Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton opět stáhl Verstappenův náskok, Alonsovi přinesl risk první pódium po sedmi letech

Hamilton opět stáhl Verstappenův náskok, Alonsovi přinesl risk první pódium po sedmi letech

Velká cena Kataru - závod

Vítězem premiérové Velké ceny Kataru se stal Lewis Hamilton. Na druhé pozici dojel Max Verstappen, jehož náskok se před posledními dvěma závody ztenčil na osm bodů. Fernandu Alonsovi vyšla sázka na jednu zastávku a poprvé po sedmi letech vystoupil na stupně vítězů.

Pro start premiérové Velké ceny Kataru si vyjel v sobotní kvalifikaci první místo Hamilton. Druhý startoval Gasly, třetí Alonso, čtvrtý Norris, pátý Sainz, šestý Bottas, sedmý Verstappen, osmý Cunoda, devátý Ocon, desátý Vettel, jedenáctý Pérez, dvanáctý Stroll, třináctý Leclerc, čtrnáctý Ricciardo, patnáctý Russell, šestnáctý Räikkönen, sedmnáctý Latifi, osmnáctý Giovinazzi, devatenáctý Schumacher a dvacátý Mazepin.

 Fernando Alonso krátce před startem závodu, který mu přinesl nejlepší výsledek za dlouhou dobu. Foto: Alpine



Verstappen sice původně skončil v kvalifikaci druhý a Bottas třetí, oba ale byli krátce před začátkem závodu potrestáni za to, že v kvalifikaci ignorovali žluté vlajky. Zatímco Nizozemec obdržel penalizaci pěti míst, finský jezdec přišel na roštu o tři místa. Spolu s nimi byl za ignorování žlutých vlajek vyšetřován i Sainz, ten ale nakonec potrestán nebyl.

 

Teplota trati byla krátce před startem 31 stupňů. Vzduch měl 26 stupňů. Hamilton, Verstappen, Bottas a Sainz museli pro start nasadit střední směs pneumatik, protože na ní včera zajeli své nejrychlejší časy ve druhé části kvalifikace. Střední směs nasadili i Pérez, Stroll, Leclerc, Ricciardo a Mazepin. Zbytek pole nazul pro start měkkou směs. Pirelli předpovídalo dvouzastávkovou strategii. Gasly se v první zatáčce pokusil po vnější straně zaútočit na Hamiltona. Brit si ale vedení pohlídal. Pilot AlphaTauri se navíc o pár zatáček později propadl za Alonsa, který se dostal na druhé místo. Start se podařil i Verstappenovi, který hned v úvodu vystoupal na čtvrté místo. Jako pátý najížděl do druhého kola Norris. Šestý byl Ocon, sedmý Sainz, osmý Cunoda, devátý Stroll a desátý Pérez. Vstup do závodu se nepodařil Bottasovi, který byl až jedenáctý.

 

 Pierre Gasly po startu sice naznačil útok na Hamiltona, před Brita se ale nedostal a navíc brzy vypadl z pódiových pozic. Foto: AlphaTauri



Záznam startu závodu odhalil, že se Verstappen v nájezdu do druhé zatáčky zapotil. Jen tak tak se totiž vyhnul Alonsovi, který ho nejspíše neviděl a zkřížil mu cestu. V dalších okruzích vydělali pozice oba piloti Red Bullu. Zatímco Pérez se dostal na devátou pozici před Strolla, Verstappen využil Gaslyho chyby v poslední zatáčce a posunul se na třetí příčku. Nizozemec měl ve svém držení nejrychlejší kolo závodu a vydal se stíhat Alonsa.

Za Alonsem nezůstal Verstappen dlouho. Brzy ho totiž předjel na cílové rovince. Tou dobou se rozestup mezi ním a vedoucím Hamiltonem pohyboval okolo čtyř sekund. Pérez zdolal Cunodu a byl osmý.

V sedmém kole se Pérez dokázal v první zatáčce na okamžik posunout před Sainze. Byl ale příliš široký, čehož Sainz využil k návratu na sedmou příčku. Verstappenova ztráta na Hamiltona se blížila k pěti sekundám.

Zatímco v sedmém kole se Pérezovi útok na Sainze nepodařil, o jedno kolo později už byl úspěšný a dostal se na sedmou příčku. Bottas stále jezdil na jedenácté příčce. Fin byl zaseklý za Strollem.


Nedlouho poté Stroll vycestoval z dráhy v předposlední zatáčce. Pozici ale neztratil a naopak se na cílové rovince dostal před Cunodu. Japonce předstihl i Bottas. Netrvalo dlouho a pilot Mercedesu si poradil také s Kanaďanem.

 Valtteri Bottas nezažil vydařený vstup do závodu. Foto: Mercedes



Cunoda se nedlouho po svém propadu mimo bodovanou desítku odebral do boxů a nazul střední směs pneumatik. Nedlouho po něm učinil totéž i Räikkönen. Gaslyho pád pokračoval. Nejprve mu sebral čtvrté místo Norris a poté ho odsunul na šestou příčku Pérez. Mexičan se krátce předtím dostal před Ocona. Bottas už dotíral na Sainze.

Gasly se stal dalším pilotem, který přezul z měkké sady na střední. Na trať se vrátil jako osmnáctý před týmovým kolegou Cunodou a Räikkönenem. Hamilton navýšil svůj náskok na Verstappena na sedm sekund. Alonso stále jezdil na třetím místě. Jeho náskok na čtvrtého Norrise činil dvě sekundy. Jezdci McLarenu už dýchal na záda Pérez, který pokračoval ve stíhací jízdě. Bottas se dostal na sedmé místo před Sainze.

V šestnáctém kole zdolal Pérez na cílové rovince Norrise. Giovinazzi se stal dalším pilotem, který zamířil k mechanikům a přezul z měkké sady na střední. Hamiltonův náskok na Verstappena narostl na devět sekund. Bottas zdolal Ocona a dostal se na šestou příčku.

Na konci 17. kola už jsme viděli první zastávku pilota z čelních příček. Verstappen zamířil do boxů a nasadil tvrdou směs pneumatik. Nizozemec měl takový náskok, že si i po zastávce udržel druhou příčku. Na trať se vrátil těsně před Alonsem.

Hamilton sice hlásil do vysílačky, že jsou jeho pneumatiky v dobrém stavu a prosil svůj tým, aby ho nepovolal do boxů příliš brzy, Brit byl ale zavolán na přezutí hned kolo po Verstappenovi. Zastávka proběhla bez větších problémů. Také Hamilton nazul tvrdou specifikaci gum.

 Max Verstappen nezůstal po startu na sedmé pozici dlouho. Foto: Red Bull



V 19. kole si dojel pro tvrdou směs i Pérez. Na trať se vrátil jako dvanáctý. Rozestup mezi Hamiltonem a Verstappenem činil osm a půl sekundy. Pátý Bottas doháněl Norrise. Pérez si razil cestu vpřed po zastávce v boxech a pokoušel se zdolat Vettela. Mexičan to na čtyřnásobného šampiona zkusil vnějškem, Vettel ale prozatím pozici uhájil.

Zatímco Pérez zatím hledal na Vettela recept, Bottas se dostal na čtvrtou pozici před Norrise. Krátce po něm se ale už i Pérez posunul dopředu a zdolal Vettela. Alonso zamířil ve 23. kole do boxů pro tvrdé gumy. Vrátil se na osmé místo těsně před Ricciarda a zůstal na virtuální třetí příčce.

Alonso sice zůstal na pomyslném třetím místě, musel si ale dávat pozor na Péreze. Ten totiž zdolal Ricciarda a už byl jen o jednu pozici za Alonsem. Rozestup mezi nimi se pohyboval kolem jedné sekundy. Do boxů zajel pro tvrdé gumy Norris. Na trať se vrátil až za Gaslyho, ačkoli byl před zastávkami před ním.

Ve 27. kole promluvil do boje o třetí místo Leclerc, který za sebou stále neměl zastávku v boxech. Zatímco Alonso se před Monačana brzy dostal, Pérezovi dal pilot Ferrari zabrat mnohem více. Pérez ho sice nakonec zdolal, Alonso ale mohl Mexičanovi poodjet.

Ve 29. kole se závod přehoupl do druhé poloviny. První jel Hamilton s náskokem zhruba sedmi sekund před Verstappenem. Třetí byl Bottas, který ale stále neměl za sebou zastávku v boxech. Na čtvrté místo se posunul Pérez. Alonso se sice nechtěl vzdát a jeho souboj s Mexičanem trval několik zatáček, nakonec ale Pérez vyhrál. Šestý byl Gasly, sedmý Norris, osmý Ocon, devátý Stroll a desátý Sainz. Kromě Bottase zůstával stále bez zastávky v boxech i devatenáctý Mazepin.

 Nikita Mazepin čekal na první zastávku dlouho. Foto: Haas



Zatímco Bottas a Mazepin stále neměli na kontě ani jednu zastávku v boxech, u Alfy Romeo už stavěli podruhé. Nejprve zajel k mechanikům Räikkönen a poté i Giovinazzi. Brzy ale musel stavět i Bottas, a to neplánovaně. Na jeho voze totiž vybouchla levá přední pneumatika. Fin dokonce vycestoval do kačírku. Zvládl se sice vrátit na trať, než se ale dobelhal k mechanikům, tak ztratil hodně času. Na jeho monopostu se měnilo i přední přítlačné křídlo. Na trať se vrátil až jako čtrnáctý.

Krátce po Bottasovi zajel do boxů i Cunoda. Zastávku už měl na kontě i Mazepin. Pilot Haasu nazul měkkou směs pneumatik. Hamilton vedl před Verstappenem o osm a půl sekundy. Pilot Mercedesu měl na kontě nejrychlejší kolo závodu. Pérez už ujel Alonsovi o šest sekund. Před svým dalším pronásledovatelem ale mohl být Španěl relativně v klidu. Norris na něj totiž ztrácel osm a půl sekundy. Bottas kroužil po trati jako třináctý. Kromě Giovinazziho, Räikkönena a Cunody už měl za sebou druhou zastávku i Gasly.

Na konci 41. kola byl do boxů povolán Verstappen. Vrátil se zpátky na střední sadě gum. Krátce po Verstappenovi zamířili do boxů i Pérez s Hamiltonem. I oni nazuli střední směs. Zatímco Hamilton a Verstappen zůstal na prvních dvou místech, Pérez se propadl na sedmé místo. Na třetí příčku se vrátil Alonso. Před Mexičanem byli i čtvrtý Norris, pátý Ocon a šestý Stroll.

Pérez zajel po přezutí nejrychlejší kolo závodu a doháněl šestého Strolla. Alonso mezitím naznačil, že se chystá dojet na stávající sadě gum až do cíle. "Řekněte Estebanovi, ať brání jako lev," poslal vzkaz svému stájovému kolegovi Oconovi přes vysílačku.

Ve 47. kole se Pérez dostal před Strolla a už se blížil k Oconovi. Francouz se sice bránil a snažil se splnit přání svému týmovému kolegovi, na starších pneumatikách ale nebyl v lehké pozici a Pérez se před něj dostal. Rozestup mezi třetím Alonsem a pátým Pérezem ale činil devět kol před koncem patnáct sekund, což rozhodně nevypadalo pro pilota Red Bullu jako lehký úkol. Ještě se navíc musel vypořádat se čtvrtým Norrisem, na kterého ztrácel sedm sekund.

 Esteban Ocon sice za sebou neudržel Sergia Péreze dlouho, přesto se však jeho týmový kolega Alonso mohl radovat z prvního pódia po dlouhé době. Foto: Alpine

 

 

Nakonec ale Pérez Norrise předjíždět nemusel. Pilot McLarenu totiž nakonec až do konce nevydržel a sedm kol před koncem zamířil do boxů. Pneumatika navíc praskla Russellovi, který se belhal do boxů. K mechanikům zajel i Bottas, který se ovšem už na trať nevrátil. Fin byl zatlačen do garáže.

Ani potíže soupeřů zatím Alonsa a Alpine nezlomili a zůstávali na dráze. Pět kol před koncem měl Španěl před Pérezem náskok jedenáct sekund. Guma navíc praskla i Latifimu. K defektu došlo na cílové rovince a pilot Williamsu tak musel objet celé kolo, než mohl zajet do boxů a vyměnit pneumatiky. To se nakonec nestalo a Kanaďan raději odstavil vůz mimo trať.

Alonsův náskok se ztenčoval a Španěl se dotazoval svého týmu, zda-li dokážou dojet až do cíle. "Zkusíme to," zněla odpověď inženýra. Dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006 vzápětí zažil horkou chvilku poté, co mu cestu zkřížil Schumacher, který se zrovna vracel zpět na trať po výjezdu ven. Najednou ale přišla pro pilota Alpine velká pomoc. Kvůli odklízení Latifiho vozu byl vyhlášen virtuální zpomalovací vůz. Toho využil Verstappen a zajel do boxů pro měkké pneumatiky.

Po druhé zastávce v boxech se už Sergio Pérez na pódiové pozice nevrátil. Foto: Red Bull



V posledním kole se opět začalo závodit. Ke změně pořadí už ale nedošlo. Hamilton zvítězil před Verstappenem. Nizozemec si připsal bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu a Hamilton tak mohl stáhnout jeho náskok pouze o šest bodů. Před posledními dvěma závody je tedy mezi nimi rozdíl osmi bodů. Alonso dokázal udržet třetí příčku a poprvé od Velké ceny Maďarska 2014 vystoupil na stupně vítězů.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:24:28,471 57 25
2. Max Verstappen Red Bull Honda 25,743 57 18+1
3. Fernando Alonso Alpine Renault 59,457 57 15
4. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:02,306 57 12
5. Esteban Ocon Alpine Renault 1:20,570 57 10
6. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:21,274 57 8
7. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:21,911 57 6
8. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:23,126 57 4
9. Lando Norris McLaren Mercedes 1 kolo 56 2
10. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1 kolo 56 1
11. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1 kolo 56 0
12. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1 kolo 56 0
13. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1 kolo 56 0
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 56 0
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 56 0
16. Mick Schumacher Haas Ferrari 1 kolo 56 0
17. George Russell Williams Mercedes 2 kola 55 0
18. Nikita Mazepin Haas Ferrari 2 kola 55 0
DNF Nicholas Latifi Williams Mercedes - 50 0
DNF Valtteri Bottas Mercedes Mercedes - 48 0


Průběžné pořadí: 1. Verstappen 351.5, 2. Hamilton 343.5, 3. Bottas 203, 4. Pérez 190, 5. Norris 153, 6. Leclerc 152, 7. Sainz 145.5, 8. Ricciardo 105, 9. Gasly 92, 10. Alonso 77, 11. Ocon 60, 12. Vettel 43, 13. Stroll 34, 14. Cunoda 20, 15. Russell 16, 16. Räikkönen 10, 17. Latifi 7, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.

Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 546.5, 2. Red Bull 541.5, 3. Ferrari 297.5, 4. McLaren 258, 5. Alpine 137, 6. AlphaTauri 112, 7. Aston Martin 77, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 11, 10. Haas 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes