Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Deštivou loterii ovládl Herta

Deštivou loterii ovládl Herta

GMR Grand Prix – závod

Colton Herta i přes nepovedenou kvalifikaci dokázal zvítězit v závodě IndyCar Series na okruhu v Indianapolisu. Pomohly mu k tomu naprosto nevyzpytatelné podmínky, které ve Staré cihelně v sobotu byly, a především rozhodnutí týmu jako první na osychající trati přezout na slicky. Herta to ještě navíc podpořil skvělým manévrem, když nad vozem začal ztrácet kontrolu. Vítěz kvalifikace Power sice dojel až na třetí příčce, stačilo mu to ale k tomu, aby převzal vedení v šampionátu.

IndyCar nejprve chtěla start závodu posunout na dřívější čas, nakonec byl ale naopak odložen kvůli dešti. Když se jezdci dostali na dráhu, ta už začala pomalu osychat. Závod byl ale vyhlášen jako mokrý, takže všichni museli startovat na pneumatikách do mokra.

Lundgaard se v první zatáčce dostal do trávy a ztratil několik pozic. První kolo se nepovedlo Powerovi. V 7. zatáčce na něj zaútočili Palou po vnějšku a Newgarden po vnitřku, oba se před něj dostali, přičemž Palou šel na první místo. Využil toho O´Ward a protáhl se před oba piloty týmu Penske.

Power následně vrátil Newgardenovi předjetí, vytlačil ho až na trávu a Newgarden ztratil několik pozic. O´Ward se posunul v závěrečných zatáčkách do čela. Power v dalším kole v páté zatáčce byl příliš široký a dostal se před něj Rosenqvist na druhém mclarenu.  Rychle se přehnal i před Paloua a vydal se stíhat svého stájového kolegu.

Ve třetím kole přišel rozhodující moment závodu. Herta a Sató zamířili do boxů, aby se vzdali pneumatik do mokra ve prospěch slicků. V dalším kole k mechanikům zamířili O´Ward, Power či Newgarden.

Ale Herta byl na slickách neuvěřitelně rychlý a i přesto, že do závodu vyrážel ze 14. místa, když Power vyjížděl z boxů, tak se kolem něj Herta prohnal. Byl za O´Wardem ale rychle využil toho, že měl gumy zahřáté a převzal vedení.

V 8. kole přišla první žlutá fáze, když dostali hodiny Kirkwood a Palou a loňský šampion skočil ve trávě, odkud se už nedokázal sám dostat. Restart v 11. kole si Herta pohlídal. za ním byly oba mclareny, Power, Daly a Newgarden.

Šance na dobrý výsledek se brzy rozplynuly pro Newgardena. Dostal se do sendviče mezi Harveyho a Rossiho a skončil v únikové zóně 12. zatáčky. Při restartu se dostal Sató na čtvrté místo před Powera. Dlouho se ale nezávodilo, De Francesco narazil do VeeKaye, který se dostal mimo dráhu a při návratu skončil nešťastně před mladým Kanaďanem.

Ve 32. kole Herta zastavil pro nové slicky. Rosenqvist se díky pozdějšímu pit stopu dostal před O´Warda a krátce také před Hertu, který si ale vedení hned vzal zpátky. Na trati došlo palivo Dixonovi a navíc v únikové zóně skončil Kellett, což vyžadovalo další žlutou fázi.

Rossi, Palou a DeFrancesco zariskovali, vsadili na déšť a během žluté fáze si vzali pneumatiky do mokra. Ve 42. kole přišel restart, dlouho se ale nezávodilo. O´Ward zaútočil na Rosenqvista a následně i na Hertu, při tom ale strhnul vůz tak prudce, že skončil v hodinách a Rosenqvist do něj narazil. Sató skončil na trávě a následně v hodinách, když se nehodě vyhýbal.

Další žlutá fáze skončila ve 46. kole. Herta si záhy poradil s Ericssonem jedoucím na alternativní strategii a ujížděl smečce pronásledovatelů, která tentokrát byla ve složení McLaughlin, Harvey, Grosjean, Pagenaud, Power a O´Ward.

Ti ale sváděli souboje hlavně mezi sebou. O´Ward se tak brzy vrátil na třetí místo. Palou, Rossi a další piloti sázející na brzký příchod deště museli znovu do boxů pro slicky.

V 56. kole přišla další žlutá fáze, tentokrát po hodinách Jimmieho Johnsona. Boxy se otevřely v 59. kole, McLaughlina tým dostal z boxového stání před Hertou. Žlutou protáhly hodiny VeeKaye, přičemž začalo víc pršet, takže většina jezdců z čela si zajela pro nové pneumatiky do deště. Ne však McLaughlin, který z prvního místa udělal pod žlutými vlajkami chybu a propadl se na šestou příčku.       

O´Ward vedl při restartu, ale nazuté měl slicky, takže s ním Herta neměl nejmenší potíže. McLaughlin ve 3. zatáčce dostal další hodiny, což Dixona, Calderonovou a Rossiho vyhnalo do písku. Pod žlutými vlajkami dostal hodiny také O´Ward. Restart přišel ve chvíli, kdy do vypršení limitu určeného pro závod zbývalo sedm minut.

Herta, Pagenaud a Power na čele ujížděli. Za nimi byl původně Montoya, ale přes toho se přehnali Daly, Ericsson a Rosenqvist, načež Montoya v 6. zatáčce narazil do zdi. Znovu zavlály žluté vlajky a pod nimi byl závod už dojetý.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Colton Herta Andretti Autosport Honda 02:01:56,3273 75 50+3
2. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda + 3,0983 75 40
3. Will Power Team Penske Chevrolet + 7,1538 75 35+1
4. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 7,8193 75 32+1
5. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 9,6535 75 30
6. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 11,0949 75 28+1
7. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda + 11,5104 75 26
8. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 11,5105 75 24
9. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 11,8047 75 22
10. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 13,9916 75 20
11. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 16,7300 75 19
12. David Malukas Dale Coyne Racing Honda + 17,9817 75 18
13. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda + 19,5748 75 17
14. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 24,4881 75 16
15. Tatiana Calderonová A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 31,9259 75 15+1
16. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 41,8037 75 14
17. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda - 1 kolo 74 13
18. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 74 12
19. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet - 1 kolo 74 11+1
20. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet - 1 kolo 74 10+1
21. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda - 2 kola 73 9
22. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda - 2 kola 73 8
23. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 2 kola 73 7
24. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet Havárie 72 6
25. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet - 15 kol 60 5
26. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 53 5
27. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 34 5

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment