Verstappen odolal náporu Sainze, Hamilton se vrátil na pódium
VC Kanady - závod
Verstappen si dojel v Montrealu pro již šesté letošní vítězství. V závěru se ale musel bránit náporu Sainze. Španěl však na svého soupeře recept nakonec nenašel. Hamilton se díky třetímu místu vrátil poprvé od Velké ceny Bahrajnu na stupně vítězů. Leclerc se z 19. pozice dostal na pátou, Pérez kvůli technickým problémům nedojel.
Zatímco v sobotu se jezdilo na mokré dráze, v neděli se do Montrealu vrátily páteční podmínky. Bylo slunečno a pravděpodobnost deště během závodu byla nulová. Teplota asfaltu činila před startem 40 stupňů. Vzduch měl 19 stupňů.
V mokré kvalifikaci si vyjel pole position Verstappen. Vedle něj stál Alonso, pro kterého se jednalo o premiérový start z první řady po deseti letech. Třetí byl Sainz, čtvrtý Hamilton, pátý Magnussen, šestý Schumacher, sedmý Ocon, osmý Russell, devátý Ricciardo, desátý Čou, jedenáctý Bottas, dvanáctý Albon, třináctý Pérez, čtrnáctý Norris, patnáctý Gasly, šestnáctý Vettel, sedmnáctý Stroll, osmnáctý Latifi, devatenáctý Leclerc a dvacátý Cunoda. Poslední dva jmenovaní startovali z chvostu kvůli nasazení nových dílů pohonných jednotek.
Pirelli před závodem označilo jako nejrychlejší strategii jednozastávkovou. Podle ní měli jezdci startovat na střední směsi, mezi 22. a 28. kolem poté přezout na tvrdou sadu a s ní už dojet do cíle. Ne všichni ale nasadili pro úvod závodu střední specifikaci gum. Bottas, Pérez, Norris, Stroll a Leclerc totiž sáhli po tvrdé sadě.
Verstappen si po startu pohlídal vedení a ujel Alonsovi. Pilot Alpine ale udržel druhou pozici před krajanem Sainzem. Hamilton musel v úvodních metrech bránit čtvrtou pozici před Magnussenem, ve třetí zatáčce ale pozici uhájil. Šestý byl po prvním kole Ocon, sedmý Russell, osmý Schumacher, devátý Ricciardo a desátý Čou. Pérez se posunul na 12. příčku a Leclerc na osmnáctou.
Bottas vyjel mimo trať v závěru úvodního okruhu a předjeli ho Pérez i Albon. Zatímco Mexičan už byl jedenáctý, Latifi dvanáctý. Bottas se propadl na 13. příčku.
Magnussenovo přední přítlačné křídlo bylo mírně poškozené. Dán měl totiž při souboji s Hamiltonem v prvním kole kontakt.
Verstappen vedl ve třetím kole už o dvě a půl sekundy před Alonsem. Pobyt dvojnásobného šampiona na stříbrné příčce se ale chýlil ke konci. Na rovince před poslední šikanou ho totiž díky systému DRS předjel Sainz.
Ve čtvrtém kole už se na Alonsa lepil také Hamilton. Španěl se ale stále nacházel s rozestupem menším než jedna sekunda za Sainzem a díky tomu tak mohl na rovince před poslední šikanou a na cílové rovince využít systém DRS. Ten mu pomohl se před Hamiltonem ubránit.
Russell se posunul na šestou pozici před Ocona a už doháněl Magnussena s poškozeným předním křídlem. Brit za Dánem nezůstal dlouho a v desáté zatáčce pátého kola si s ním poradil.
Sainz v šestém kole hlásil, že se mu začíná drolit pravá přední pneumatika. Gasly s Vettelem zamířili už v šestém kole do boxů. Oba nazuli tvrdou sadu a propadli se na chvost.
U Alfy Romeo měli důvod k radosti i ke starostem. Nejprve se Čou dostal na dlouhé rovince před závěrečnou šikanou na devátou pozici před Ricciarda. Bottas byl ovšem vyšetřován komisaři za to, že se po výletu v závěrečné šikaně na konci úvodního kola vrátil na trať nedovoleným způsobem.
Nad Magnussenem byla vyvěšena černo-oranžová vlajka. Ta mu dávala povinnost zajet do boxů a nechat si vyměnit poškozené přední přítlačné křídlo. A Dán tak učinil. Propadl se tedy mimo body.
