Herta ovládl závod, Palou je blíž titulu
Firestone Grand Prix of Monterey – závod
Colton Herta opět předvedl dominantní výkon a ovládl závod IndyCar Series na okruhu Laguna Seca. Druhým místem se výrazně k titulu přiblížil Álex Palou. Do Long Beach pojede s náskokem 35 bodů na Mexičana O´Warda, který dojel na páté příčce.
Po startu se Dixon ve třetí zatáčce dostal před O´Warda. Rosenqvist v druhém mclarenu na stejném místě dostal hodiny, otočil se o 360 stupňů a pokračoval. Herta a Rossi v úvodních metrech bojovali o vedení, Herta měl výhodu vnitřní stopy a udržel vedení.
V dalším kole měl ale Herta špatný výjezd ze 4. zatáčky, jeho stájový kolega na něj v následující zatáčce zaútočil, ustřelil mu zadek a došlo k drobnému kontaktu. Herta pokračoval bez potíží dál, ale Rossi skončil v únikové zóně. Na trať se tak vrátil pace car.
Restart přišel v pátém kole. O´Ward se pokusil vrátit předjetí Dixonovi, ale místo toho se propadl za Ericssona a v dalším kole ještě za Pagenauda.
Newgarden v osmém kole zamířil do boxů, aby se pokusil získat pozice díky alternativní strategii. O dvě kola později tam překvapivě zamířil i jeho stájový kolega Power, který byl v tu chvíli na druhém místě. Na vině byly potíže s motorem, kvůli kterým musel strávit v boxech několik minut a ztratil dvě kola.
V 15. kole předvedl Rosenqvist další otočku o 360 °, tentokrát na výjezdu z Corkscrew, kde jej roztočil obrubník. Palou a Dixon v dalším kole zamířili do boxů. Herta následoval v 19. kole.
To už ale Newgarden poznal, že s výdrží pneumatik to bude hodně špatné. Ve 22. kole jej předjeli O´Ward, Ericsson, Bourdais a v dalším kole také McLaughlin a Hunter-Reay. Newgarden tak musel znovu do boxů, což znamenalo, že závod pojede nejméně na čtyři pit stopy.
Palou už byl na druhém místě a k Hertovi se přiblížil na 2 vteřiny. Za nimi jezdili O´Ward a Ericsson, ale se ztrátou okolo 18 vteřin. Dixon na rozdíl od svého stájového kolegy šel v tomto stintu na tvrdou sadu pneumatik a byl na 10. místě.
Jenže v 35. kole už Palou ztrácel přes pět vteřin. I jeho postihly rychle odcházející pneumatiky. Na pit stop si ale musel ještě čtyři kola počkat. O´Ward jej o jedno kolo předstihl.
Takuma Sató se pak postaral o další dramatickou chvíli v Corkscrew. Sám se dostal do problémů, dostal hodiny, a když jeho vůz couval k okraji dráhy, nacouval přímo do Dixona, kterému poškodil vůz. Oba se ale sami dostali do boxů a mohli v závodě pokračovat.
Herta se po dalším pit stopu ve 43. kole vrátil před Palouem. Oba brzdil Rosenqvist, což O´Wardovi umožnilo smazat manko z 22 vteřin na 17. Když se O´Ward před Rosenqvista dostal, pro změnu jej brzdil Palouův stájový kolega Johnson.
Palou v 67. kole zajel naposledy do boxů. O´Ward při pit stopech přišel o jednoho ze soupeřů. O třetí místo s ním bojoval Ericsson, při výjezdu z boxů měl ale potíže a dostal se částečně do únikové zóny. Herta si hned kolo po Palouovi odbyl poslední pit stop – nechtěl riskovat, že na trať vyjede pace car a on přijde o vedení.
Do čela se na chvíli podíval Grosjean, kterého čekal ještě jeden pit stop. Když se k němu vypravil, vrátil se sice za O´Wardem, 15 kol před koncem jej ale překonal. Před nimi byl ještě Rahal, který se během zastávek v boxech dostal před mexického uchazeče o titul. O dvě kola později přišel dramatický moment pro Hertu. Na trati se střetl se zajícem. Vůz ale srážku se zvířetem ustál bez poškození.
Grosjean v závěru předvedl skvělou stíhací jízdu. Rahal, který stavěl o šest kol dříve, mu nečinil žádné problémy. 12 kol před koncem ztrácel Grosjean na druhého Paloua 10 vteřin. Ten i s Hertou se navíc probíjeli přes pomalejší jezdce. Grosjean tak najednou jezdil o dvě sekundy na kolo rychlejší časy.
Před sebou měl ale Johnsona, stájového kolegu Paloua. Sedminásobný šampion NASCAR dostal do sluchátek jasný příkaz – Grosjean si to předjetí musí zasloužit. A to si Francouz opravdu zasloužil. Opět vzájemný souboj rozhodla Corkscrew – sedm kol před koncem se Grosjean přiřítil a doslova přetlačil Johnsona. Došlo ke kontaktu, Grosjean to odnesl poškozeným bokem, ale pokračoval v závodě i ve stíhací jízdě.
O kolo pomalejší trojlístek Daly, Harvey a Rossi pro Grosjeana už nebyl takovou výzvou, na dojetí Paloua a Herty mu už prostor nezbyl. Herta si tak dojel pro páté vítězství v kariéře. Poprvé se mu podařilo zvítězit podruhé na stejné dráze, navíc tím napodobil svého otce Bryana, který taktéž vyhrál v 90. letech na okruhu Laguna Seca dva závody v řadě. Navíc Colton svým pátým vítězstvím otce v historických tabulkách překonal. Bryan má na kontě čtyři triumfy.
Palou udělal velký krok k tomu, aby za týden v Long Beach oslavil ve své druhé sezoně v IndyCar titul. Ze souboje o něj odpadli jeho stájoví kolegové Dixon a Ericsson. O´Ward ztrácí 35 bodů. Matematickou šanci na titul má ještě také Newgarden, který ztrácí 48 bodů. Aby mohl na titul vůbec pomýšlet, musel by Palou skončit na úplném chvostu pole, Newgarden vyhrát a ještě posbírat několik bonusových bodů. Jeho šance mohly být o trochu lepší, v závěru svedl těsný souboj s Ericssonem, Švéd ale šestou příčku udržel.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 95 | 50+4 | |
2. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,9747 | 95 | 40 |
3. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | + 3,7087 | 95 | 35+1 |
4. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 13,8616 | 95 | 32 |
5. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 24,6972 | 95 | 30 |
6. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 28,5032 | 95 | 28 |
7. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 29,7267 | 95 | 26 |
8. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 30,4215 | 95 | 24 |
9. | Oliver Askew | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 32,4675 | 95 | 22 |
10. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 47,9944 | 95 | 20 |
11. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 1:07,1843 | 95 | 19 |
12. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 1:13,4940 | 95 | 18 |
13. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:16,3595 | 95 | 17 |
14. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 16 |
15. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 15 |
16. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 14 |
17. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 13 |
18. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 12 |
19. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 11 |
20. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | - 1 kolo | 94 | 10 |
21. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 9 |
22. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 8 |
23. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 7 |
24. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 94 | 6 |
25. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | - 2 kola | 93 | 5 |
26. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 2 kola | 93 | 5 |
27. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Porucha | 83 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar