Leclerc ukončil kvalifikační nadvládu Red Bullu
Velká cena Ázebájdžánu - kvalifikace
Red Bull byl letos poprvé poražen v kvalifikaci. Pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu si totiž vyjel překvapivě Leclerc. Zatímco Verstappen bude startovat jako druhý, Pérezovi bude patřit třetí příčka. Russell překvapivě vypadl už ve druhé části a Gasly s De Vriesem havarovali.
Dvě a půl hodiny po volném tréninku přišla v Baku na řadu kvalifikace pro nedělní velkou cenu. Zatímco vzduch měl 19 stupňů, teplota asfaltu činila 38 stupňů.
Jako favorit šel do kvalifikace Verstappen. Nizozemec totiž zajel nejrychlejší čas volného tréninku. Černým koněm bylo Ferrari. Leclerc se totiž dokázal vklínit mezi Verstappena s Pérezem a skončil druhý. Otazník visel nad formou Mercedesu a Aston Martinu. Tyto týmy totiž v tréninku zcela nerozkryly všechny karty. Například Hamilton s Alonsem vůbec nenasadili měkké pneumatiky.
V nevýhodě vstupovali do bitvy o startovní pozice Gasly, Magnussen a Ocon. Ti byli během tréninku limitováni technickými problémy a odjeli jen malé množství kolo. Rozhodně se tak nezvládli připravit podle představ. Kontakt se zdí a následný defekt zkomplikovaly trénink i Cunodovi, Japonec se ale v závěru dokázal vrátit na dráhu.
Ihned v úvodu se všechny vozy nahrnuly na dráhu. Mezi nimi byli i zmínění Gasly, Ocon a Magnussen.
Hned při prvních pokusech vlály žluté vlajky. V první zatáčce se totiž roztočil Čou. Jeho soupeři mezitím zajížděli první měřená kola. Překvapivý byl i tah Sainze, který zajel po jednom odjetém kole zpět do boxů. Ihne se ale vrátil zpět.
Deset a půl minuty před koncem byl trénink přerušen. De Vries totiž nezvládl dobrzdit do třetí zatáčky a skončil ve zdi. Nizozemcovi se tak zkomplikoval slibně rozjetý víkend, který zahájil šestým časem ve volném tréninku. De Vriesova chyba nepřišla v úplně nejlepší chvíli. Letos totiž zatím nezískal žádné body a na jeho místo si navíc pro příští rok brousí zuby řada juniorů Red Bullu jako lídr F2 Iwasa nebo v Super Formuli závodící Lawson.
Během přerušení vedl Verstappen s časem 1:41,887. Za ním se nacházeli Leclerc, Alonso, Norris, Hamilton, Hülkenberg, Piastri, Pérez, Magnussen, Bottas, Stroll, Albon, Čou, Sargeant a Russell. Na nepostupových příčkách se nacházeli Ocon, Cunoda, Gasly, De Vries a Sainz. U De Vriese bylo po nehodě jasné, že se do druhé části určitě neodstane. Sainz zatím neměl na kontě měřené kolo.
Po 12 minutách byla kvalifikace restartována. Ani tentokrát se ale nejezdilo dlouho. Tentokrát totiž havaroval Gasly. Pilot stáje Alpine havaroval stejně jako De Vries ve třetí zatáčce.
"Omlouvám se. Zablokoval jsem přední kola a nedokázal jsem auto zastavit," sypal si Gasly popel na hlavu.
Ještě před Gaslyho nehodou měl potíže Sainz. Španěl se roztočil na výjezdu z první zatáčky. Na svém kontě navíc neměl žádné měřené kolo. V době přerušení zbývalo do konce první části už jen 7 minut a 32 sekund. Další chyby už si tak Španěl nemohl dovolit.
Po deseti minutách byla kvalifikace znovu restartována. Pilotům mezitím začínalo dělat potíže zapadající slunce.
Sainzovi se v závěrečných minutách přece jen podařilo zachránit. Smůlu měl ale Magnussen. U Dána se totiž znovu objevily problémy s motorem, které hlásil už předtím. Byl tak povolán do boxů a kvalifikace pro něj skončila.
Magnussen nakonec skončil jako osmnáctý před Gaslym a De Vriesem. Vyřazeni byli také De Vries a Hülkenberg.
U Ferrari mohli být nadále optimističtí. Leclerc totiž vyhrál první část před Verstappenem a Alonsem. Za zmínku stál i výkon pilotů Williamsu, kteří oba postoupili do druhé části. Zatímco Albon obsadil osmou příčku, Sargeant skončil jedenáctý.
I ve druhé části se většina pilotů pustila do práce již v úvodu. V garáži zatím vyčkávali Leclerc, Norris a Sainz. Brzy se ale přidali i piloti Ferrari.
Norri strávil v garáži delší čas než jezdci Ferrari a ještě pět minut před koncem se čekalo na jeho první kolo. Vedl Pérez před Verstappenem a Leclercem. Kromě Norrise byli v nepostupovém pásmu i Albon, Piastri, Bottas a Sargeant.
Už to vypadalo, že se druhá část kvalifikace odjede bez potíží. Pak ale Sainz nedobrzdil do třetí zatáčky. Na rozdíl od Gaslyho s De Vriesem měl ale více štěstí a zajel do únikové zóny.
Nepostupem nakonec skončila druhá část překvapivě pro jedenáctého Russella. Vyřazeni byli i dvanáctý Ocon, třináctý Albon, čtrnáctý Bottas a patnáctý Sargeant.
Vítězem druhé části se stal Verstappen, který v závěru zajel na čerstvé měkké sadě čas 1:40,822. Druhý skončil Leclerc a třetí Pérez. Postoupili také Sainz, Alonso, Norris, Cunoda, Stroll, Piastri a Hamilton. Oba jezdci McLarenu se dostali do třetí části letos poprvé. Zdálo se, že nasazená vylepšení fungují.
Po začátku třetí části vyjeli na trať všichni s výjimkou Strolla s Piastrim. Ti vyčkávali v garážích.
První pokusy definitivně ukázaly, že boj o pole position tentokrát nebude jenom záležitostí Red Bullu. Verstappen a Leclerc totiž zajeli shodně čas 1:40,445. Jelikož ho ale zaznamenal dříve Verstappen, byl první. Třetí místo patřilo Pérezovi (+0,118), čtvrté Sainzovi (+0,571), páté Hamiltonovi (+0,732), šesté Norrisovi (+1,149), sedmé Cunodovi (+1,593) a až osmé Alonsovi (+1,636). Stroll s Piastrim už sice byli tou dobou na dráze, na jejich první měřené kolo se ale stále čekalo.
První osmička zamířila po svých prvních pokusech do boxů. Stroll a Piastri tak mohli využít volnou dráhu. Kanaďan se s časem 1:41,971 dostal na sedmou příčku. Piastriho kolo v hodnotě 1:42,097 z desáté pozice nedostalo.
U stáje Aston Martin nadále přetrvávaly potíže s DRS. Zatímco v tréninku se neotevíralo Alonsovi, tentokrát trápil tento problém Strolla.
Tou dobou už ale začínaly druhé pokusy. Leclerc začal slibně. Po prvním sektoru byl o desetinu rychlejší než Verstappen. Ve druhém sektoru tento náskok navýšil na 250 tisícin. V cíli nakonec Verstappena překonal o 242 tisícin.
Slibně sice začal i Pérez, zůstal ale třetí. Ani Verstappen nedokázal Leclerca překonat. Letos poprvé tak vybojoval pole position jiný tým než Red Bull. Verstappen odstartuje v neděli jako druhý a Pérez třetí. Ze čtvrtého místa odstartuje Sainz. Pátý skončil Hamilton, šestý Alonso, sedmý Norris, osmý Cunoda, devátý Stroll a desátý Piastri.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:41,269 | 1:41,037 | 1:40,203 | 21 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:41,398 | 1:40,822 | 1:40,391 | 20 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:41,756 | 1:41,131 | 1:40,495 | 21 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:42,197 | 1:41,369 | 1:41,016 | 24 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:42,113 | 1:41,650 | 1:41,177 | 24 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:41,720 | 1:41,370 | 1:41,253 | 23 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:42,154 | 1:41,485 | 1:41,281 | 20 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:42,234 | 1:41,569 | 1:41,581 | 23 |
9. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:42,524 | 1:41,576 | 1:41,611 | 23 |
10. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:42,455 | 1:41,636 | 1:41,611 | 24 |
11. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:42,073 | 1:41,654 | 18 | |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:42,622 | 1:41,798 | 19 | |
13. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:42,171 | 1:41,818 | 19 | |
14. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:42,582 | 1:42,259 | 19 | |
15. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:42,242 | 1:42,395 | 19 | |
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:42,642 | 11 | ||
17. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:42,755 | 10 | ||
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:43,417 | 9 | ||
19. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:44,853 | 6 | ||
20. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:55,282 | 3 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Scuderia FerrarI