chicane. Zároveň došlo k posunutí zatáčky La Source. Současná délka okruhu po provedených změnách činí 7,004 kilometru.