Nevídané drama, Hamilton vyhrál i na prázdném kole!
VC Velké Británie – závod
Čtyři pětiny závodu mercedesy poklidně kroužily na prvních pozicích. A potom nastalo nevídané drama, které režírovala životnost tvrdé směsi pneumatik Pirelli. Bottas se Sainzem přišli o body a Hamilton málem i o vítězství.
Ještě před závodem bylo rozdaných několik trestů. Russell dostal penalizaci pěti míst za ignorování žlutých vlajek v kvalifikace (stál na 20. pozici). Kvjat (19.) dostal stejný trest za výměnu převodovky. Hülkenberg (původně 13. místo) měl startovat z uličky před boxy kvůli úpravám na voze RP 20. Nakonec však do závodu vůbec nenastoupil! Přijel zaskočit za Péreze a nakonec se ani nesvezl kvůli poruše pohonné jednotky.
Teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 21,5 °C, asfaltu 41,5 °C. Vlhkost byla 42,5 % a vál vítr o rychlosti 2 m/s. Chvílemi bylo zataženo, chvílemi slunečno, ale déšť nehrozil. Pět z prvních šesti jezdců použilo střední směs pneumatik: Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc a Stroll. K nim se přidali všichni od 11. pozice dál.
Start se obešel bez kolizí, ale Leclerc po několik zatáček ostře útočil na Verstappena. Hamilton si vedoucí pozici uhlídal a okamžitě ujížděl Bottasovi. Už ve 2. kole dostal Magnussen zezadu rámu od Albona na pravé zadní kolo. To ho vyrazilo z asfaltu a zabořil se do bariéry. Na trať byl hned povolán safety car. Albon se znovu cpal někam, kde rozhodně nebylo dost místa.
Za zpomalovacím vozem se kroužilo v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Sainz, Ricciardo, Norris, Stroll, Ocon, Vettel, Gasly, Albon, Giovinazzi, Kvjat, Grosjean, Räikkönen, Russell a Latifi.
Na konci 5. kola se znovu začalo závodit. Albon brzy pochopil, že jeho vůz není úplně v pořádku a navštívil mechaniky. Nasadil tvrdou sadu pneumatik a mohl tedy bez další zastávky dojet až do cíle. Zatímco špička se postupně natahovala, ve středu pole byly rozestupy jen těsné, mnohdy do jedné vteřiny.
V 11. kole se Bottas nejrychlejším kolem přiblížil Hamiltonovi pod půldruhé sekundy. Ovšem v následujícím kole zase výrazně ztratil. Ve 13. kole v nájezdu do zatáčky Maggots-Becketts vinou defektu pravé zadní pneumatiky ztratil kontrolu nad vozem Kvjat a pořádně rozbil auto o svodidla. Vystoupil nezraněn, ale znovu musel vyjet safety car.
Carlos Sainz měl po výborném výkonu obrovskou smůlu a skončil bez bodů. Foto: McLaren
Většina jeho soupeřů toho okamžitě využila k přezutí na tvrdou směs. S výjimkou Grosjeana, který dál kroužil na střední a posunul se tím na páté místo. Karty byly rozdané. Všichni jeli na stejných pneumatikách, připravované taktické varianty padly a zbývalo jen čekání na další chyby. A na odpověď na otázku, zda se Haasu vyplatí odlišná volba. Všichni kromě Grosjeana už mohli dojet až do cíle.
Hamilton si již tradičně stěžoval, že zpomalovací vůz jede příliš pomalu… Dočkal se koncem 18. kola, protože se znovu začalo závodit. Ricciardo bojoval s Norrisem o sedmé místo a Brit vzápětí zaútočil i na Sainze. Albon dostal penalizaci pěti sekund za zavinění kolize s Magnussenem. Ocon předjel Vettela a okamžitě dorážel na Strolla.
Hamilton se blýskl dvěma nejrychlejšími koly, ale Bottas stále držel těsný odstup. Ostatní znovu výrazně ztráceli. Sainzovi dlouho nestačily čerstvé pneumatiky a DRS, aby si poradil s Grosjeanem. Ve 23. kole to konečně vyšlo. Na čtvrtého Leclerka však už ztrácel 3,7 vteřiny. Ve 25. kole se před Grosjeana dostal i Norris, protože Francouzovy pneumatiky postupně vadly. Navíc dostal napomenutí černobílou vlajkou za nesportovní chování při obraně přes Sainzem.
Krásný souboj spolu sváděli také devátý Stroll s desátým Oconem, na záda jim při tom dýchal Vettel. Přesto to byl smutný pohled, vidět Ferrari znovu mimo bodované pozice bez větší šance na předjíždění.
Po 30 kolech bylo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Sainz, Norris, Grosjean, Ricciardo, Stroll, Ocon, Vettel, Giovinazzi, Gasly, Albon, Russell, Räikkönen a Latifi.
Hamilton a Bottas se přetahovali o nejrychlejší kola, aby alespoň předstírali jakýsi souboj o vedení. Albon si dojel pro novou střední směs a odpykal si trest. Klesl na poslední místo s obrovskou ztrátou na šestnáctého Räikkönena. Giovinazzi dostal penalizaci pět sekund za prohřešek za safety carem.
Ve 36. kole Ricciardo i Stroll konečně předjeli Grosjeana a ten se odhodlal k výměně pneumatik. Podle očekávání zvolil tvrdou směs, ale nemohl se rozjet a klesl na poslední místo. O chvíli později se před Vettela dostal Gasly ve voze Alpha Tauri. Bottas si stěžoval na zvětšující se vibrace vozu a detailní záběry prokázaly, že na vině je degradace pravé přední pneumatiky.
Ocon vytrvale útočil na Strolla a ve 46. kole se mu konečně podařilo vybojovat osmou pozici. Na týmového kolegu Ricciarda však už ztrácel propastných sedm vteřin. Nejrychlejší kolo překvapivě zajel Albon, ale z 12. místa měl k bodům stále daleko. Norris potřeboval, aby Sainz před ním zrychlil, protože se mu na zadní křídlo tlačil dravý Ricciardo.
Nechybělo mnoho a Max Verstappen mohl vyhrát zdánlivě ztracenou velkou cenu. Foto: Red Bull
Räikkönen urazil přední spoiler při kontaktu s obrubníkem. Gasly ve 49. kole předjel Strolla, Albon se dostal před Vettela a Ricciardo před Norrise. Bottas v 50. kole utrpěl defekt levého předního kola a musel do boxů. Krátce před koncem závodu se propadl se na 12. místo. Obul měkké pneumatiky, aby se pokusil o získání nejrychlejšího kola.
Do boxů překvapivě musel i čtvrtý Sainz, kterého rovněž zradila levá přední pneumatika. V posledním kole měl obrovské problémy i Hamilton, ale s prázným levým předním kolem projel vítězně cílem. Verstappen na nové měkké sadě zajel nejrychlejší kolo, ale Hamiltona nedostihl. V cíli mu na vítěze chybělo pouhých 5,856 vteřiny! Kdyby nezastavil na výměnu, mohl vyhrát závod - nebo také nedojet... Bottas v posledních metrech útočil alespoň na bod, ale Vettel desáté místo udržel.
Drama posledních kol vynahradilo dojem z poklidného sóla mercedesů. Leclerkovi doslova spadlo do klína třetí místo. Těsně za ním projel Ricciardo, mistr v šetření pneumatik. Albon ze své mizérie nakonec vykřesal alespoň 8. místo a musel dvojnásob litovat zbytečné kolize s následnou penalizací.
Výsledky závodu
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:28:01,283 | 52 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +5,856 | 52 | 19 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +18,474 | 52 | 15 |
4. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +19,650 | 52 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | Renault | +22,277 | 52 | 10 |
6. | Esteban Ocon | Renault | Renault | +26,937 | 52 | 8 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +31,188 | 52 | 6 |
8. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +32,670 | 52 | 4 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +37,311 | 52 | 2 |
10. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +41,857 | 52 | 1 |
11. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +42,167 | 52 | 0 |
12. | George Russell | Williams | Mercedes | +52,004 | 52 | 0 |
13. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +53,370 | 52 | 0 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +54,205 | 52 | 0 |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +54,549 | 52 | 0 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +55,050 | 52 | 0 |
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | DNF | 11 | 0 | |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 1 | 0 | |
Nico Hülkenberg | Racing Point | Mercedes | DNS | 0 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec |
∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 88 | 12 | 25 | 26 | 25 | ||||||||||||||||
2. | Valtteri Bottas | 58 | 25 | 18 | 15 | - | ||||||||||||||||
3. | Max Verstappen | 52 | - | 15 | 18 | 19 | ||||||||||||||||
4. | Lando Norris | 36 | 16 | 10 | - | 10 | ||||||||||||||||
5. | Charles Leclerc | 33 | 18 | - | - | 15 | ||||||||||||||||
6. | Alexander Albon | 26 | - | 12 | 10 | 4 | ||||||||||||||||
7. | Sergio Pérez | 22 | 8 | 8 | 6 | |||||||||||||||||
8. | Lance Stroll | 20 | - | 6 | 12 | 2 | ||||||||||||||||
9. | Daniel Ricciardo | 20 | - | 4 | 4 | 12 | ||||||||||||||||
10. | Carlos Sainz | 15 | 10 | 3 | 2 | - | ||||||||||||||||
11. | Pierre Gasly | 12 | 6 | - | - | 6 | ||||||||||||||||
12. | Esteban Ocon | 12 | 4 | - | - | 8 | ||||||||||||||||
13. | Sebastian Vettel | 10 | 1 | - | 8 | 1 | ||||||||||||||||
14. | Antonio Giovinazzi | 2 | 2 | - | - | - | ||||||||||||||||
15. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | ||||||||||||||||
16. | Daniil Kvjat | 1 | - | 1 | - | - | ||||||||||||||||
17. | Kimi Räikkönen | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
18. | George Russell | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
19. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
20. | Romain Grosjean | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
21. | Nico Hülkenberg | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým |
∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 146 | 37 | 43 | 41 | 25 | ||||||||||||||||
2. | Red Bull | 78 | - | 27 | 28 | 23 | ||||||||||||||||
3. | McLaren | 51 | 26 | 13 | 2 | 10 | ||||||||||||||||
4. | Ferrari | 43 | 19 | - | 8 | 16 | ||||||||||||||||
5. | Racing Point | 42 | 8 | 14 | 18 | 2 | ||||||||||||||||
6. | Renault | 32 | 4 | 4 | 4 | 20 | ||||||||||||||||
7. | AlphaTauri | 13 | 6 | 1 | - | 6 | ||||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | 2 | - | - | - | ||||||||||||||||
9. | Haas | 1 | - | - | 1 | - | ||||||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce; úvodní foto: Mercedes