IndyCar se přidává na vlnu e-závodů
American Red Cross Grand Prix – před závodem
Také americká série IndyCar se přidává k těm, které nahrazují skutečné závody zrušené kvůli koronaviru kláním na monitorech počítačů. Debut virtuálních závodů čeká 26 jezdců už tuto sobotu. Šestadvacet pilotů se představí na okruhu, který si odhlasovali fanoušci – v legendárním Watkins Glen. Většina jezdců budou pravidelní účastníci závodů IndyCar, doplní je ale několik hostů, třeba bývalý pilot formule 1 Scott Speed nebo sedminásobný šampion NASCAR Jimmy Johnson. V pátek večer navíc bylo oznámeno, že pole rozšíří Robert Wickens.
Závod ve Watkins Glen je prvním z šesti podniků, které IndyCar zatím naplánovala na nadcházející soboty. Příští víkend bude následovat Barber Motorsports Park, kde IndyCar měla skutečně závodit, byť v neděli odpoledne. Pak se piloti 11. dubna představí na okruhu, který sami vyberou, o týden později se bude závodit na vylosované trati. Poslední dubnová neděle měla patřit závodu na Circuit of the Americas a skutečně tomu tak bude, byť virtuálně. A první květnový víkend se pojede na fiktivním okruhu.
Že iRacingová sezóna začne ve Watkins Glen, si odhlasovali fanoušci. Ti postupně vybírali z osmi tratí, čtyř oválů a čtyř silničních okruhů. Watkins Glen v duelu nejprve porazilo Sonomu, následně Montréal, kterému fanoušci dali přednost před Sebringem, a nakonec oválového finalistu – Michigan International Speedway. Mezi ovály byly ještě na výběr Auto Club Speedway, Twin Ring Motegi a Milwaukee Mile.
V Americe není snad známější silniční okruh, než právě Watkins Glen. Rovnat se mu může snad Road America, ale ta se nemohla pyšnit závody formule 1 a ani přezdívkou Mekka severoamerického silničního závodění. Okruh postavený podle plánů profesora Cornell University Billa Millikena byl otevřený v roce 1956. Nahradil trať vytyčenou na silnicích podél města Watkins Glen.
Na ní začal závody pořádat po válce Cameron Argetsinger a byly velmi populární. V roce 1952 ale vyletělo auto řízené Fredem Wackerem z trati, zabilo sedmiletého Franka Fazzariho a zranilo několik dalších diváků. Závodění na veřejných silnicích pak bylo zakázané.
Největší slávy se Watkins Glen dostalo v 60. a 70. letech, kdy bylo domovem Velké ceny Spojených států. Co se mu naopak dlouho vyhýbalo, byl domácí šampionát Indy Car. Poprvé sem zavítal až v roce 1979. Dva roky ve Watkins Glen závodily Indy Car i formule 1. V roce 1981 zůstala jen Indy Car, která se přesunula na začátek října dříve patřící právě F1, po roce odešly ale i americké formule.
Trať chátrala, majitelé měli finanční potíže. Život okruhu vrátil až prodej firmě International Speedway Corporation a příchod závodů NASCAR. Přesto na formulový závod, návrat IndyCar, tentokrát v podobě nové série pod hlavičkou IRL, museli ve Watkins Glen čekat do roku 2005. Byl to ale jen krátký návrat a po šesti letech opět Watkins Glen z kalendáře zmizelo. Vrátilo se v roce 2016, kdy závod narychlo nahradil plánovaný podnik v ulicích Bostonu. Tentokrát měl ale závod ještě více jepičí život a po dvou sezonách opět z kalendáře vypadl.
Jako poslední se z vítězství v závodě IndyCar ve Watkins Glen radoval Alexander Rossi. Teď může svůj triumf obhájit. FOTO: IndyCar
Veteráni závodů IndyCar i e-závodů
Do závodu je „přihlášeno“ 26 jezdců. V drtivé většině jde o piloty, které bychom měli vídat na startu letošního ročníku IndyCar. Nechybí obhájce titulu Josef Newgarden, jeho stájoví kolegové Will Power, Simon Pagenaud a také závodník australských SuperCars Scott McLaughlin, který měl debutovat ve Velké ceně Indianapolisu.
Těšit se můžeme i na veterány Sébastiena Bourdaise a Tonyho Kanaana. Oliver Askew a Pato O´Ward budou reprezentovat McLaren. Švédské duo Marcus Ericsson a Felix Rosenqvist zase tým Chipa Ganassiho, chybí ale vícenásobný šampion Scott Dixon.
