V Brazílii začal nejlépe Hamilton, dostane ale trest
Velká cena São Paula - 1. trénink
Návrat F1 do Brazílie po dvou letech odstartoval za pochmurného počasí. Teplota asfaltu měla před začátkem prvního volného tréninku 35 stupňů. Teplota vzduchu byla 18 stupňů. Bylo zataženo a existovala šedesátiprocentní šance, že se během úvodních tréninkových jízd přihlásí o slovo déšť.
Vzhledem k hrozbě deště piloti s výjezdem na dráhu neotáleli a po třech minutách už jezdili po trati všichni kromě Russella a Latifiho z Williamsu, kteří stále zůstávali v garáži. Pro první jízdy tréninku nasadili piloti buďto střední nebo tvrdou směs pneumatik. Měkká sada se zatím v akci neobjevila.
Jako první zajel čas Räikkönen na tvrdé směsi. Jeho kolo mělo hodnotu 1:14,960. Pilot Alfy Romeo ale nevydržel v čele dlouho. Zanedlouho totiž zajel nejrychlejší čas Alonso (1:12,871) a vzápětí šel na první místo Bottas (1:12,666). Ani jeho pobyt na prvním místě ale neměl dlouhého trvání. Brzy se totiž posunuli na první dvě příčky jezdci Red Bullu. Vedoucí pozice patřila Verstappenovi (1:11,482), druhý byl Pérez (1:11,774). Mezitím už po dráze kroužil Latifi a jediným pilotem, který stále nevyjel v tréninku na trať, tak zůstával Russell.
Verstappen nebyl na začátku tréninku zcela spokojen. "Pneumatiky docela dost vibrují," hlásil do vysílačky. I přesto se ale po patnácti minutách nacházel na první příčce o šest desetin před týmovým kolegou Pérezem. Třetí byl Hamilton, který už věděl, že do nedělního závodu určitě nebude startovat z prvního místa. Během prvního tréninku totiž bylo potvrzeno, že nasazuje nový spalovací motor, což znamená ztrátu pěti míst. Räikkönenovi se rozvlnil monopost v sedmé zatáčce a vyjel z trati. Na dráze už byl i Russell.
Ani Hamilton nebyl v úvodu tréninku zcela spokojen s chováním auta. "S předkem vozu je to špatné. Hodně to poskakuje," postěžoval si. "Zkuste prosím přijít s jiným řešením pro přední zavěšení," poprosil později svého inženýra. Räikkönen zase nebyl spokojen se svou levou zadní pneumatikou.
Max Verstappen strávil většinu tréninku v čele. Foto: Red Bull
Obavy z příchodu deště se potvrdily a před koncem první poloviny tréninku už v Brazílii skutečně pršelo. Zatím se ale jednalo pouze o lehký déšť. Po prvních třiceti minutách stále drželi první dvě pozice piloti Red Bullu. Vedl Verstappen. Druhý Pérez na něj ztrácel pouze dvacet tisícin sekundy. Třetí příčka patřila Hamiltonovi. Vysoko se nacházel i Ocon. Francouzovi patřila čtvrtá pozice. Za ním figuroval pátý Bottas.
Během první poloviny tréninku jsme mohli v akci vidět pouze střední nebo tvrdou směs pneumatik. Krátce poté, co se trénink přehoupl do druhé poloviny, se ale v akci konečně ukázala i nejměkčí specifikace. Ta bude jedinou sadou, kterou budou moci piloti použít v dnešní kvalifikaci pro sprint. V prvním tréninku ji nazuli jako první Verstappen, Pérez, Bottas, Mazepin a Schumacher.
Později přezuli na měkké pneumatiky i další jezdci včetně Hamiltona. Britovi se zhruba deset minut před koncem podařilo zajet čas 1:09,348 a sebral první místo Verstappenovi. Pilot Mercedesu zajel nejrychlejší čas i přesto, že byl širší ve čtvrté zatáčce. Tato zatáčka dělala potíže i Leclercovi. Jeho vůz zde vyskočil při průjezdu přes obrubník a Monačan vycestoval z trati.
Hamilton dokázal v závěru ještě vylepšit své kolo, když zajel čas 1:09,050. První pozici si udržel až do konce tréninku. Druhý skončil Verstappen a třetí Pérez. Za zmínku stojí i výkon jezdců Alpine. Ocon skončil osmý a Alonso devátý. Ani jeden z nich přitom v tréninku nevyužil nejměkčí směs pneumatik. Po červeně značené sadě nesáhli během tréninku ani piloti McLarenu Norris a Ricciardo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:09,050 | 31 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:09,417 | + 0.367 | 22 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:09,492 | + 0.442 | 28 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:09,567 | + 0.517 | 30 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:09,880 | + 0.830 | 32 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Renault | 1:10,124 | + 1.074 | 31 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:10,142 | + 1.092 | 32 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:10,145 | + 1.095 | 27 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:10,201 | + 1.151 | 26 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:10,352 | + 1.302 | 27 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:10,374 | + 1.324 | 33 |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:10,413 | + 1.363 | 28 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:10,443 | + 1.393 | 31 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:10,587 | + 1.537 | 31 |
15. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:10,610 | + 1.560 | 27 |
16. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:10,885 | + 1.835 | 27 |
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:10,902 | + 1.852 | 23 |
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:10,938 | + 1.888 | 24 |
19. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:10,990 | + 1.940 | 25 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:11,342 | + 2.292 | 28 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes