Kolik milionů bylo v rozpočtu Red Bull Racingu?
Třetí tým ročníku 2019 zveřejnil svůj hospodářský výsledek
Red Bull Racing se dnes podělil o detaily svého hospodaření v roce 2019. Kolik stálo třetí místo v Poháru konstruktérů v posledním roce šíleného utrácení?
Letos rozpočet omezila koronakrize a od příštího roku budou týmy mít strop, takže rok 2019 se může do dějin F1 snadno zapsat jako ten, kdy se utratilo nejvíce peněz.
Red Bull Racing loni utratil 237,3 milionu britských liber, tedy přibližně 304 milionů dolarů nebo 7 000 000 000 českých korun. To je o 2,3 milionu liber méně než v roce 2018 (239,6 mil. liber).
Vypadá to jako překvapení, jelikož jsme zvyklí, že rozpočet špičkového týmu každý rok roste. Jenže tým Red Bull ve skutečnosti investoval do vozu více než v minulém roce. V roce 2018 totiž z rozpočtu poslal kolem 25 milionů Renaultu jako dodavateli motorů. Rok 2019 byl prvním rokem partnerství s Hondou, která tým zásobuje motory zdarma, a Red Bull tedy mohl mnohem více investovat do vývoje šasi.
Kdybychom k 304 milionům připočetli 25 milionů za motory, dostaneme se na číslo 329 milionů. I tak je to ale mnohem méně, než měl v rozpočtu vítězný tým Mercedes. Ten vynaložil 442 milionů dolarů (včetně 25 mil. poplatku automobilce za motory). Pro Red Bull tedy rozpočtový strop znamená nutnost zavést šetřící opatření, ale zároveň ho postaví na jednu startovní čáru s Mercedesem a Ferrari.
Tým podle účetnictví hospodařil se ziskem 0,6 milionu liber. Vypočítat, jak k tomu pomohl příspěvek mateřské společnosti vyrábějící energetické nápoje, přesně nelze. Tým Red Bull Racing totiž ve skutečnosti tvoří pouze 59 lidí ze závodního týmu. Dalších 866 pracuje v továrně v Milton Keynesu, ale jejich smluvním zaměstnavatelem je Red Bull Technology. RBT je oficiálně v pozici dodavatele týmu RBR, ale také poskytuje AlphaTauri (v roce 2019 Toro Rosso) hlavně díly, které mohou mít dva týmy F1 stejné.
Aby to bylo ještě více komplikované, RBT figuruje jako dodavatel i u automobilky Aston Martin v souvislosti s projektem Valkyrie, zatímco Aston Martin je titulárním sponzorem RBR. Víme tudíž, že mateřský Red Bull přispěl do rozpočtu RBT 63 miliony liber, ale nedá se určit, kolik šlo kterému týmu. Opět můžeme porovnat s týmem Mercedes, který si od mateřské společnosti zaúčtoval příspěvek 55 milionů (30 v hotovosti a 25 odpuštění poplatku za motory).
Red Bull je z top týmů nejméně bohatý, rozpočtový strop mu přijde vhod. Foto: Red Bull
Zdroj: Mercedes, RaceFans, úvodní foto: Red Bull