Vyhrál Vettel, ale účel světil prostředky
VC Singapuru - závod
Fanouškům namlsaným laskominami z Belgie a Itálie byla tentokrát servírována podstatně dietnější strava. V nočních ulicích Singapuru jsme byli svědky urputné taktické bitvy, která nicméně přinesla jen málo akce. Navíc v Leclerkovi (a zřejmě nejen v něm) vyklíčilo podezření, že ho o zasloužený triumf připravila (plánovaně?) vlastní stáj.
Klimatické podmínky se oproti včerejšku příliš nezměnily. Teplota vzduchu se držela na třicítce, povrch dráhy stále sálal 37 stupni.
Leclerc bez sebemenších potíží obhájil pole position. Za ním se Vettel pokoušet vyzrát na Hamiltona, ten si ale pozici zkušeně ubránil. Ani na dalších příčkách nedošlo k podstatnějším změnám. Pouze Sainz se po kontaktu s Hülkenbergem propadl na úplný chvost, ze kterého naopak unikal po kvalifikaci diskvalifikovaný Ricciardo. Renault využil toho, že Australan už neměl co ztratit, a do jeho vozu namontoval nový motor.
Ve druhém kole se v boxech objevil Hülkenberg s defektem po střetu se Sainzem. K úhoně v postartovní tlačenici došel také Russell, jehož přední křídlo viselo na půl žerdi.
V úvodu závodu jeli na čelních pozicích Leclerc a Hamilton
Leclerkův náskok na Hamiltona brzy přesáhl jednu sekundu. Nejela se žádná palba, spíše to vypadalo, že se všichni snaží co nejvíce šetřit pneumatiky. Za vedoucí dvojicí kroužili Vettel, Verstappen, Bottas, Albon, Norris, Giovinazzi, Magnussen, Gasly, Räikkönen, Kvjat, Stroll, Ricciardo, Pérez, Grosjean, Kubica, Hülkenberg, Russell a Sainz.
Sportovní komisaři oznámili, že vzpomenutý incident mezi Hülkenbergem a Sainzem odkládají ad acta. Ricciardo si poradil se Strollem a byl už třináctý. Hodně se podivoval nad pomalým tempem, které připomínalo spíše jízdu za safety carem.
Analytici ale upozornili, že Leclerc, potažmo Ferrari, si počínají velmi chytře. Eliminují tak nebezpečí undercutu ze strany Hamiltona. Pokud by obhájce titulu zamířil do boxů dříve než rudý monopost, propadne se do hloubi pole.
Lewis Hamilton promarnil velkou šanci a nakonec se ani nedostal na stupně vítězů
V desátém kole obdržel Hamilton informaci, že od této chvíle může zajet k výměně obutí. Bottas byl vyzván, aby věnoval maximální péči své levé přední gumě.
Jako první se v boxech objevil ve 13. kole Pérez. Přešel ze středních pneumatik na tvrdé. Hamilton redukoval odstup na Leclerka na méně než sekundu a mohl využít služeb DRS. V šestnáctém kole se mu naskytla šance jiného druhu. Na třináctého Grosjeana měl k dobru 27,5 sekundy, takže by se od mechaniků vrátil těsně před ním. Dvanáctý Stroll by se ale nacházel téměř deset sekund před ním, takže by mistr světa měl před sebou volno. Zkusí Mercedes undercut?
Ještě předtím odbočili do boxové uličky Vettel a Verstappen. I oni sáhli po tvrdých pneumatikách. Ve 20. kole se už Hamilton vehementně domáhal zastávky. Nebyl vyslyšen a vzápětí naděje zmizela. Leclerc ho totiž předběhl, nicméně se vrátil až za Vettelem.
Do čela se posunul Hamilton, ovšem jeho časy se neustále zhoršovaly. Pohyboval se kolem 1:47 na kolo, zatímco Vettel byl o 1,5 sekundy rychlejší. Britovy gumy byly zjevně na konci své životnosti.
Také Bottasovou další volbou bylo tvrdé obutí. Měl docela štěstí, protože na trať se přiřítil těsně před Hülkenbergem a Albonem. Se stříbrnými šípy to ale i tak nevypadalo vůbec růžově.
V krajní nouzi se Mercedes rozhodl obětovat Bottase. Víceméně mu nařídil zpomalit o tři sekundy na kolo. Měl držet za zády Albona, aby se Hamilton po zastávce neocitl až za ním. To se povedlo. Hamilton se usadil na virtuální čtvrté příčce, jenže plných pět sekund za třetím Verstappenem.
Dosud nepřezutý Giovinazzi si mezitím vychutnával ojedinělý zážitek ve své kariéře – vedl velkou cenu!
Leclerc se zdržel při předjíždění Strolla a Vettelův náskok narostl na dvě sekundy. Naopak se k Monačanovi hrozivě přibližoval Verstappen.
Lando Norris podal výborný výkon a byl nejlepším z pilotů středu pole
Vettel se nesmlouvavě cpal před pár posledních mohykánů, kteří dosud neměnili pneumatiky. Při zdolávání Gaslyho podstoupil snad až neúměrné riziko, když se oba vozy párkrát tečovaly koly. Neznechutilo ho to ale a vzápětí se vypořádal také s Giovinazzim. Převzal tím znovu i formálně otěže závodu do svých rukou.
Leclerc trčel za Gaslym a Giovinazzim a ztrácel již přes šest sekund. Jakmile si s nimi ale poradil, šlápl na plyn. Zajel nejrychlejší kolo 1:45,3 a všemožně dával najevo, že se svým postavením není spokojen.
Dosti jednotvárný průběh konečně oživil ve 36. kole safety car. Jeho nasazení zapříčinila kolize mezi Russellem a Grosjeanem. Pilot Williamsu skončil, Francouz pokračoval dále. Během neutralizace se odehrál zajímavý dialog mezi Leclerkem a jeho závodním inženýrem. Vyplynulo z něj, že Leclerc je pořádně naštván, nepochybně kvůli šarádě v boxech, která ho možná stála vítězství. Několik borců z druhého sledu podruhé přezulo, ze špičky ale nikdo.
K restartu došlo ve 41 kole a Vettel Leclerka vůbec k ničemu nepustil. Lehce se navzájem potloukli Gasly a Stroll, Kanaďana raději povolali ke kontrole vozu. Také Pérez se ocitl v těžkostech. Výrazně zvolnil a nakonec byl nucen auto ve 43. kole odstavit na dost nešikovném místě.
Podruhé vyjel safety car a Leclerc si v hlavě sumíroval, jak by konečně na svého parťáka vyzrál. Nevymyslel však zase nic převratného. Přesněji řečeno, neodvážil se jít až na samotnou hranu.
Do třetice všeho zlého. V 50. kole bourali Räikkönen a Kvjat. Viníkem byl Rus, který nezvládl předjížděcí manévr. Další exhibice Bernda Mayländera za volantem safety caru přinesla reálné nebezpečí, že se ve dvouhodinovém limitu nepodaří odjet předepsaný počet kol.
Ani s třetím restartem v krátkém intervalu za sebou si Vettel nedělal těžkou hlavu. Nečekaně brzy zaakceleroval a tím Leclerka dokonale zaskočil. Nádavkem ještě zajel nejrychlejší kolo 1:44,9. Hned potom se zase vrátil do klidného rytmu. Nevyrušil ho z něj ani fakt, že o bonusový bod zase přišel.
Připadl dočasně Bottasovi (1:43,9). Šlo o jeden z mála světlých momentů Mercedesu ve druhé polovině závodu, v níž působil nezvykle rezignovaně.Nejrychlejší kolo si ovšem nakonec připsal poslední Magnussen, jenže žádné odměny se mu za něj nedostalo.
Vettel nakonec zvládl plnou délku velké ceny a připsal si svoje 53. vítězství ve F1. Ferrari slavilo double, první od VC Maďarska 2017, zatímco trojcípá hvězda zpytovala svědomí. Ze „zbytku světa“ se nejvíce dařilo vcelku nenápadnému Norrisovi.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:58:33,667 | 61 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +2,641 | 61 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +3,821 | 61 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +4,608 | 61 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +6,119 | 61 | 10 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +11,663 | 61 | 8 |
7. | Lando Norris | McLaren | Renault | +14,769 | 61 | 6 |
8. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | +15,547 | 61 | 4 |
9. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | +16,718 | 61 | 2 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +27,855 | 61 | 1 |
11. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +35,436 | 61 | 0 |
12. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +35,974 | 61 | 0 |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +36,419 | 61 | 0 |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +37,660 | 61 | 0 |
15. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | +38,178 | 61 | 0 |
16. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | +47,024 | 61 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1:26,522 | 61 | 0 |
Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 49 | 0 | |
Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | DNF | 42 | 0 | |
George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 34 | 0 |