Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen vyhrál i se třemi zastávkami, traťové limity úřadovaly

Verstappen vyhrál i se třemi zastávkami, traťové limity úřadovaly

VC Rakouska – závod

Verstappen si dominantním způsobem dojel už pro své 42. vítězství v kariéře. Na stupně vítězů ho doprovodili Leclerc a Pérez, který se na třetí místo propracoval až z 15. příčky. Do boje o stupně vítězů byl dlouho zapojen i Norris. Padlo velké množství penalizací za traťové limity.

Zatímco sobotní sprint se jel na osychající trati, v neděli piloty F1 přivítalo lepší počasí. Bylo totiž sucho. Přesto ale existovala 30% šance, že během závodu sprchne.

První startoval Verstappen. Za ním stáli piloti Ferrari Leclerc a Sainz. Následovali Norris, Hamilton, Stroll, Alonso, Hülkenberg, Gasly, Albon, Russell, Ocon, Piastri, Bottas, Pérez, Cunoda, Čou a Sargeant.

De Vries s Magnussenem vyráželi z boxů. Na jejich vozech totiž došlo k úpravám. Tím byl ale porušen režim parc fermé, který platil od startu páteční kvalifikace. I bez úprav by ale oba startovali z chvostu. Zatímco Magnussen se totiž v pátek kvalifikoval jako devatenáctý, De Vries skončil dokonce na poslední 20. příčce.

Dodavatel pneumatik Pirelli před závodem označil jako nejlepší strategii dvouzastávkovou. Ve hře ale byla i možnost, že piloti absolvují závod na jednu zastávku.

Většina pilotů nazula pro start střední směs pneumatik. Někteří ale sáhli i po tvrdé. Mezi nimi byli Alonso, Bottas a Magnussen. To značilo, že tato trojice absolvuje dlouhý první úsek a možná se bude pokoušet závod zdolat s jen jednou zastávkou.

Verstappen se musel po startu bránit Leclercovi, zvládl ale odolat. Monačan se v nájezdu do třetí zatáčky pokoušel využít větrného pytle a dokonce se dostal na úroveň Verstappena, byl ale na vnější straně a Nizozemec tak první místo udržel. Leclerc ovšem ve svých snahách nepolevoval a útočil i ve čtvrté zatáčce. Ani v tomto případě ale neuspěl.

Hned na konci prvního kola ale vyjel na dráhu zpomalovací vůz. Postaral se o něj Cunoda. Ten si v postartovní tlačenici poškodil přední přítlačné křídlo a na dráze tak zůstaly úlomky. Japonec proto musel do boxů. Tam zamířil i Magnussen. Pilot Haasu měl problémy se systémem ERS.

Jelikož byl v první zatáčce nepořádek, projížděli jezdci během fáze zpomalovacího vozu přes boxovou uličku. Vedl Verstappen před Leclercem a Sainzem. Za nimi byli Hamilton, Norris, Alonso, Hülkenberg, Stroll, Gasly, Albon, Russell, Ocon, Pérez, Čou, Piastri, Sargeant, Bottas, De Vries, Cunoda a Magnussen.

Ve čtvrtém kole se začalo opět závodit. Verstappen tentokrát situaci zvládl a ujel Leclercovi natolik, aby ho nemohl ohrozit cestou do třetí zatáčky z větrného pytle. V nájezdu do pátého kola už měl pilot Red Bullu více než sekundový náskok.

Pérez chtěl dopředu a brzy se posunul na 12. příčku před Ocona. Bojovalo se i na úplném chvostu mezi De Vriesem a Magnussenem. Nizozemec při souboje pilota Haasu vytlačil ve čtvrté zatáčce lehce mimo trať.

Juki Cunoda musel hned po prvním kole pro nové přední křídlo. Foto: AlphaTauri



Vzhledem k tomu, co se odehrávalo v předchozích víkendových jízdách F1 i v jízdách juniorských sérii, bylo jasné, že i tentokrát budou hrát svou roli traťové limity. Norris si stěžoval, že před ním jedoucí Hamilton už je překročil třikrát.

Na čele Verstappen ujížděl a Sainz naopak dotíral na Leclerca. Španěl už měl k dispozici systém DRS. V osmém kole se ale dopředu ještě nedostal.

