Vettel odstřelil Verstappena, ale vyhrál… Hamilton!
VC Velké Británie - závod
Skvělý závod byl plný dramatických soubojů, odvážných předjížděcích manévrů a drobných kolizí mezi ostře bojujícími jezdci. Jen vpředu byl klid. Mercedes suverénně vládl a získal další dvojité vítězství. Ještě víc se však bude mluvit o kolizi mezi Vettelem a Verstappenem.
Letos poprvé se první trojice v kvalifikaci vměstnala do jedné desetiny vteřiny. Vítěz Bottas překonal Hamiltona o šest tisícin a Leclerka o 79 tisícin vteřiny! Jezdci v mercedesech znovu zaujali první řadu a společně s kolegy z týmu Red Bull obuli pneumatiky ze střední směsi.
Na třetí pozici na roštu číhal Leclerc. Dobře věděl, že výhodu měkčí sady pirellek musí využít hned na startu. Pokud by zůstal zaklíněný mezi soupeři, nemohl by jejích vlastností naplno zužitkovat. Teplota se jen mírně vylepšila: vzduch 18,2 °C, asfalt 29,2 °C, vlhkost 67,1 %, vítr 1,7 m/s.
Stal se zázrak a startovní rošt konečně vypadal tak, jak ho sestavily výkony v kvalifikaci. Žádná penalizace. Z jezdců, kteří měli volnou volbu, obuli měkkou směs jen jezdci Haasu a Kvjat.
Po startu si mercedesy pozice pohlídaly, Leclerc neměl šanci. Vettel předstihl Gaslyho a vše se obešlo bez kolizí. Ovšem následně musel Bottas odolávat velmi tvrdým útokům týmového kolegy Hamiltona. Grosjean kolidoval s týmovým kolegou Magnussenem, oba museli vyhledat pomoc mechaniků a přezuli na tvrdou směs. Vzápětí byl Magnussen špičkou předjížděn o kolo a trochu zdržel Leclerka.
Ve 4. kole Hamilton ostře zaútočil a dostal se do vedení. Jenže Bottas se nedal a o pár zatáček později se vrátil do vedení. Leclerc se díky tomu trochu přiblížil a v patách měl Verstappena, Vettela a Gaslyho. Souboje byly pochoutkou pro diváky, ale pneumatiky určitě trpěly…
Leclerc jel sice na měkčí směsi, ale rozhodně mu nepomohly k lepším časům. Mercedesům nestačil a stěží odolával Verstappenovi. A to měl za sebou teprve osm kol. Závod brzy skončil pro Magnussena a tým Haas měl znovu horší než špatnou náladu.
V 11. kole Verstappen poprvé zaútočil, ale Leclerc ho ostře odrazil a okamžitě se zezadu přiblížili Vettel s Gaslym. O kolo později Gasly předjel Vettela, ale vzápětí nečekaně odbočil do boxů pro tvrdou sadu. Následoval ho i Ricciardo. A o kolo později také Leclerc, Verstappen, Norris nebo Albon. V uličce před boxy se Verstappen dostal před Leclerka, ale na trati pak udělal chybu a Monačan toho okamžitě využil. To bylo drama, to byly nervy! Kromě Gaslyho ostatní zvolili střední směs.
Bottas konečně navýšil náskok na více než vteřinu a tím se vymanil z dosahu Hamiltonova DRS. Na konci 16. kola však vyměnil kola. Nazul znovu střední směs a tím bylo jisté, že Mercedes počítá s další zastávkou. Hamilton okamžitě reagoval nejrychlejším kolem a zůstal na trati.
Duel Leclerka s Verstappenem trval už několik kol. Nizozemec to zkoušel zprava i zleva, hledal skulinu a tak ostrý souboj jsme už dlouho neviděli! Verstappen si už stěžoval svému týmu, jako by zapomněl na svůj styl, který také nezná slitování.
V 19. kole jsme si mohli konečně oddechnout. Giovinazzi po smyku uvízl v kačírku a na trať vyjel safety car. To nahrálo Hamiltonovi, který si dojel pro nové pneumatiky a pohodlně zůstal první. Následovali ho i Vettel a kupodivu také Verstappen. Teď už mohli zůstat na trati až do konce závodu. Naopak Bottas či Leclerc za vyjetí zpomalovacího vozu draze zaplatili.
Jezdci se za ním seřadili v pořadí Hamilton, Bottas, Vettel, Gasly, Verstappen, Leclerc (o kolo později rovněž měnil kola), Sainz, Norris, Albon, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Stroll, Kvjat, Russell a Kubica. Chudák Bottas věděl, že on do boxů ještě musí, protože kola sice měnil, ale použil stejnou směs.
Chybu znovu udělalo také Ferrari. Tím, že povolalo Leclerka o kolo později, ztratilo pozici vůči Verstappenovi. Takže ta rvačka s velkým rivalem přišla vniveč. Red Bull byl opět chytřejší a Nizozemec se dostal kupředu vlastně bez boje.