Díky Magnussenově zastávce se dostal na desátou pozici Pérez. Dlouho na ní ale nepobyl. Na jeho voze totiž došlo nejspíše k poruše motoru a odstavil svůj vůz. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu, čehož jeho kolega Verstappen využil k zastávce a nazul tvrdou sadu. Do boxů zajel také Hamilton. I on šel na tvrdou směs. V boxech se ukázali i Cunoda a Latifi.
Verstappen se po zastávce propadl na třetí místo. Na prvních dvou pozicích tak figurovali dva Španělé. První byl totiž Sainz a druhý Alonso. Hamilton se propadl na šestou pozici, tedy za Ocona. Tuto informaci dostal od svého inženýra i Alonso. "Tím pádem ví, co má dělat," uvedl Španěl.
A další okamžiky ukázaly, že Ocon opravdu ví, co má dělat. Na rovince před šikanou totiž Hamilton na Francouze zaútočil. Ten však byl při obraně neoblomný a pozici udržel. Na cílové rovince už to ale nezvládl a Hamilton šel dopředu.
Sainzův náskok na Alonsa činil tři a půl sekundy. Verstappen byl za Alonsem o dvě sekundy a osm desetin. Na Sainze ztrácel 6,4 sekundy. Leclerc se posouval dopředu. Zatím byl ale pouze třináctý a k bodům mu tak chyběly ještě tři pozice.
Netrvalo ale dlouho a Leclerc šel nahoru. Ve 13. kole předjel Norrise. Verstappen dotahoval Alonsa. Na něj ztrácel už jenom sekundu.
Hamilton jel po startu na páté pozici za Russellem. Svého kolegu ale nijak nestahoval. Rozestup mezi nimi pořád činil dvě a půl sekundy. Alonso v 16. kole definitivně podlehl Verstappenovi. Leclerc jel na 12. místě. Před sebou měl Albona s Bottasem. Ti mezi sebou bojovali.
V 18. kole se Bottas posunul před Albona na desáté místo. Krátce poté se před pilota Williamsu dostal i Leclerc. Verstappen stahoval vedoucího Sainze. Španělův náskok se ztenčil na 4,6 sekundy. Přibližoval se také Hamilton k Russellovi. Svou ztrátu stáhnul pod dvě sekundy.
Ve velmi dobrém světle se prezentoval i Čou. Pilot Alfy Romeo se totiž posunul na sedmou příčku před Schumachera. Směřoval tak za prvním bodovaným výsledkem od březnové Velké ceny Bahrajnu.
Krátce poté, co Čou Schumachera zdolal, odstavil pilot Haasu svůj vůz kvůli technickým problémům. Byla opět aktivována fáze virtuálního zpomalovacího vozu. K mechanikům zajel mimo jiné i Russell a propadl se za Hamiltona na páté místo. Sainz s Alonsem stále zůstávali na dráze.
K mechanikům zajeli mimo jiné také oba piloti McLarenu. Dvojitá zastávka ale britskému týmu moc nevyšla. Norrisovi totiž byla přinesena špatná sada a musel tak čekat, až mechanici donesou správnou. Ztratil tedy čas.
Sainz přeci jen do boxů zajel, a to kolo po Russellovi. Na trať se vrátil jako třetí. Pilot Ferrari se vrátil do akce jen těsně před čtvrtým Hamiltonem. Zpátky do čela se tak dostal Verstappen. Druhý byl Alonso, který jel stále bez jediné zastávky.
Sainz se byl v dalších kolech schopen odpoutat Hamiltonovi. Ve 22. kole se navíc dostal na druhé místo před Alonsa. Toho zdolal o kolo později také Hamilton.
Čou se po zastávce v boxech probíjel zpátky. Byl desátý a tlačil na Strolla. Stěžoval si však, že jeho vůz nemá dostatečnou rychlost.
Sainzovi se ve 27. kole podařilo zajet nejrychlejší kolo závodu. Svou ztrátu na Verstappena stáhnul pod devět sekund. Už jen čtyři piloti zůstávali bez zastávky v boxech. Byli jimi čtvrtý Alonso, sedmý Leclerc, osmý Bottas a devátý Stroll. Kromě Alonsa, který měl střední sadu, ale jeli všichni na tvrdé směsi.
Leclerc naháněl Ocona. Ten už za sebou zastávku měl a byl šestý. Alonso na konci 28. kola konečně zajel do boxů. Dostal tvrdou sadu. Na trať se ale vrátil až jako sedmý. Leclerc si stěžoval, že nemá na výjezdu ze zatáček přilnavost.
V polovině závodu vedl Verstappen o osm sekund před Sainzem. Třetí byl Hamilton, čtvrtý Russell, pátý Ocon, šestý Leclerc, sedmý Alonso, osmý Bottas, devátý Stroll a desátý Čou. Leclerc, Bottas a Stroll však stále neměli na kontě zastávku.
Alonso měl sice čerstvé pneumatiky, i přesto se mu ale nedařilo stahovat Ocona s Leclercem. Jeho ztráta zůstávala více méně stejná. Stále se pohybovala okolo dvou a půl až tří sekund.
Verstappen hlásil, že už začíná ztrácet přilnavost. Alonso začal stahovat Ocona s Leclercem. Najednou už byl pozadu o méně než dvě sekundy.
Latifi zamířil ve 41. kole do boxů. Z nich se chtěl rozjet dříve, než mu bylo utaženo pravé přední kolo. Nakonec ale stihl včas zareagovat. I tak se ale zdržel. Sainz stahoval Verstappena stále více a už za ním zaostával jen o šest sekund. Alonso byl stále zhruba dvě sekundy za Oconem a Leclercem.
Leclerc na konci 42. kola konečně zajel do boxů. Ani jemu ale nevyšla zastávka podle představ a propadl se až na 12. místo.
Kolo po Leclercovi byl k mechanikům povolán i Verstappen. Ten dostal pro závěr závodu tvrdou sadu. Na trať se vrátil jako třetí. Na výjezdu z boxové uličky se nacházel po boku Hamiltona. Nizozemec ale doplatil na nevýhodu nezahřátých pneumatik. Na rovince před závěrečnou šikanou si ale pilot Red Bullu s Hamiltonem poradil díky systému DRS. Brit ihned zamířil k mechanikům pro novou tvrdou sadu. Vrátil se jako čtvrtý.
Leclerc se vrátil do elitní desítky. Předjel Cunodu a sesadil ho tak z poslední bodované příčky. Russell byl dalším pilotem, který zajel do boxů. Také dostal tvrdou sadu. Propadl se za Hamiltona, který se tak vrátil na třetí příčku.
Sainz a Verstappen si prohodili role. Tentokrát to byl Nizozemec, kdo měl čerstvější pneumatiky a stahoval tak pilota Ferrari. Rozdíl mezi nimi byl osm a půl sekundy. Leclerc zdolal devátého Čoua. Kráte poté mu uvolnil cestu i Stroll, který zajel do boxů. V té době už jezdil bez zastávky jen sedmý Bottas.
Cunoda se ve 49. kole postaral o kuriózní incident. Byl příliš rychlý při výjezdu v boxech a boural. Tentokrát už ředitelství závodu vyslalo do akce skutečný zpomalovací vůz. Na to ihned reagovali u Ferrari. Tam zavolali do boxů Sainze a nasadili mu novou tvrdou směs. To ale samozřejmě znamenalo pád na druhou příčku za Verstappena.
Kromě Sainze zajeli do boxů i oba piloti Alpine. Oba dostali pro závěr střední sadu. Mezi stavějícími byl podle očekávání také Bottas.
Za zpomalovacím vozem kroužilo startovní pole v pořadí Verstappen, Sainz, Hamilton, Russell, Ocon, Alonso, Leclerc, Bottas, Vettel, Čou, Ricciardo, Magnussen, Stroll, Gasly, Albon, Norris a Latifi. Zatímco první čtveřice jela na tvrdé sadě, Ocon, Alonso, Leclerc a Bottas měli měkčí střední směs. Piloti jedoucí o kolo zpět dostali před restartem možnost vrátit se do stejného kola jako lídr závodu.
K restartu došlo v 55. kole. Verstappen si pohlídal situaci a zůstal první. Alonso tlačil na svého kolegu Ocona. Za touto dvojicí kroužil Leclerc.
Verstappen sice držel vedení i v dalších kolech, Sainz ale zajel v 57. okruhu nejrychlejší kolo závodu a zůstával za Verstappenem v rozestupu menším než jedna sekunda. Navíc se blížilo povolení využívat systém DRS. A to v 57. kole Sainzovi pomohlo přitáhnout se k Nizozemci. Pilot Ferrari naznačil útok, zatím ale nepředjel. Zatímco Sainz naháněl Verstappena, jeho kolega Leclerc se v desáté zatáčce dostal před Alonsa na šesté místo.
Nedaleko za Verstappenem a Sainzem jezdil třetí Hamilton. Pilot Mercedesu tak měl nakročeno ke svému druhému letošnímu pódiu. Leclerc se pokusil na rovince před závěrečnou šikanou zdolat Ocona. Pak ale nedobrzdil do zatáčky a Francouz se dostal zpátky.
Sainz se v DRS zóně vždy nebezpečně přiblížil k Verstappenovi, nikdy ale ne na takovou vzdálenost, aby se mohl pokusit o seriózní útok. Leclerc se definitivně dostal na pátou pozici před Ocona.
Vettel byl vyšetřován za blíže nespecifikovaný prohřešek, kterého se dopustil za zpomalovacím vozem. Pilot Aston Martinu ale k bodům nesměřoval, byl dvanáctý. Kdo se ale do bodované desítky dostal, byl Stroll. Kanaďan předjel Ricciarda.
Sainz opět vylepšil své nejrychlejší kolo. Verstappena ale pořád měl před sebou. Alonso byl požádán, aby na Ocona neútočil a zůstal na své pozici. Důvodem byl problém s rychlostí na rovinkách. Alonso ale z toho nebyl zrovna dvakrát nadšený: "I tak jsem stokrát rychlejší," odvětil.
Verstappen byl sice velmi blízko a dělal, co mu síly stačily, na Verstappena však nic nevymyslel. Nizozemec si tak dojel pro další vítězství. Sainz skončil druhý a Hamilton se díky třetímu místu vrátil poprvé od Velké ceny Bahrajnu na stupně vítězů. Bottas to ještě v závěru zkusil na Alonsa, Španěl ale sedmou pozici udržel. O úspěšném závodě může hovořit i Čou. Dojel devátý a bodoval tak poprvé od Bahrajnu.
Aktualizace: Po skončení závodu se ještě měnilo pořadí. Alonso dostal pětisekundový trest za to, že v závěru při obraně pozice kličkoval před Bottasem. Propadl se tak ze sedmého místa na deváté. Stejnou penalizaci dostal i Norris. Pilot McLarenu překročil rychlost v boxové uličce. Na jeho 15. pozici se ale nic nezměnilo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:36:21,757 | 70 | 25 |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +0,993 | 70 | 18+1 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +7,006 | 70 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +12,313 | 70 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +15,168 | 70 | 10 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +23,890 | 70 | 8 |
7. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +25,247 | 70 | 6 |
8. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +26,952 | 70 | 4 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +29,945 | 70 | 2 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +38,222 | 70 | 1 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +43,047 | 70 | 0 |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +44,245 | 70 | 0 |
13. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +44,893 | 70 | 0 |
14. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +45,183 | 70 | 0 |
15. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +52,145 | 70 | 0 |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +59,978 | 70 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +68,180 | 70 | 0 |
18. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | - | 47 | 0 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | - | 18 | 0 |
20. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | - | 7 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 175 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | 25 | |||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 129 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | - | |||||||||||||
3. | Charles Leclerc | 126 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | 10 | |||||||||||||
4. | George Russell | 111 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | 12 | |||||||||||||
5. | Carlos Sainz | 102 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | 19 | |||||||||||||
6. | Lewis Hamilton | 77 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | 15 | |||||||||||||
7. | Lando Norris | 50 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | - | |||||||||||||
8. | Valtteri Bottas | 46 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 6 | |||||||||||||
9. | Esteban Ocon | 39 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | 8 | |||||||||||||
10. | Fernando Alonso | 18 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | |||||||||||||
11. | Pierre Gasly | 16 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | |||||||||||||
12. | Kevin Magnussen | 15 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | |||||||||||||
13. | Daniel Ricciardo | 15 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | - | |||||||||||||
14. | Sebastian Vettel | 13 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | - | |||||||||||||||
15. | Juki Cunoda | 11 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | - | |||||||||||||
16. | Čou Kuan-jü | 5 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | |||||||||||||
17. | Alexander Albon | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | |||||||||||||
18. | Lance Stroll | 3 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 1 | |||||||||||||
19. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
20. | M. Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
21. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 304 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | 25 | |||||||||||||
2. | Ferrari | 228 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | 29 | |||||||||||||
3. | Mercedes | 188 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | 27 | |||||||||||||
4. | McLaren | 65 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | - | |||||||||||||
5. | Alpine | 57 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | 10 | |||||||||||||
6. | Alfa Romeo | 51 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 10 | |||||||||||||
7. | AlphaTauri | 27 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | - | |||||||||||||
8. | Aston Martin | 16 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | 1 | |||||||||||||
9. | Haas | 15 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | |||||||||||||
10. | Williams | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull