Co je nového v roce 2022?
F1 zažívá revoluci.
Předsezonní testy jsou za dveřmi, zimní spánek formule 1 pomalu končí, a to je správný čas připomenout si změny, na které si my fanoušci budeme zvykat.
Začneme výsledky pohybů na přestupovém trhu, ačkoli zde se kvůli velkým změnám v Technických pravidlech F1 změnilo máloco. Týmy budou pracovat se zcela novými vozy, o to více chtějí mít jezdecké výkony jako konstantu. Zcela novou dvojici bude mít pouze Alfa Romeo. Ital Antonio Giovinazzi musel uvolnit sedačku Číňanovi Kuan-jü Čouovi. Kimi Räikkönen ukončil kariéru a na jeho místo přišel jeho krajan z Mercedesu, Valtteri Bottas. Jeho místo v Mercedesu obsadil George Russell, což je zároveň jediná změna v předních týmech. Russellovo místo ve Williamsu získal Alexander Albon. Všichni ostatní jezdci zůstávají na svých starých místech. Připomínáme, že Max Verstappen bude jako úřadující šampion závodit ve voze s číslem 1.
Navzdory začátku nové éry zůstávají všechny týmy spojené se svými dosavadními dodavateli motorů, jelikož McLaren závodil s motorem Mercedes již loni. Oficiálním dodavatelem motorů týmům Red Bull a AlphaTauri už není Honda, která se oficiálně F1 neúčastní, ale motory bude vyrábět nadále.
Titulární sponzory získaly a finančně si tedy polepšily týmy Red Bull (Oracle) a Aston Martin (Aramco do dvojice s Cognizantem). Ferrari naopak přišlo o titulárního sponzora Mission Winnow, ale možná jej nahradí Santander.
Letošní kalendář velkých cen má být rekordně dlouhý, přestože v něm nejsou Německo, Portugalsko ani Turecko, opět absentuje Čína, a i do Kataru se F1 vrátí až příští rok. Jako zcela nový okruh vlastně přibyla pouze městská trať v Miami. V extrémně nahuštěném kalendáři se letos prostě setkaly závody, které byly během pandemie rušeny (Austrálie, Singapur, Kanada...) se závody, které naopak během pandemie přibyly (Saúdská Arábie, Imola, Nizozemsko).
Formule 1 prochází revolucí připravovanou od roku 2017. Foto: Red Bull
Revoluční změny nastaly v technice, se kterou budou nejlepší jezdci světa předvádět své schopnosti. Prakticky nezůstal kámen na kameni. Zcela nová generace vozů využívá tvarovanou podlahu k vytvoření přísavného efektu. Poté, co byla taková podlaha desetiletí zakázána a vozy musely mít podlahu dokonale rovnou. To umožní zachovat vysoký přítlak a rychlost monopostů i přes zjednodušení přítlačných křídel, čehož následkem se zase má do F1 vrátit jízda v těsném závěsu, kterou aerodynamika posledních generací vozů téměř neumožňovala. Se stejným cílem přibyly kryty nad předními koly, omezující tvorbu vzdušných vírů, na které si však jezdci po zkušenostech v simulátorech stěžují, že jim ještě více zhoršují beztak špatný výhled z kokpitu do zatáčky a na obrubníky. Uvidíme, jak velké problémy bude novým vozům způsobovat přeskakování obrubníků, při kterém se přísavný efekt ztrácí. Systém DRS zatím zůstává, ale je možné, že DRS zóny budou již letos kratší.
V rámci modernizace se přechází ze 13 rovnou na 18palcová kola. Pirelli očekává, že práce s teplotou méně hrubé pneumatiky nebude pro jezdce a jejich inženýry takovou alchymií jako u baculatých 13palcových. Opět kvůli zamezení tvorby vírů přibyly kryty na boční straně kol a větší kola jsou i těžší. Přispěly tak k tomu, že minimální povinná hmotnost monopostu s jezdcem a bez paliva vzrostla ze 752 na 795 kilogramů.
Na straně pohonných jednotek si změny vynutilo nové palivo. Jeho biosložka loni tvořila necelých 5 procent, od letošní sezóny to musí být 10 procent. Všichni výrobci kvůli tomu přišli s novými motory, které budou brzy homologovány a jejich vývoj v oblasti výkonu se zamrazí až do konce roku 2025. K zamrazení vývoje rekuperačních systémů dojde v průběhu sezony.
Rozpočtový strop týmu F1 klesl ze 145 na 140 milionů dolarů. Zcela nejasná zůstává i v polce únoru situace kolem sprinterských závodů, jejich počtu, míst konání, bodování i případného navyšování rozpočtového stropu na pokrytí oprav případných sobotních havárií, na kterém se šéfové bohatších a chudších týmů zatím nedokázali dohodnout.
Zdroj: Originální materiál redakce, úvodní foto: Mercedes