Na roštu uvidíme i několik pilotů, o něž bychom jinak přišli. Například hrdinu kvalifikace do loňské Indy500 Kyla Kaisera či Kyle Kirkwooda, který bude řídit vůz jinak pilotovaný Ryanem Hunter-Reayem. Týmy totiž dostaly možnost vozy zbarvit do obvyklých barev. Debut si odbudou také aeroscreeny.
Pro některé piloty to bude netradiční debut v IndyCar. Ať už jde právě o Askewa, nebo třeba o Daltona Kelletta, který má jet vybrané závody za tým A.J. Foyta, Álex Palou měl startovat za tým Dale Coyne Racing a ve vybraných závodech pak také měl Carlin reprezentovat Felipe Nasr. Ani oni nebudou chybět na virtuálním roštu.
A konečně dva hosté. Ve voze Marka Andrettiho se představí bývalý pilot formule 1 Scott Speed. Sedmatřicetiletý Američan se v roce 2011 zkoušel kvalifikovat do Indy500, byl ale nahrazený Patrickem Carpentierem. Za Andrettiho tým jezdil ve formuli E i v sérii Global Rallycross. A sedminásobný šampion NASCAR Jimmy Johnson už v průběhu zimy avizoval, že letos otestuje vůz IndyCar patřící McLarenu. V pátek byl dopsán na upravenou soupisku a nahradil Jacka Harveyho.
V pátek odpoledne bylo navíc oznámeno, že původní pole 25 jezdců bude o jedno jméno bohatší. Do kokpitu se vrátí Robert Wickens, jehož kariéru přerušila předloni nehoda v Poconu. Pro Wickense upravili narychlo simulátor synové Garyho Bettenhausena Cary a Todd, kteří se závodním simulátorům věnují dlouhodobě.
Na roštu jsou jezdci, pro které nejsou virtuální závody ničím novým. Will Power zřejmě ve svém volném čase nedělá nic jiného, protože podle IndyCar má v iRacingu na kontě 1145 startů na silničních okruzích! Vyhrál 156krát a v 46,5 % případů dojel do pátého místa.
Nejúspěšnějším virtuálním závodníkem je McLaughlin se 178 triumfy v 528 závodech na silničních okruzích (úspěšnost 33,7 %). Následují jej Power a Sage Karam (143 vítězství v 532 závodech). Scott Speed má zase největší percentuální úspěšnost, když vyhrál 71 ze 160 závodů, tedy přes 44 %. Přes sto startů v iRacingu mají také Pato O´Ward (219), Álex Palou (105) a Santino Ferrucci (101).
p. | jezdec | tým | motor |
---|---|---|---|
1 | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet |
2 | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet |
4 | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet |
5 | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet |
7 | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet |
8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda |
10 | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda |
11 | Kyle Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet |
12 | Will Power | Team Penske | Chevrolet |
14 | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet |
15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda |
18 | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda |
20 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet |
22 | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet |
24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet |
26 | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda |
27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda |
28 | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda |
29 | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda |
41 | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet |
48 | Jimmy Johnson | IiC Provisional | Chevrolet |
55 | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Chevrolet |
59 | Felipe Nasr | Carlin Racing | Chevrolet |
88 | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner Racing | Honda |
98 | Scott Speed | Andretti Autosport | Honda |
TBA | Robert Wickens | TBA | TBA |
Pravidla
Startu závodu, který je naplánován na sobotní 16. hodinu východoamerického času (tedy 21:00 SEČ), bude předcházet desetiminutová kvalifikace. Závod je vypsán na 45 kol, trvat by měl asi 70 minut. Jezdci mohou 10x využít systém push-to-pass, který zvýší výkon motoru na 10 vteřin. Očekávají se dvě zastávky v boxech a dvakrát mohou jezdci využít funkci rychlé opravy auta. Vozy budou mít stejná nastavení.
Kde se dívat
Na rozdíl od samotných závodů IndyCar, k jejichž sledování v našich končinách musíte zabrousit do šedé zóny, můžete virtuální klání sledovat z pohodlí domova po celém světě. Přenášeno bude na oficiální stránce IndyCar.com, prostřednictvím facebooku a youtube IndyCar a přes kanál iRacing na streamovací platformě Twitch
Svými postřehy závod doprovodí komentátor stanice NBC Sports Leigh Diffey a bývalí piloti Townsend Bell a Paul Tracy. Chybět nebude ani předzávodní show s hymnou, kterou zazpívá Jim Cornelison, který v posledních letech měl na starosti jednu z tradic Indy500 – píseň Back home again in Indiana. Po skončení závodu vyzpovídá reportérka Katie Hagrittová vítěze na instagramu IndyCar a zástupci médií budou mít možnost na tiskové konferenci pokládat otázky jezdcům, kteří skončí na stupních vítězů.