Sportovní tragédie benjamínka ve službách Ferrari
VC Bahrajnu – závod
Neuvěřitelný průběh závodu připomínal skvěle napsanou detektivku. Suverenita vozů Ferrari dostala ve druhé půli velké ceny pořádnou ránu – Vettel chyboval a Leclerkovi selhala technika.
První dvě místa dostal doslova darem Mercedes. Pětinásobný mistr světa Hamilton letos poprvé vyhrál, i když nebyl nejrychlejší. Mladíčka Leclerka udrželo na stupni vítězů jen vyslání zpomalovacího vozu tři kola před koncem kvůli odstavení nepojízdných renaultů.
Druhý nejmladší držitel pole position Leclerc je zároveň prvním Monačanem, který stál ve velké ceně zařazené do mistrovství světa v čele startu. Nedokázal to ani věhlasný Chiron. Leclerc je zároveň nejmladším jezdcem Ferrari na první pozici na roštu. A chtěl se stát také nejmladším vítězem v barvách slavné značky z Maranella.
Když nepočítáme finanční pokuty z Austrálie, ve druhém podniku sezony padl první citelný trest. Grosjean byl za zpomalení Norrise v kvalifikaci potrestán odsunutím o tři místa na startovním roštu na 11. pozici. Jezdec i tým Haas to považovali za velkou křivdu.
Prvních deset jezdců muselo do závodu odstartovat na měkké (v této velké ceně tedy nejměkčí) sadě pneumatik Pirelli. Do značné míry to omezovalo jejich volbu taktické varianty, takže se předpokládalo, že úprk do boxů na výměnu kol nastane kolem 20. kola. S výjimkou Kubici nakonec obuli měkké pneumatiky na úvod všichni jezdci.
Hrozba deště byla nulová, teplota vzduchu před startem byla 25 °C, asfalt měl jen 28 °C. Víc problémů mohl udělat vítr, dosahující rychlosti až 60 km/h.
Start byl podle očekávání velmi dramatický. Vettel využil svých zkušeností, lépe odstartoval a dostal se před kolegu Leclerka. Ten byl ztrátou pozice natolik rozhozený, že neodolal ani Bottasovi. Měl potom hodně práce, aby odolal alespoň Hamiltonovi. Jenže ve 2. kole udělal Bottas drobnou chybu a tu využili k předjetí Leclerc i Hamilton.
Během úvodního kola došlo také k několika drobným kolizím. Do boxů kvůli nim museli Stroll a Grosjean. Kanaďan kromě kol měnil i přední křídlo. Skvělý úvod měl Sainz, posouval se kupředu, až ve 4. kole zaútočil na pátého Verstappena. Narazila kosa na kámen, Sainz dostal ránu a poškozený vůz mířil k mechanikům. Slibně se vyvíjející závod byl v troskách.
Na první pohled bylo patrné, že druhý Leclerc je rychlejší než vedoucí Vettel, který navíc párkrát drobně chyboval. Mladičký Monačan dokonce požádal o týmovou režii. Když nepřišla odezva, poradil si s pomocí DRS sám a v 6. kole Vettela předjel! Byl to zajímavý a tvrdý souboj, mladíčka Leclerka rozhodně nebrzdila úcta ke slavnému kolegovi.
Charles Leclerc měl obrovskou smůlu a přišel o téměř jisté vítězství
Vpřed postupoval Ricciardo a po deseti kolech jezdil už šestý. Pořadí bylo Leclerc, Vettel +2,000, Hamilton +3,001, Bottas +7,171, Verstappen +9,648, Ricciardo +16,339… A ve stejné chvíli už zamířili do boxů k první výměně kol Pérez, Räikkönen, Gasly či Albon, o kolo později Magnussen a Norris.
Leclerc zvýšil náskok až na více než tři vteřiny. Kolize Grosjeana se Strollem a Verstappena se Sainzem nechali sportovní komisaři bez následků. Ve 13. kole udělal Kvjat po kolizi s Giovinazzim v 11. zatáčce hodiny a klesl mimo bodovanou desítku.
Ve 13. kole si zajeli pro nové pneumatiky dva z favoritů: Leclerc a Hamilton. Obhájce titulu využil dřívější zastávky k tomu, aby se dostal před Vettela. Bylo to však za cenu toho, že jako jediný ze špičky obul znovu měkkou sadu (potvrdil tím taktiku dvou zastávek), zatímco ostatní přezuli na střední.
Jediný, kdo ani po 17 kolech nenavštívil mechaniky, byl Ricciardo. Zato repete si dal Kvjat, který dostal penalizaci pět vteřin za překročení rychlosti v uličce před boxy. A Grosjean jako první z technických důvodů odstoupil ze závodu.
