Deštěm přerušený závod přinesl dramatickou koncovku
Bommarito Automotive Group 500 - závod
Závod odstartoval o zhruba půl hodiny dříve, protože IndyCar očekávala, že jej může ovlivnit déšť. Power udržel vedení. Na třetí místo se probojoval McLaughlin. Za ním byl Newgarden. Před Dixona se dostal O´Ward a Palou se v prvních kolech propadl o několik pozic. Naopak dopředu postupoval Rosenqvist, který během prvních pěti kol získal 13 pozic a z 26. místa na startu se posunul na 13. příčku.
Ve 35. kole dotáhl vedoucí Power chvost pole. Posledním jezdcem byl v tu chvíli Johnson. Ve 40. kole se před něj Power dostal a hvězda NASCAR se dál propadala polem.
Newgarden si na konci stintu stěžoval, že nemá plný výkon. Před něj se dostal O´Ward. V 60. kole zamířili lídři poprvé k mechanikům. Pořadí po pit stopech bylo Power, McLaughlin, O´Ward, Ericsson, Newgarden, Dixon, Sató, Palou, Harvey a DeFrancesco.
V 92. kole zaútočil O´Ward na McLaughlina, ten jej ale odřízl, kvůli čemuž Mexičan přišel o přítlak na předním křídle a měl co dělat, aby se vyhnul zdi. Před něj se dostal Newgarden, který krátce před tím zdolal Ericssona. Mexičan se ale rychle oklepal a o deset kol později Newgardena opět předjel.
V tu chvíli se začala rozjíždět strategická hra. K mechanikům zamířil Sató a tým Dale Coyne Racing doufal, že začne pršet ve chvíli, kdy lídři závodu budou muset k mechaniků, což by Satóa vyneslo do čela.
Pit stopy přišly okolo 120. kola. Nejprve stavěl Dixon, o pět kol později Power a McLaughlin, v dalším kole Newgarden a ještě o kolo později O´Ward. Power udržel nejlepší pozici z celé skupiny favoritů. Druhý byl McLaughlin, který měl těsně za sebou O´Warda, Newgarden se propadl za Ericssona. Ve 135. kole O´Ward předjel McLaughlina a ten se dostal do ještě větších problémů, než při předchozím vzájemném souboji pilot McLarenu.
Důležitý moment přišel ve 144. kole, když se Harvey dostal na vnějšek dráhy a otřes se o zeď. Žluté vlajky znamenaly pro týmy velké dilema – obětovat pozici a zajet si pro nové pneumatiky a palivo, nebo zůstat na dráze?
Tým Penske strategii rozdělil. Power zůstal na dráze, Newgarden a McLaughlin zamířili do boxů. S nimi také Sató a další jezdci na chvostu první desítky. Restart byl tak v pořadí Power, O´Ward, Ericsson, Dixon, Palou, McLaughlin, Newgarden a Sató.
Restart přišel ve 158. kole. O´Ward se ve 3. zatáčce dostal před Powera a převzal vedení. Dopředu ale jako rakety letěli McLaughlin a Newgarden. Hlavně druhý jmenovaný se dokázal dostat i před svého stájového kolegu, který jej předtím předjel v boxech, ve 164. kole předjel Powera a následně okamžitě i O´Warda. Rozdíl v rychlostech byl extrémní. Newgardena následoval i McLaughlin, který se nejprve ve 177. kole dostal před Powera a brzy překonal i O´Warda.
Dixon byl ve 191. kole prvním, kdo zamířil naposledy k mechanikům. V dalších kolech následovali Ericsson a Palou, ve 195. kole Power. Vedoucí duo vydrželo do 207. a 208. kola. První stavěl McLaughlin a při zastávce se dostal před stájového kolegu.
Jako poslední si pro nové pneumatiky a palivo zajeli Malukas, Sató a Rahal. A krátce na to ve 214. kole se na dráhu začaly snášet první kapky a závod byl nejprve zpomalen žlutými vlajkami a následně piloti zamířili do boxů. Týmy vozy zakryly plachtami. Přeháňka byla ale poměrně krátká a tak IndyCar začala bojovat o to, aby trať vysušila. Po okruhu se proháněly kromě vysoušečů i sanitky a všechno, co bylo po ruce.
Pořadí bylo McLaughlin, Newgarden, O´Ward, Power, Malukas, Sató, Ericsson, Dixon, Rahal a Palou. Loňský šampion byl na 10. místě posledním jezdcem, který byl ve stejném kole jako lídr závodu.
Vysoušení trati trvalo přes dvě hodiny. V St. Louis se mezitím setmělo, ale to nevadilo, protože trať je vybavená umělým osvětlením a v předchozích letech se zde také po západu slunce závodilo. Jezdci Ganassiho stáje si před restartem dojeli pro novou sadu pneumatik. Piloti nakonec dostali k strhujícímu finále 36 kol.
Newgarden se hned po restartu dostal před McLaughlina. Jezdcem, který ale udělal závěr závodu, byl nováček Malukas. Ten nejprve společně se stájovým kolegou Satóem zdolal Powera. 17 kol před koncem se dostal i před O´Warda. Ten pak dokázal udržet za zády zkušeného Japonce. Stejně tak Power se ubránil útokům Ericssona a udržel šesté místo.
Malukas se ale v závěru dotáhl na vedoucí duo pilotů týmu Penske. V nájezdu do posledního kola pak našel cestu, jak zdolat McLaughlina a po vnějšku se posunul na druhé místo. Na to, aby zaútočil na Newgardena, mu už ale prostor nezbyl a Newgarden tak získal třetí vítězství v řadě v St. Louis a páté v letošní sezoně.
Power nakonec udržel vedení v šampionátu. Dotáhl se na něj ale Newgarden, který ztrácí pouhé tři body. Dixon má ztrátu 14 bodů, Ericsson 17, Palou 43, McLaughlin 54 a O´Ward 58 bodů. Do konce sezony zbývají dva závody – 4. září v Portlandu a o týden později na okruhu Laguna Seca.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:10:40,1827 | 260 | 50+1 |
2. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 0,4708 | 260 | 40+1 |
3. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 1,5254 | 260 | 35+1 |
4. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 5,2079 | 260 | 32+1 |
5. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 5,5365 | 260 | 30+1 |
6. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 11,8662 | 260 | 28+4 |
7. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 12,6189 | 260 | 26+1 |
8. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 15,8852 | 260 | 24 |
9. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 21,8239 | 260 | 22 |
10. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 26,1005 | 260 | 20+1 |
11. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 259 | 19 |
12. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | - 1 kolo | 259 | 18 |
13. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 259 | 17+1 |
14. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 259 | 16 |
15. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 259 | 15 |
16. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | - 1 kolo | 259 | 14+1 |
17. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 258 | 13 |
18. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 258 | 12 |
19. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 2 kola | 258 | 11 |
20. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | - 3 kola | 257 | 10 |
21. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 3 kola | 257 | 9 |
22. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 4 kola | 256 | 8 |
23. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Porucha | 244 | 7 |
24. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 239 | 6 |
25. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | Porucha | 226 | 5 |
26. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Porucha | 53 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment