Leclerc na pole position, Pérez před Verstappenem, Stroll ve zdi
VC Ázerbájdžánu - kvalifikace
Vítězem kvalifikace na Velkou cenu Ázerbájdžánu se stal Leclerc před Pérezem a Verstappenem. V první části zavlály červené vlajky kvůli havárii Strolla.
Stejně jako třetí volný trénink začala i kvalifikace na Velkou cenu Ázerbájdžánu o 15 minut později. Zatímco třetí trénink byl odsunut kvůli opravám bariéry po hromadném incidentu v závodě F2, start kvalifikace musel být zpožděn, neboť v pravidlech stojí, že mezi třetím tréninkem a kvalifikací nesmí být menší než dvouhodinová mezera. Teplota vzduchu činila před startem 25 stupňů. Asfalt měl 37 stupňů.
Jako mírní favorité vstupovali do kvalifikace Pérez a Leclerc. Právě oni totiž vyhráli ve volných trénincích. Zatímco Mexičan byl nejrychlejší v prvním a třetím volném tréninku, pilot Ferrari zvládl nejlépe ten druhý. Nejrychlejší čas víkendu ale měl ve svém držení Pérez, který ho zajel v posledním třetím tréninku. Verstappen se Sainzem v trénincích za svými kolegy trochu zaostávali.
Ještě před začátkem první části stála většina vozů seřazena na konci boxové uličky. Minutu po startu už kroužili po dráze všichni s výjimkou Leclerca, Sainze, Čoua, Albona a Bottase. Všichni logicky nazuli měkkou směs pneumatik. Netrvalo dlouho a k většině se přidala i zbývající pětice.
Norris byl prvním jezdcem, který najel do měřeného kola. V cíli se stopky zastavily na čase 1:45,061. S tímto časem ale nevydržel na špici dlouho. Téměř ihned ho totiž překonal Alonso (1:44,770), kterého zase vzápětí vystřídal v čele týmový kolega Ocon (1:44,297).
Dalo se ale předpokládat, že ani jezdci Alpine v čele dlouho nevydrží. A tak tomu skutečně bylo. Po prvních pokusech vedl Verstappen před Pérezem a Leclercem. Nepostupovali Stroll, Latifi, Schumacher, Russell a Bottas. Poslední dva jmenovaní ale ještě neměli na kontě reprezentativní čas. U Russella tomu tak bylo kvůli velkému provozu na dráze. Pilota Mercedesu zdržel Verstappen. "Jede velmi nevyzpytatelně," stěžoval si na úřadujícího šampiona.
Další kolo už ale bylo v Russellově podání mnohem vydařenější. Posunul se na čtvrtou pozici. Osm a půl minuty před koncem už jsme viděli první seriózní čas i u Bottase. Ten se ale nedokázal dostat ze zóny vyřazení. Byl až sedmnáctý. Kromě něj hrozil konec také šestnáctému Albonovi, osmnáctému Latifimu, devatenáctému Strollovi a dvacátému Schumacherovi. V hloubi pole byl i Hamilton, kterému patřilo až 14. místo.
Na špici mezitím převzal otěže Red Bull. První byl Verstappen a druhý se ztrátou pouhých 11 tisícin. Leclercovi patřilo třetí místo a Sainzovi čtvrté.
Čtyři minuty před koncem to se Strollovými šancemi na postup vypadalo stále hůře. Nedobrzdil totiž do sedmé zatáčky a předkem vozu narazil do tecpro bariéry. Kanaďan měl ale více štěstí než Verschoor ve sprintu F2. Z incidentu totiž vyvázl bez poškození a mohl pokračovat.
Pilot Aston Martinu ale nepokračoval moc dlouho. Ve druhé zatáčce totiž havaroval. Při kontaktu s bariérou přišel o přední křídlo a také si zlomil pravé přední zavěšení. Jeho monopost zůstal stát na dráze a dvě a půl minuty před konce došlo k vyvěšení červených vlajek.
V době přerušení byl první Verstappen před Pérezem a Sainzem. Mezi nepostupující pěticí stále zůstávali Albon, Bottas, Latifi, Stroll a Schumacher. U Strolla už nyní bylo jisté, že skutečně nepostoupí.
K restartu došlo v 18:40 hodin místního času. Už pět minut předtím se vozy začaly řadit na konci boxové uličky.
Po restartu vyjelo na dráhu 14 vozů. První Verstappen, druhý Pérez, třetí Leclerc, čtvrtý Sainz, pátý Vettel a osmý Ocon už si věřili a zůstali v boxech. Zbytek chvátal, aby stihl do měřeného kola ještě najet. Dokonce jsme viděli i předjíždění.
Nakonec sice do měřeného kola stihli najet všichni, někteří ale jeli těsně za sebou a bylo tak jasné, že za takových podmínek se dobré kolo zajet nedá. Jediným pilotem, který se dokázal přeci jen zachránit, byl nakonec Bottas. Odsunul tak do nepostupových vod Magnussena, který skončil šestnáctý. Vyřazeni byli i sedmnáctý Albon, osmnáctý Latifi, devatenáctý Stroll a dvacátý Schumacher.
Problémy měl v závěru kvalifikace Alonso. Pilot stáje Alpine vycestoval v patnácté zatáčce mimo trať a postaral se o vyvěšení žlutých vlajek. Skončil ale dvanáctý a do druhé části tak postoupil.
Alonsův výlet z dráhy se ale vůbec nelíbil Albonovi, který jel přímo za ním. Thajec do vysílačky tvrdil, že dvojnásobný mistr světa jel úmyslně pomalu, aby zdržoval jezdce za ním a byl rovněž přesvědčen o tom, že z trati vyjel schválně. Argumentoval tím, že do zatáčky brzdil velmi brzy a nebylo tak možné, aby přestřelil nájezd.
Podobně jako v první části vyjela i ve druhé části většina vozů na trať hned v úvodu. U Alfy Romeo ale vyčkávali. Čou a Bottas zůstávali v garážích i po čtyřech minutách.
Po pěti minutách vedl Sainz před Leclercem a Verstappenem. Na nepostupových příčkách se nacházeli jedenáctý Hamilton, dvanáctý Ocon a třináctý Ricciardo. Jezdci Alfy Romeo stále nevyjeli z boxů. Zdálo se, že to se svými pokusy nechají až na závěrečné minuty.
Sedm a čtvrt minuty před koncem zažili další trable u Aston Martinu. Vettel totiž nedobrzdil do 15. zatáčky. Do únikové zóny ale zahnout nestihl a narazil předkem do tecpro bariéry. Zdálo se, že na jeho voze k žádným poškozením nedošlo. Pro jistotu ale zajel na kontrolu k mechanikům.
Zhruba pět minut před koncem už se vydali na dráhu také Bottas s Čouem. První pokusy ale Alfě Romeo moc radosti nepřinesly. Čou se zařadil na 14. místo a Bottas na poslední patnácté.
Komisaři oznámili, že po kvalifikaci budou vyšetřovat Hamiltona za to, že jel zbytečně pomalu. Leclerc měl v sedmé zatáčce lehký kontakt se zdí. To stejné se přihodilo Verstappenovi, akorát ne v nájezdu ze sedmé zatáčky, ale na výjezdu.
Cunoda a Norris se postarali o dvě krátké žluté vlajky. Zatímco Japonec vycestoval do únikové zóny ve druhé zatáčce, pilot McLarenu v patnácté zatáčce. Jezdec AlphaTauri měl ovšem při cestě ven z dráhy kontakt se zdí.
Ve zbytku kvalifikace už se nikdo z poslední pětice zachránit nedokázal. Na jedenáctém místě skončil Norris. Vyřazeni byli také dvanáctý Ricciardo, třináctý Ocon, čtrnácý Čou a patnáctý Bottas.
Do závěrečné třetí části postoupili Pérez, Leclerc, Sainz, Verstappen, Gasly, Hamilton, Vettel, Russell, Alonso a Cunoda. Ihned po jejím startu vyjela na trať celá tato desítka.
Po prvních pokusech měli lépe nakročeno k pole position u Ferrari. Na prvním místě se totiž usadil trochu překvapivě Sainz s časem 1:41,814. Druhý Leclerc ale ztrácel pouze 47 tisícin. Během svého měřeného pokusu měl navíc moment, kdy se mu smýkla zadní část vozu. Třetí byl Pérez (+0,126), čtvrtý Verstappen (+0,175), pátý Gasly (+1,031), šestý Russell (+1,164), sedmý Vettel (+1,277), osmý Hamilton (+1,579), devátý Alonso (+1,862) a desátý Cunoda (+1,917). Hamilton si opět stěžoval na poskakování, které podle něj bylo až nebezpečné.
Před druhými pokusy se objevil v garáži blíže nespecifikovaný problém u Péreze. To se nelíbilo Verstappenovi. Z rádiové komunikace totiž lze usuzovat, že plánem Red Bullu bylo vyslat vozy na trať v pořadí Pérez a Verstappen, aby úřadující šampion mohl těžit z větrného pytle.
Leclerc ale při posledním pokusu výrazně zabral. Zajel čas 1:41,359 a posunul se na první místo. Před Sainze se posunul i Verstappen s časem 1:41,706. Pérez byl ale ještě o něco rychlejší a s časem 1:41,641 se dostal na druhé místo. Sainz už se nezlepšil a skončil tak až čtvrtý. Během svého pokusu musel totiž korigovat svůj smýkající se vůz, čímž ztratil.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:42,865 | 1:42,046 | 1:41,359 | 19 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:42,733 | 1:41,955 | 1:41,641 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:42,722 | 1:42,227 | 1:41,706 | 19 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:42,957 | 1:42,088 | 1:41,814 | 19 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:43,754 | 1:43,281 | 1:42,712 | 23 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:43,268 | 1:43,129 | 1:42,845 | 23 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:43,939 | 1:43,182 | 1:42,924 | 22 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:43,595 | 1:43,376 | 1:43,056 | 22 |
9. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:43,279 | 1:43,268 | 1:43,091 | 18 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:44,083 | 1:43,360 | 1:43,173 | 20 |
11. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:44,237 | 1:43,398 | 16 | |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:44,437 | 1:43,574 | 17 | |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:43,903 | 1:43,585 | 13 | |
14. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:43,777 | 1:43,790 | 13 | |
15. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:44,478 | 1:44,444 | 13 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:44,643 | 9 | ||
17. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:44,719 | 9 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:45,367 | 8 | ||
19. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:45,371 | 7 | ||
20. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:45,775 | 9 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari