Mercedes si půjčil kouzelnou hůlku Harryho Pottera
VC Velké Británie – kvalifikace
Harry Potter asi půjčil Mercedesu kouzelnou hůlku. Jak jinak si vysvětlit proměnu v kvalifikaci? Oba jezdci stříbrných šípů znovu předčili konkurenci. Tentokrát však Bottas zdolal kolegu Hamiltona na jeho domácí trati o neuvěřitelných šest tisícin vteřiny.
Na současné specifikaci okruhu v Silverstone se jede podeváté. Z toho pětkrát vyhrál kvalifikaci Hamilton, jednou Webber, Alonso a Rosberg. Původně se zdálo, že domácí hvězda Hamilton ovládne souboj s časem i popáté za sebou. Jenže vývoj tréninků asi sázkařům i fanouškům pořádně zamotal hlavu.
V prvním byl překvapivě nejrychlejší Gasly (1:27,173), ve druhém Bottas (1:26,732) a ve třetím Leclerc (1:25,905). Ani jednou Hamilton a to už dlouho nepamatujeme! Jenže Brit je známý tím, že v rozhodujících chvílích ze sebe umí dostat všechny skryté rezervy. Překvapivé také bylo, že Leclerc téměř vyrovnal čas, který loni stačil na pole position (1:25,862). To vše slibovalo nádhernou bitvu v kvalifikaci.
Hrozba deště z předpovědí se sice nenaplnila, ale bylo mnohem chladněji než při minulých závodech. Vzduch měl před startem kvalifikace 18,5 °C, asfalt 29,6 °C, vlhkost byla 70 % a vítr foukal rychlostí 1,9 m/s.
Zpočátku všichni dávali přednost měkkým pneumatikám, na nichž se snažili proniknout do první patnáctky. Protože Williams tradičně drží poslední dvě místa, třem dalším jezdcům měl zůstat v ruce Černý Petr. Při prvním vyjetí byl na střední směsi nejrychlejší Leclerc, který byl o půl vteřiny lepší než Vettel. Zanedlouho ho sice překonal Hamilton, ale na měkkých pneumatikách. A Bottasovi se to dokonce ani nepodařilo. Pár Ferrari byl jediný, kdo v první fázi použil pneumatiky ze střední směsi. Naznačil tím, jaké jsou jeho plány do dalších bojů.
Továrna týmu Racing Point je přímo před bránou do areálu okruhu, ale i v tomhle domácím prostředí se oba jezdci dál trápili. V posledním kole se však zlepšil Pérez a protáhl se na poslední postupové místo. Překvapivě tím vyřadil z dalšího boje chybujícího Magnussena. Ještě větším překvapením bylo vyřazení Kvjata, který v minulých závodech podával velmi dobré výkony.
První část kvalifikace vyhrál Hamilton časem 1:25,513, za ním následovali Leclerc +0,020, Verstappen +0,187, Bottas +0,237, Vettel +0,385, Norris +0,566, Sainz +0,690, Gasly +0,760, Grosjean +0,834, Ricciardo +0,915, Giovinazzi +0,936, Albon +0,969, Räikkönen +1,045, Hülkenberg +1,055, Pérez +1,136.
Do další fáze nepostoupili Magnussen, Kvjat, Stroll, Russell a Kubica. Zkušený Polák tedy ani tentokrát nedokázal zdolat mladého týmového kolegu. Stroll počtrnácté za sebou nepostoupil do prostřední fáze.
Do druhé části kvalifikace vyjely na střední směsi i oba mercedesy a oba red bully. První pokusy vynesly na vedoucí pozici Leclerka časem 1:25,646, za ním následovali Hamilton, Bottas, Gasly, Verstappen a potom na měkkých gumách Ricciardo, Norris, Sainz, Hülkenberg, Albon, Pérez… Chybí Vettel? Ten vyrazil až jako poslední na měkké směsi a zařadil se na osmé místo. Bottas dál kroužil na střední směsi a překonal čas Hamiltona, stejně jako Verstappen výkon Gaslyho.
Poslední dvě minuty patřily závěrečným pokusům. Grosjean si stěžoval na pneumatiky, zrychlit se nedařilo Albonovi, Pérezovi i jezdcům Alfy Romeo. Desátý Hülkenberg zajel nejlepší čas v prvním sektoru a celkově poskočil na 7. místo. Přetahovaná o nejlepší sektory pokračovala. Leclerc i Bottas však v závěru zpomalili, aby si nejlepší čas udrželi na střední směsi.
Vettel si užil velké nervy, protože po uplynutí časového limitu byl mimo postupová místa. Jel však své poslední kolo a a podařilo se mu poskočit na pátou pozici těsně před Gaslyho.
Nejrychlejší byl ve druhé části kvalifikace Leclerc časem 1:25,546, za ním Bottas +0,126, Hamilton +0,294, Verstappen +0,302, Vettel +0,477, Gasly +0,492, Ricciardo +0,737, Norris +0,839, Hülkenberg +0,851, Albon +0,857.
Sebastian Vettel tentokrát na hlavní rivaly nestačil
Do finálové fáze nepostoupili Giovinazzi, Räikkönen, Sainz, Grosjean a Pérez. Sainz však nebyl nijak zklamaný. Jako by bylo jeho taktikou startovat za první desítkou a mít k dispozici novou sadu pneumatik podle vlastní volby. Vždyť minule postoupil z 19. místa na startu na 8. místo v cíli. Naopak poprvé od VC Kanady měl v první desítce oba vozy Renault.
Do finále jako první pospíchal Hamilton, zato ferrari si nechala větší odstup. První pokus zvládl nejlépe Bottas, za ním Hamilton, Verstappen, Leclerc, Gasly a Vettel. Z renaultů byl Ricciardo rychlejší než Hülkenberg. Albon s Norrisem zatím vyčkávali. Kam se poděla tréninková rychlost Ferrari? Půl vteřiny ztrácel Leclerc, sedm desetin Vettel…
Poslední minuta, poslední pokusy. Od prvního sektoru bylo zřejmé, že mercedesy zrychlují jen pozvolna. V cíli Hamiltonovi chybělo šest tisícin vteřiny! A Leclerkovi i přes velké zlepšení 79 tisícin vteřiny. Úchvatnou bitvu pro sebe získal Bottas, ale první trojici dělilo pouhých 79 tisícin vteřiny.
S trochu větším odstupem následovali Verstappen, Gasly a Vettel. Honičku o krále středu vyhrál Ricciardo před Norrisem, Albonem a Hülkenbergem. Mercedes jako zázrakem uhájil první řadu na startu, ale v závodě se máme na co těšit!
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:25,750 | 1:25,672 | 1:25,093 | 21 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:25,513 | 1:25,840 | 1:25,099 | 17 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:25,533 | 1:25,546 | 1:25,172 | 18 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:25,700 | 1:25,848 | 1:25,276 | 21 |
5. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | 1:26,273 | 1:26,038 | 1:25,590 | 21 |
6. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:25,898 | 1:26,023 | 1:25,787 | 19 |
7. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:26,428 | 1:26,283 | 1:26,182 | 21 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:26,079 | 1:26,385 | 1:26,224 | 21 |
9. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | 1:26,482 | 1:26,403 | 1:26,345 | 24 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:26,568 | 1:26,397 | 1:26,386 | 21 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:26,449 | 1:26,519 | 18 | |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:26,558 | 1:26,546 | 18 | |
13. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:26,203 | 1:26,578 | 15 | |
14. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:26,347 | 1:26,757 | 17 | |
15. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:26,649 | 1:26,928 | 14 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:26,662 | 9 | ||
17. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:26,721 | 10 | ||
18. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:26,762 | 9 | ||
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:27,789 | 9 | ||
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:28,257 | 10 |