Newgarden vyhrál v St. Louis a zdramatizoval šampionát
Bommarito Automotive Group 500 – Závod
Vítězství Josefa Newgardena, druhé místo O´Warda a potíže Paloua a Dixona, to jsou hlavní příběhy závodu IndyCar Series na oválu Wide World Technology Raceway u St. Louis. Newgarden díky svému triumfu odjíždí se ztrátou 22 bodů na lídra šampionátu, přitom před závodem to bylo 55 bodů. A O´Ward, zatímco mu patřila původně druhá příčka, tak teď převzal od Paloua vedení.
Velkou část závodu jsme přitom mohli na čele vidět jiné jméno – už po startu se před vítěze kvalifikace Powera protáhl Herta. Dlouho se ale nezávodilo. Kvůli kolizi Jonese a Rahala poprvé nad oválem zavlály žluté vlajky.
Po restartu ve 27. kole se o další neutralizaci postarali stájoví kolegové z týmu Penske Pagenaud a Newgarden. Francouzský pilot o svého kolegu zlomil přední přítlačné křídlo a jeho část zůstala ležet na dráze – druhá žlutá a pro Pagenauda hned v úvodu ztráta celého kola, se kterou se musel vypořádat.
Kolize Rahala a Jonese v úvodu závodu. Foto: IndyCar
V prvním stintu se jezdci v čele drželi v pořadí Herta, Power, Newgarden, Rossi a Ericsson. Za zmínku stojí také výkon VeeKaye, který po startu z 23. místa už jezdil na 10. příčce. Zato jeho stájový kolega se postaral v 56. kole o další žlutou, když zádí napřed narazil ve 4. zatáčce do zdi.
Newgardenovi se perfektně povedl pit stop a na trať se vrátil na první příčce. Herta se navíc propadl až za Powera. Na trati zůstal akorát Bourdais, kterému tak spadlo do klína vedení.
Restart přišel v 65. kole, ale okamžitě následovala další žlutá. VeeKay totiž narazil do Paloua, který ještě postrčil Dixona. Zatímco v případě dvojice mladíků bylo okamžitě jasné, že závod pro ně končí, Dixon dostal vůz, za kterým vlálo zadní křídlo, do boxů, kde na něm dlouho pracovali mechanici.
Dixon dovezl poškozený vůz k mechanikům. Foto: IndyCar
Bourdais konečně zamířil k mechanikům. Newgarden po restartu bezpečně držel vedení a za celý stint se na tom nic nezměnilo. U mechaniků byl ve 131. kole nejprve Rossi. Newgarden se v dalším kole vrátil před ním, Herta těsně za ním.
Byl to právě Herta, kdo v tuto chvíli, kdy se lámala strategie, jestli jet naplno a riskovat, že bez další žluté fáze budu potřebovat pit stop navíc, nebo jestli šetřit palivo, zvolil plný výkon. Ve 138. kole předjel Rossiho a v dalším i Newgardena. Před Rossiho se dostal i O´Ward, na Newgardena ale recept nenašel.
Herta si bezpečně hlídat vedení, jen ale asi do 185. kola. Když zamířil k mechanikům, vše vypadalo rutinně, než tým vrátil vůz na kola, a jedno zadní se netočilo. Zlomená hřídel, bylo hned jasné mechanikům. Herta pomalou rychlostí obkroužil jeden okruh a vůz nechal v boxech.
Bohužel pro tým Andretti Autosport, o moc déle nehájil jeho barvy ani Rossi. Ten ve 201. kole poškodil o zeď zavěšení pravého předního kola, vůz dostal do boxů, ale znovu byl závod neutralizován. Na to doplatil Grosjean, který krátce předtím zajel k mechanikům, takže teď měl ztrátu celého kola.
Ani pro Rossiho závod dobře nedopadl. Foto: IndyCar
Restart přišel v 211. kole. První desítka byla v pořadí Newgarden, O´Ward, Power, McLaughlin, Bourdais, Sató, Hunter-Reay, Ericsson, Pagenaud a Harvey. Newgarden se při restartu musel bránit útoku O´Warda, pak poodjel na více než vteřinu.
V závěru zase O´Ward náskok smazal díky tomu, že Newgarden dojel pomalejší jezdce, ale O´Ward na něj recept nenašel a vlastně se ani moc nesnažil s ohledem na to, kolik bylo v sázce. Newgarden tak přidal třetí triumf (ze šesti startů) v St. Louis a zůstává jediným pilotem, který tam opakovaně vyhrál.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:24:10,9404 | 260 | 50+3 |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 0,5397 | 260 | 40+1 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 5,8660 | 260 | 35+2 |
4. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 6,6620 | 260 | 32 |
5. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 7,7960 | 260 | 30+1 |
6. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 8,2618 | 260 | 28 |
7. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 14,0259 | 260 | 26 |
8. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 15,5421 | 260 | 24+1 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 18,7676 | 260 | 22 |
10. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 20,1207 | 260 | 20 |
11. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 22,1036 | 260 | 19 |
12. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 24,5581 | 260 | 18 |
13. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | + 26,8367 | 260 | 17 |
14. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 259 | 16 |
15. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | - 17 kol | 243 | 15 |
16. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Porucha | 211 | 14 |
17. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 200 | 13 |
18. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | Porucha | 185 | 12+1 |
19. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 100 | 11 |
20. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 64 | 10 |
21. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 64 | 9 |
22. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 54 | 8 |
23. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 4 | 7 |
24. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 2 | 6 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar