Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dixonovi se vydařila odveta za Indy500

Dixonovi se vydařila odveta za Indy500

Bommarito Automotive Group – 1. závod

Novozélanďan Dixon získal v sobotu své 50. vítězství v kariéře v IndyCar. A je o to sladší, že v závěru udolal vítěze Indy500 Satóa. Japonec jej v závěru slavného závodu před týdnem překonal a další bitvu zhatila žlutá fáze. Tentokrát Dixon v závěru Satóa za svými zády udržel. V osmém pokračování letošní sezony slaví čtvrté vítězství a jeho náskok je teď takový, že i kdyby dva závody vynechal a vyhrál je jeho nejbližší rival, tak zůstane v čele šampionátu.

Závod ještě ani nezačal a už musel být neutralizován kvůli nehodě. Vedoucí duo si dávalo načas s tím, začít na cílové rovince akcelerovat směrem k zelené vlajce. Palou a Pagenaud vybočili ze závodní stopy. Za Pagenaudem udělal to samé Askew, zároveň ale zrychlil a do Francouze zezadu narazil. Roztočil jej, přičemž Pagenaud narazil do Rossiho. Vzadu nestihl zabrzdit Veach a sestřelil stájového kolegu Andrettiho a také Carpentera. Pagenaud a Askew mohli pokračovat, pro čtyři piloty ale závod skončil.

Kolize v úvodu závodu. Foto: IndyCar

Restart přišel ve 13. kole. Power a O´Ward soupeřům odjeli. Dixon měl plné ruce práce se stájovým kolegou Ericssonem, ale udržel jej za svými zády. Dopředu postupovali Harvey a Herta. Power si postupně v čele vybudoval vteřinový náskok. Ten se smrskl o několik desetin, když po 30 kolech dojel Power Pagenauda. Rychle jej ale předjel o kolo a pokračoval v ujíždění.

V prvním stintu bylo na špičce závodu pořadí Power, O´Ward, Dixon, Ericsson, Harvey, Newgarden, Herta, Sató, VeeKay a Daly. Pit stopy odstartoval v 60. kole Newgarden. O kolo později zastavil O´Ward, v dalším kole Power a v 65. Dixon.

Powerovi se příliš nepovedlo kolo, v němž najížděl k mechanikům. Po pit stopech se ocitl za O´Wardem i Dixonem. Čtvrtý byl Harvey a pátý Newgarden. V tu chvíli skončil závod po Pagenauda. Vedení závodu mu ukázalo černou vlajku a přinutilo jej odstavit vůz v boxech. Francouz byl po úvodním střetu nebezpečně pomalý.

Restart závodu. Vlevo újíždějí Power a O´Ward, vpravo bojují Dixon a Ericsson. Foto: IndyCar

V polovině závodu vedl O´Ward s náskokem 1,8 vteřiny na Dixona. Power ztrácel 2,4 sekundy, Harvey rovné tři, dalších sedm desetin za ním jezdil Newgarden. Následovali Ericsson, Herta, Daly, Hunter-Reay a první desítku uzavíral Rosenqvist. Přesně v polovině závodu zamířil k mechanikům Newgarden. Opět o kolo později jej následoval Power.

Když probíhaly druhé zastávky v boxech, začalo mrholit a IndyCar vyvěsila žluté vlajky. To pro piloty, kteří již zastavili, znamenalo velký problém. Naopak O´Ward a Dixon si mohli mnout ruce. Oni zamířili k mechanikům pod žlutými vlajkami a zůstali před piloty, kteří již pit stop předtím absolvovali.

Mechanici udrželi O´Warda ve vedení. Za sebou ale měl smečku pilotů týmu Chipa Ganassiho v pořadí Dixon, Ericsson, Rosenqvist. Power a Newgarden ještě na konci žluté fáze zamířili pro doplnění paliva až po okraj, bylo ale zjevné, že nikdo nevydrží do konce závodu bez dalšího pit stopu.

Restart přišel ve 122. kole v pořadí O´Ward, Dixon, Ericsson, Rosenqvist, Herta, Sató, Kanaan, Kimball, Ferrucci a Palou. Rosenqvist dostal v souboji s Hertou smyk, udržel ale vůz pod kontrolou, byť se propadl na osmé místo.

Power ve 134. kole zamířil znovu k mechanikům, a to kvůli poškozené pneumatice, což pro něj znamenalo ztrátu celého kola. Stejně jako vloni i letos měl Ferrucci potíže při posledním pit stopu, když mechanikovi upadla matice při výměně pravého předního kola. Bitva Ericssona a Herty vyzněla lépe pro mladého Američana.

Ve 163. kole zastavili naposledy Dixon a O´Ward. Tentokrát ale předvedli lepší práci Ganassiho mechanici a Dixon se vrátil na trať před mladým Mexičanem. Newgarden a Sató natahovali poslední zastávku až do 175. kola. U japonského závodníka měl tým drobný problém s výměnou pravého zadního kola. Přesto se vítěz Indy500 vrátil na dráhu třetí se ztrátou zhruba dvou vteřin.

Sató se ale nevzdal. Ve 180. kole tvrdě v 1. zatáčce překonal O´Warda a vydal se pronásledovat Dixona. Naopak pro Mexičana šance na vítězství vyhasly a jeho odstup od vedoucí dvojice rostl. Dvanáct kol před koncem už Sató ztrácel necelé čtyři desetiny, Dixon ale dokázal odstup udržovat.

Poškození z úvodní kolize nakonec znemožnilo Pagenaudovi závod dokončit. Foto: IndyCar

V závěru sice část z náskoku ztratil, když se začal přibližovat pomalejším vozům, Sató ale nikdy neměl příležitost na vedoucího jezdce zaútočit.

Dixon se tak raduje z 50. vítězství v kariéře. Jen dvě jej v historických tabulkách dělí od Maria Andrettiho. Nejúspěšnější jezdec v historii amerických formulí A. J. Foyt má ještě o dalších 15 triumfů na kontě víc. Dixon také výrazně nakročil k šestému titulu.

V čele šampionátu má náskok 117 bodů. Do konce sezony zbývá šest dílů, a to za předpokladu, že se podaří najít termín pro odložené závody v Ohiu. Mluví se o víkendu od 11. do 13. září.

Na druhou stranu, žádný pilot není na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course úspěšnější, než právě Dixon. Jeho nejbližším pronásledovatelem zůstává Newgarden. Třetí příčku v šampionátu upevnil O´Ward a na čtvrté místo se posunul Sató. Ten ale do nedělního závodu odstartuje z pole position.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 1:44:30,7944 200 50+1
2. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 0,1404 200 40+1
3. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 7,0052 200 35+3
4. Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Honda + 7,7019 200 32
5. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 8,3504 200 30
6. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 12,4145 200 28
7. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 13,0556 200 26
8. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda + 13,8107 200 24+1
9. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 15,0319 200 22
10. Conor Daly Carlin Chevrolet + 15,6721 200 20
11. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 16,2600 200 19
12. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 16,8155 200 18
13. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 21,4079 200 17
14. Oliver Askew Arrow McLaren SP Chevrolet + 24,0143 200 16
15. Álex Palou Dale Coyne Racing Honda + 24,6954 200 15
16. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda + 27,0938 200 14+1
17. Will Power Team Penske Chevrolet - 2 kola 198 13+2
18. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda porucha 124 12
19. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet havárie 67 11
20. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet havárie 3 10
21. Zach Veach Andretti Autosport Honda havárie 2 9
22. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda havárie 0 8
23. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda havárie 0 7

 

Pořadí IndyCar Series - 2020

p. Jezdec vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka
1. Scott Dixon 386 53 51 51 18 40 31 91 51            
2. Josef Newgarden 269 37 27 20 22 31 54 60 18            
3. Patricio O´Ward 256 18 24 24 44 33 19 56 38            
4. Takuma Sató 248 3 20 22 24 21 9 108 41            
5. Graham Rahal 226 13 41 27 7 18 36 72 12            
6. Simon Pagenaud 223 40 35 18 17 53 32 17 11            
7. Colton Herta 222 26 32 30 31 11 11 49 32            
8. Santino Ferrucci 196 9 22 28 28 17 12 65 15            
9. Will Power 190 17 14 41 20 9 41 33 15            
10. Felix Rosenqvist 182 10 15 12 51 17 15 37 25            
11. Marcus Ericsson 177 11 29 21 32 22 22 10 30            
12. R. Hunter-Reay 175 24 17 32 8 14 9 45 26            
13. Jack Harvey 164 14 14 8 13 26 26 44 19            
14. Rinus VeeKay 149 8 30 16 17 11 13 26 28            
15. Álex Palou 142 7 11 35 26 19 16 13 15            
16. Oliver Askew 142 22 5 15 9 35 29 11 16            
17. Conor Daly 141 28 18 9 12 26 18 10 20            
18. Alexander Rossi 138 15 5 11 35 28 24 12 8            
19. Charlie Kimball 138 19 12 19 20 13 14 24 17            
20. Zach Veach 135 33 17 14 14 7 10 31 9            
21. Marco Andretti 121 16 8 8 11 8 20 43 7            
22. Tony Kanaan 95 20 - - - 12 19 22 22            
23. James Hinchcliffe 88 12 19 - - - - 57 -            
24. Ed Carpenter 72 30 - - - 15 7 10 10            
25. Max Chilton 65 - 11 13 15 - - 26 -            
26. Danton Kellett 39 - 9 10 10 - - 10 -            
27. Helio Castroneves 38 - - - - - - 38 -            
28. JR Hildebrand 28 - - - - - - 28 -            
29. Sage Karam 19 - 7 - - - - 12 -            
30. Fernando Alonso 18 - - - - - - 18 -            
31. Spencer Pigot 17 - 7 - - - - 10 -            
32. Ben Hanley 14 - - - - - - 14 -            
33. James Davison 10 - - - - - - 10 -            

 

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar