IndyCar posouvá start sobotní kvalifikace na Indy500
Na vině je hrozící odpolední přeháňka
Už v 11 hodin místního času (17:00 SELČ) začne kvalifikace na letošní pětistovku v Indianapolisu. IndyCar posunula start kvalifikace o hodinu, původně měla začínat v poledne místního času. Meteorologové totiž předpovídají, že v průběhu odpoledne okruh zasáhne déšť.
Plánovaný konec kvalifikace se nemění, měla by trvat do 17:50 (23:50 SELČ), ale pokud trať zmokne a nebude šance, že by se ji včas podařilo vysušit, ukončí kvalifikaci IndyCar dříve.
Kvalifikaci budou předcházet dva krátké tréninky. Od 8:30 do 9:00 (14:30 až 15:00 SELČ) pro jednu polovinu 33členného startovního pole, v následující půlhodině dostane šanci druhá polovina.
Do kvalifikace jezdci nastupují v pořadí, které určil páteční los. První vyjíždí O´Ward, následuje jej VeeKay. Dva ostře sledovaní "nováčci", expilot Formule 1 Grosjean a legenda NASCAR Johnson mají čísla 5 a 6. Vítěz několika tréninků Sató je 10., loňský vítěz kvalifikace Dixon pojede 18. a hned po něm obhájce mistrovského titulu Palou, Castroneves, který vloni získal čtvrté vítězství a v cíli porazil právě Paloua, se bude kvalifikovat jako 21., lídr šampionátu Power jako předposlední. Kompletní los najdete ZDE.
Jezdci jak velí tradice absolvují čtyři letmá kola. Jejich součet představuje výsledný čas. Každý vůz má garantovaný prostor na jeden kvalifikační pokus. Poté se mohou piloti pokusit svůj čas vylepšit. K tomu mají dvě možnosti. Mohou svůj čas odvolat a pak mají prioritu. Tím pádem se ale mohou i zhoršit. Nebo se postaví do druhé fronty, kdy jim zajetý čas zůstává, mohou jej jen vylepšit, ale samozřejmě musí čekat, až na ně přijde řada a kdykoliv některý pilot svůj čas odvolá, dostane před nimi přednost.
Kvalifikace určí pořadí pro jezdce, kteří skončí na 13. až 33. místě. Oproti minulým letům není přihlášeno víc než 33 tradičních účastníků, v neděli tedy nebude následovat klasický "bump day", tedy kvalifikace, v níž se jezdci přetahují o poslední místa na roštu, aby se do závodu vůbec kvalifikovali.
Místo toho se v neděli 12 nejrychlejších pilotů dvoukolově utká o pole position. Tady nastala letos změna, dřív to bylo jen devět pilotů. Teď jich je hned dvanáct a navíc se o pole position bojuje dvoukolově.
Nejprve celá dvanáctka absolvuje jeden kvalifikační pokus v pořadí od 12. po 1. ze sobotní kvalifikace. Piloti, kteří skončí na místech 7 – 12 z těchto pozic odstartují příští týden do závodu, nejrychlejší šestka si to následně rozdá ještě o místa v prvních dvou řadách.
Týmy trápí především velmi krátký interval mezi rozstřelem pro první 12tku a první šestku, kdy mají jen pět minut na práci na voze. Hlavně týmy s motory od Chevroletu se bojí, jestli je stihnou dostatečně zchladit.
K tomu mají pomoci i dvě zaváděcí kola, která před samotnou kvalifikací pro nejlepší šestku odjedou vozy ve formaci za pace carem rychlostí 100 mil/h. Pak ještě týmy dostanou prostor vozy dotankovat a přezout na samotný kvalifikační pokus. Opět mají piloti jeden pokus a nastoupí v pořadí od 6. do 1. z předchozího rozstřelu.
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment