Pérez sesadil v závěru Leclerca ze špice
VC Monaka - 3. trénink
Třetí volný trénink na VC Monaka přinesl konec domácí nadvlády Leclerca. Pilot Ferrari se tentokrát musel spokojit až se druhým místem poté, co těsně prohrál s Pérezem. Třetí skončil Sainz. O jediný vážnější incident tréninku se postaral Stroll, který boural na výjezdu ze šestnácté zatáčky. Dokázal ale dojet do boxů a nebyla tak potřeba ani červená vlajka.
Ve 13:00 hodin místního času odstartovala v Monaku poslední hodina příprav před kvalifikací. Vzduch měl před začátkem posledního tréninku teplotu 27 stupňů, asfalt 51 stupňů.
Po pátečních jízdách vstupovalo do soboty jako favorit Ferrari. Domácímu Leclercovi se totiž v pátek podařilo vyhrát oba volné tréninky. Co dohánět měl ve třetím tréninku zejména Ricciardo. Australan totiž boural ve druhém tréninku ještě předtím, než zvládl zajet měřené kolo. Ideální nebyl pátek ani pro Bottase se Schumacherem, kteří toho moc nenajeli v prvním tréninku kvůli potížím s kinetickým motorgenerátorem.
Ve třetím tréninku jezdci nechvátali na trať hned po jeho začátku, jako tomu bylo v pátečních jízdách. Zprvu se z garáže vydali pouze dva vozy - Latifi a Magnussen. Oba jezdci nazuli střední sadu pneumatik. Zanedlouho ale následovali i Vettel, Schumacher a Stroll. Zatímco Schumacher se Strollem také obuli střední směs, Vettel zvolil tu nejtvrdší.
Latifi zajel jako první měřené kolo. Mělo hodnotu 1:19,375. Na trať už se mezitím vydal také Alonso. Španěl obul na rozdíl od svých soupeřů červeně značenou měkkou směs pneumatik. Právě Španěl brzy Latifiho z první pozice sesadil. Zajel totiž kolo v čase 1:15,809, čímž Latifiho pokořil o zhruba sekundu a půl.
Po deseti minutách už měla na kontě alespoň jedno odjeté kolo více než polovina závodníků. V garáži ale stále zůstávali například red bully nebo mercedesy. Leclerc se Sainzem už byli na dráze. Nazuli měkké gumy a připravovali se na svá první reprezentativní měřená kola. První byl stále Alonso, který svůj čas vylepšil na 1:14,757. Následovali Bottas a Ricciardo.
Brzy ale vystřídal Španěla na čele jiný Španěl. Sainz totiž zajel čas 1:14,114 a pokořil Alonsa o 643 tisícin sekundy. Za okamžik navíc figurovali jezdci Ferrari na prvních dvou příčkách. Leclerc pokořil Sainze o 106 tisícin a ujal se vedení.
Tou dobou už po trati kroužili také Verstappen, Pérez, Hamilton a Russell. Sedminásobný mistr světa zaujal tím, že se vrátil ke své standardní žlutě zbarvené přilbě. V pátek nastoupil s křišťalově bílým zbarvením, kterým měla jeho přilba připomínat archeologickou památku.
Leclerc si stěžoval na vibrace svého vozu v první zatáčce. Na první dvě příčky se mezitím dostali jezdci Red Bullu. Vedl Pérez před Verstappenem. Právě Leclerc je ale brzy rozdělil a zařadil se na druhé místo. Zajel ovšem na tisícinu stejný čas jako lídr Pérez.
34 minut před koncem vycestoval v první zatáčce do únikové zóny Stroll. Mercedes znovu bojoval s poskakováním svých vozů. Leclerc si polepšil a pokořil Péreze o 412 tisícin sekundy.
Po první polovině tedy vedl Leclerc o 412 tisícn před Pérezem. Třetí Verstappen byl pouhé dvě tisíciny za svým týmovým kolegou. Týmy Aston Martin a Williams měly ve třetím tréninku odlišný program než ostatní stáje. V první polovině tréninku totiž jejich piloti jezdili zejména na tvrdé a střední směsi pneumatik. Výjimkou byl ovšem Latifi, který na konci první poloviny nazul měkkou sadu.
Sainz se stal 28 minut před koncem druhým jezdcem, který nedobrzdil do první zatáčky Sainte Devote. Na okamžik tak zavlály žluté vlajky.
Potíže měl i Norris. Brit, který byl při obou pátečních trénincích nejlepším jezdcem hned za piloty Ferrari a Red Bullu, se otřel o zeď. Poprosil tedy svůj tým, aby se podíval, zdali je vše v pořádku s řízením.
Zdálo se ale, že žádný velký problém na Norrisově voze není. Pilot McLarenu byl totiž o pár okamžiků později schopen zajet čas v hodnotě 1:13,226. Tento výkon, který podal na čerstvé měkké sadě, ho dostal na třetí příčku. Norris ale na třetím místě nezůstal dlouho. Brzy mu ho totiž sebral Gasly.
Na trati byl v závěrečných 15 minutách velký provoz. Kvůli možnému zdržení byly vyšetřovány incidenty mezi Alonsem a Čouem a také mezi Sainzem a Vettelem. Ve druhém případě byl podezřelý Sainz. Vettelovi se jeho počínání samozřejmě nelíbilo. "Co to bylo? To nemůže dělat, bylo to velmi těsné," hlásil pilot Aston Martinu do vysílačky.
Potíže měl i Stroll. Kanaďan totiž naboural na výjezdu ze šestnácté zatáčky. Do boxů ale dokázal zajet.
Russella rozzlobil Pérez: "Toto bylo velmi nebezpečné, málem jsem do něj naboural," stěžoval si Brit.
Mezitím se míchalo i pořadí na prvních příčkách. Nakonec se ale do čela vrátil Leclerc. Monačan měl ale před Pérezem náskok pouze 75 tisícin. Třetí místo patřilo Sainzovi. Verstappen se opět nacházel za nejlepší desítkou. Patřila mu čtvrtá příčka.
Charles Leclerc nezajel poprvé během víkendu nejrychlejší čas. Foto: Ferrari
Už to vypadalo, že Leclerc vyhraje i třetí trénink. Pérez byl ale proti takovému scénáři. V samotném závěru totiž domácího pilota z prvního místa sesadil a s náskokem 41 tisícin sekundy se stal vítězem tréninku. Druhý skončil Leclerc a třetí Sainz. Nejlepším jezdcem ze "zbytku světa" se tentokrát stal pátý Gasly. Monacké trápení Mercedesu pokračuje. Hamilton skončil sedmý a Russell až devátý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:12,476 | 26 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:12,517 | + 0.041 | 28 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:12,846 | + 0.370 | 28 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:12,881 | + 0.405 | 28 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:13,210 | + 0.734 | 21 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:13,226 | + 0.750 | 18 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:13,375 | + 0.899 | 25 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:13,436 | + 0.960 | 23 |
9. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:13,476 | + 1.000 | 25 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:13,585 | + 1.109 | 22 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:13,645 | + 1.169 | 24 |
12. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:13,827 | + 1.351 | 25 |
13. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:13,838 | + 1.362 | 27 |
14. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:13,849 | + 1.373 | 24 |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:13,882 | + 1.406 | 21 |
16. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:14,104 | + 1.628 | 28 |
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:14,260 | + 1.784 | 21 |
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:14,639 | + 2.163 | 20 |
19. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:14,861 | + 2.385 | 24 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:14,910 | + 2.434 | 25 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: F1