Ve 24. kole se znovu závodilo. Hülkenberg a Pérez do sebe ťukli a Mexičan musel k mechanikům pro nový nos. Leclerc ostře zaútočil na Verstappena, oba se dostali mimo trať, znovu se jiskřilo, ale Nizozemec pozici uhájil. I když za cenu nepovoleného návratu (vzpomeňme na nedávný trest pro Vettela!).
Závod měl víc dramatických momentů než devět předchozích dohromady. Bojovalo se o všechny pozice, pouze Hamilton s Bottasem vpředu ujížděli celkem v pohodě a tahali se o nejrychlejší kola v závodě. Red Bull se snažil uklidnit situaci, a proto dostal Gasly pokyn, aby před sebe pustil kolegu Verstappena.
Charles Leclerc prožil hodně dramatický závod v soubojích s jezdci Red Bullu
Leclerc měl znovu před sebou býka, ale mladšího a méně zkušeného. Ve 32. kole bylo pořadí Hamilton (H = tvrdá směs), Bottas (M = střední)¨, Vettel (H), Verstappen (H), Gasly (H), Leclerc (H), Sainz (H), Norris (M), Ricciardo (H), Albon (M), Räikkönen (H), Hülkenberg (H), Stroll (H), Kvjat (H), Russell (H), Kubica (H), Pérez (S = měkká). Ze hry už byli Giovinazzi, Grosjean a Magnussen.
Ve 36. kole se Leclerc odhodlal k odvážnému předjíždění vnějším obloukem, ale manévr se mu vydařil a bylo to jedno z nejhezčích předjetí v závodě. Pod podobným tlakem už byl také Vettel, protože měl Verstappena na zádech. A ve 37. kole DRS katapultovala Nizozemce na třetí pozici. Jenže vzápětí Vettel v zatáčce nedobrzdil a zezadu odstřelil Verstappena. Oba vylétli do kačírku, ale naštěstí se vrátili na asfalt. Vettel zamířil k mechanikům, nechal si vyměnit nos a vrátil se do boje. Verstappen na páté pozici kroužil dál. Vettel dostal za svůj prohřešek penalizaci 10 vteřin, ale ta mu na posledním 17. místě nijak neublížila.
Obrovská chyba Vettela posunula Leclerka na třetí pozici. Čtvrtý Gasly jel 7,3 vteřiny před Verstappenem, ale dalo se předpokládat, že ho dřív nebo později znovu pustí před sebe. S výjimkou mercedesů byl totiž Verstappen i po hrozivé kolizi nejrychlejším jezdcem na trati. Po zastávce v boxu se mimo bodovaná místa propadl Norris.
Ve 45. kole se ozval pokyn pro Bottase k povinné zastávce v boxu. Obul měkkou směs, udržel si druhé místo a jeho cílem byl bonusový bod za nejrychlejší kolo. Podařilo se a čas srazil až na 1:27,406 minuty! Trochu sarkasticky znějící je informace, že Vettel předjel Péreze a už nebyl poslední…
Mercedes měl znovu důvod k oslavám
Závěr závodu byl ve srovnání s jeho průběhem až příliš poklidný. Mercedes získal další suverénní double a Leclerc stejně přesvědčivě udržel třetí místo. Gasly dojel poprvé v sezoně před kolegou Verstappenem, ale jen díky „pomoci“ Vettela. Ze zbytku světa byl nejlepší Sainz, protože dlouhá kola dokázal udržet za zády Ricciarda. Totéž se nepodařilo Albonovi, který v samém závěru přišel o bod na úkor Hülkenberga. Společně s Norrisem totiž nejvíc doplatili na vyjetí safety caru.
Hamilton vyhrál letos pošesté a celkově získal jubilejní 80. vítězství. V závěrečném kole navíc na starých pneumatikách (32 kol) zajel nejrychlejší kolo časem 1:27,369! Na poslední chvíli týmovému kolegovi sebral bonusový bod.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:21:08,452 | 52 | 26 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +24,928 | 52 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +30,117 | 52 | 15 |
4. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | +34,692 | 52 | 12 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +39,458 | 52 | 10 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +53,639 | 52 | 8 |
7. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +54,401 | 52 | 6 |
8. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +1:05,540 | 52 | 4 |
9. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | +1:06,720 | 52 | 2 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | +1:12,733 | 52 | 1 |
11. | Lando Norris | McLaren | Renault | +1:14,281 | 52 | 0 |
12. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | +1:15,617 | 52 | 0 |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +1:21,086 | 52 | 0 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | - 1 kolo | 51 | 0 |
15. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | - 1 kolo | 51 | 0 |
16. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | - 1 kolo | 51 | 0 |
17. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | - 1 kolo | 51 | 0 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 18 | 0 |
19. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNF | 9 | 0 |
20. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 6 | 0 |