Po 20 kolech jezdci kroužili v pořadí Leclerc, Hamilton +5,566, Vettel +6,985, Bottas +15,247, Verstappen +18,084, Ricciardo +25,664, Hülkenberg +31,731, Räikkönen +32,615, Norris +35,079, Pérez +41,139…
Ukázalo se, že volba Mercedesu nebyla ideální. Měkké pneumatiky začínaly Hamiltonovi klouzat, Leclerc ujížděl a Vettel se dotahoval. Ve 23. kole se Vettel podle očekávání dostal na druhé místo a 7,535 vteřiny před sebou měl kolegu Leclerka. K mechanikům se poté vydal i Ricciardo a klesl na 13. místo.
První polovina závodu opravdu stála za to, neustále se předjíždělo a jeden souboj střídal druhý. Byla to vynikající podívaná a až přesně uprostřed závodu došlo k uklidnění. Rozestupy se zvětšily a bojovalo se jen ve středu pole. Byl to však klid před bouří, protože se blížily druhé zastávky…
Ve 32. kole jel pro novou střední sadu Verstappen, ačkoli na té stávající měl odjeto jen dvacet kol. Levé přední kolo nešlo utáhnout, proto se vrátil až za Räikkönenem na sedmém místě. Fin nevzdoroval s vědomím rozdílu v kvalitě pneumatik. Vzápětí také on zamířil k mechanikům.
Ve 34. kole si dojel pro novou sadu středních pneumatik Hamilton a klesl deset vteřin za kolegu Bottase. O kolo později totéž udělal i Vettel a vrátil se jen těsně před Hamiltona. O zábavu do posledních kol bylo postaráno.
Leclerkova zastávka byla perfektní a udržela ho v čele. Vzrušení nastalo při velmi ostrém útoku Hamiltona na Vettela. Brit byl evidentně rychlejší a při jednom z dalších soubojů se Vettel roztočil. Bitva byla rozhodnutá, protože ferrari o chvíli později na rovince kvůli silným vibracím přišlo o přední křídlo!
Max Verstappen přišel o stupeň vítězů jen kvůli vyjetí safety caru
Zakrátko předvedli ostrý souboj s kontaktem jezdci v renaultech. Vettel po další zastávce pro nové křídlo a pneumatiky klesl až na 9. místo. Stačila mu však pouhá dvě kola, aby postoupil na páté místo. K Verstappenovi mu však 13 kol před cílem chybělo propastných 26 vteřin.
Deset kol před koncem se náskok Leclerka začal rychle ztenčovat. Objevil se na jehio ferrari problém nebo jen Hamilton tolik zrychlil? Každopádně se obhájce titulu rychle přibližoval k vedoucí pozici. V táboře Ferrari nastala panika.
Ve 48. kole se Hamilton přehnal kolem bezmocného Leclerka… Vydrží vůbec jeho ferrari až do cíle? Před Bottasem měl náskok 25 vteřin, ale jeho autu chyběl potřebný výkon, motor šel totiž jen na pět válců. Fin rozdíl ukrajoval o sedm vteřin za kolo!
V 54. kole Bottas hravě předjel Leclerka a na stupeň vítězů se chtěl vyškrábat i Verstappen. Tři kola před cílem, ve stejném kole a téměř ve stejném místě, zastavily vedle trati oba renaulty! Zároveň odstoupil i Sainz. Na trať byl vyslán safety car a Verstappen tedy nemohl předjet Leclerka. Ředitel závodu tím prakticky zachránil stupeň vítězů pro Ferrari. Takový závěr závodu by snad nikdo nevymyslel.
Skvělé 6. místo obsadil v mclarenu letošní nováček Norris těsně před Räikkönenem. S ohledem na vysokou úmrtnost vozů bral body i nevýrazný Gasly, další nováček Albon a se štěstím také Pérez.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34:21,295 | 57 | 25 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:34:24,275 | 57 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:34:27,426 | 57 | 16 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:34:27,703 | 57 | 12 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:34:57,363 | 57 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:35:07,049 | 57 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35:08,765 | 57 | 6 |
8. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | 1:35:19,389 | 57 | 4 |
9. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | 1:35:23,992 | 57 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:35:24,991 | 57 | 1 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35:25,894 | 57 | 0 |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:34:22,901 | 56 | 0 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:34:23,842 | 56 | 0 |
14. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:34:41,504 | 56 | 0 |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:35:21,015 | 56 | 0 |
16. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:34:22,063 | 55 | 0 |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:27:03,906 | 53 | 0 | |
Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:27:16,482 | 53 | 0 | |
Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:28:36,140 | 53 | 0 | |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 0:27:28,762 | 16 | 0 |