Pérez se pokoušel zdolat jedenáctého Russella. Šlo ale o trochu větší oříšek než u Ocona. Hülkenberg probrzdil ve třetí zatáčce a propadl se na osmé místo. Předjel ho Stroll.

U Ferrari se zdálo, že by mohlo dojít k týmové režii. Sainz ale dostal od inženýra pokyn, aby zatím na Leclerca neútočil. Pérez se konečně dostal před Russella. Povedlo se mu to v 11. kole ve třetí zatáčce.

Sainzovi byl smazán zajetý čas za traťové limity. Norris doháněl Hamiltona, nadále ale nebyl spokojen s tím, jak si pilot Mercedesu počíná. „Vyjíždí mimo trať snad všude a pokaždé,“ uvedl do vysílačky.

Gasly se dostal na osmé místo před Hülkenberga. Němec si vzápětí dojel pro novou sadu tvrdých pneumatik.

Pérez zdolal Albona a už byl devátý. Sportovní komisaři dali Norrisovi za pravdu. Hamilton totiž od nich dostal napomenutí v podobě černo-bílé vlajky za překračování traťových limitů. „Auto nezatáčí, nemohu ho udržet na dráze,“ stěžoval si sedminásobný šampion.

Hülkenberg na výjezdu ze třetí zatáčky odstavil svůj vůz. Z jeho zádi se kouřilo. Chvíli vlály žluté vlajky a pak byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

Virtuálního zpomalovacího vozu využili Hamilton, Norris, Gasly, Albon, Russell, Ocon, Piastri a Sargeant. Verstappen, Leclerc a Sainz už byli za boxovou uličkou, když byl režim virtuálního zpomalovacího vozu aktivován.

Nakonec ale mohli i piloti Ferrari absolvovat „levnější“ zastávku. Režim virtuálního zpomalovacího vozu totiž platil i v dalším kole a tentokrát už piloti zahnuli do boxů. Mechaniky navštívil i Alonso. Verstappen se rozhodl zůstat na dráze.

Charles Leclerc chvíli vedl, tažení Maxe Verstappena ale ani tentokrát nezastavil. Foto: Scuderia Ferrari



U Sainze se zastávka nepovedla. Pilot Ferrari se po návratu na dráhu propadl až na šesté místo. Přeskočili ho Pérez, který nestavěl, a také Hamilton s Norrisem.

Norrise zvládl Sainz velmi rychle předjet. Další dobrá zpráva pro něj přišla vzápětí. Hamilton totiž obdržel pětisekundový trest za překračování traťových limitů.

Hamilton v tom ale dlouho nezůstal sám. Pětisekundový trest za překračování traťových limitů totiž obdržel i Cunoda. Sainz se mezitím zvládl dostat před Hamiltona na čtvrté místo.

Bylo jasné, že oba jezdci Ferrari pojedou na dvě zastávky. Leclerc i Sainz totiž obuli při své první zastávce opět střední sadu pneumatik. Naopak v případě Red Bullu vše nasvědčovalo tomu, že jeho jezdci absolvují jen jednu zastávku.

Kolo po Hamiltonovi si Sainz smlsnul i na Pérezovi. V tu chvíli tak byl zpět na třetím místě, tedy na pozici, která mu patřila před zastávkou.

Piloti Ferrari byli na nové střední sadě pochopitelně rychlejší než Verstappen. Leclerc ztrácel ve 22. kole na pilota Red Bullu méně než 15 sekund. Sainz byl o bezmála šest sekund za svým parťákem. Dostal ale varování v podobě černo-bílé vlajky za překračování traťových limitů.

Hamilton nazul v boxech tvrdou sadu pneumatik. S ní útočil na čtvrtého Péreze, který byl na opotřebené střední směsi. Pilot Red Bullu ale zatím odolával.

Ve 25. kole zastavil u mechaniků Verstappen. Nazul tvrdé pneumatiky a na trať se vrátil jako třetí za Sainze. Ocon dostal pětisekundovou penalizaci za to, že byl v boxech nebezpečně vypuštěn do cesty Sargeantovi. Piastri si poškodil přední křídlo poté, co najel ve třetí zatáčce do Magnussena.

Verstappen sice strávil kolo na zádí Sainzova vozu, ve 26. kole ho ale na rovince před čtvrtou zatáčkou zdolal a posunul se na druhou pozici. Na Monačana ztrácel šest sekund.

Pérez byl také v boxech. Na rozdíl od Verstappena ale dostal znovu střední směs pneumatik. To znamenalo, že na rozdíl od Verstappena bude muset jet do boxů minimálně ještě jednou. Zdálo se, že Red Bull rozdělil strategii mezi své jezdce.

Norris se dostal na čtvrté místo před Hamiltona. Špatnou zprávu obdržel Sainz. Stal se totiž dalším pilotem, který dostal pětisekundový trest za traťové limity.

Lewis Hamilton se trápil s traťovými limity. Foto: Mercedes



Verstappen stahoval na čerstvě sadě tvrdých pneumatik Leclerca. Ve 30. kole už na něj ztrácel jen tři a půl vteřiny.

Cunoda byl podezřelý z toho, že si nesprávně odpykal svou pětisekundovou penalizaci. Hrozila mu proto další.

Ve 34. kole, tedy krátce před tím, než se závod přehoupl do druhé poloviny, už Verstappen dýchal na záda Leclercovi. První pokus o útok přišel ve čtvrté zatáčce, zatím ale bez úspěchu.

Definitivně Verstappen převzal vedení ve 35. kole. Během něj zdolal Leclerca ve třetí zatáčce.

Mezi De Vriesem a Magnussenem došlo k další strkanici. Nizozemec poslal pilota Haasu do štěrku v šesté zatáčce. Na desáté příčce jedoucí Albon dostal pětisekundový trest za traťové limity.

Ve 39. kole se zařadil na seznam penalizovaných ve 39. kole. Za to, že vytlačil Magnussena, dostal pět sekund.

Rozjíždělo se druhé kolo zastávek v boxech. Ve 42. kole byl do boxů povolán mimo jiné i čtvrtý Norris. Před Alonsa se dostal Pérez.

28 kol před koncem vedl Verstappen už o téměř deset sekund před Leclercem. Hamilton zamířil do boxů, kde si mimo jiné i odpykal svou pětisekundovou penalizaci. Spadl na osmé místo za Norrise. Gasly se stal dalším penalizovaným za traťové limity.

Hamilton byl sice za Norrisem, zdálo se však, že by mohl mít výhodu. Zatímco pilot McLarenu totiž nazul tvrdou sadu pneumatik, Hamilton střední.

Ve 45. kole byl do boxů povolán i Sainz. Nazul tvrdou sadu a propadl se za Norrise. Brzy se ale před něj dostal zpět. K předjížděcímu manévru došlo ve čtvrté zatáčce. Norris ale nechtěl prodat svou kůži lacino.

Lando Norris ukázal, že vylepšení u McLarenu fungují. Foto: McLaren



Ve 48. kole zamířil do boxů i Leclerc. Také Monačan dostal tvrdou sadu a vrátil se zpět jako třetí. Na druhé místo se posunul Pérez. Jelikož ale v dosavadním průběhu závodu ještě nenazul jinou než střední sadu pneumatik, bylo jasné, že pojede do boxů.

Norris sice spadl za Sainze, i v dalších kolech se ho ale zvládal držet. Dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu.

Verstappen zajel v 50. kole do boxů. Pro závěr závodu dostal střední sadu pneumatik. Na trať se vrátil s přehledem na první místo. O kolo později stavěl i Pérez. Mexičan dostal tvrdou sadu. Zpět do závodu se zapojil jako čtvrtý.

V 52. kole už měli všichni za sebou druhou zastávku. Vedl Verstappen před Leclercem, Sainzem, Norrisem, Pérezem, Alonsem, Hamiltonem, Russellem, Strollem a Gaslym. Za bodovanými pozicemi se nacházeli Albon, Ocon, Sargeant, Čou, De Vries, Magnussen, Bottas, Cunoda a Piastri.

Verstappen zaznamenal krátce po návratu na trať nejrychlejší kolo závodu. Před Leclercem už vedl o 15 sekund a jeho vyhlídky na další vítězství vypadaly velmi slibně. Netrvalo ale dlouho a Pérez Verstappenovi nejrychlejší kolo sebral.

Pro závěr závodu se schylovalo k boji o třetí místo. Norris byl totiž i nadále schopen nahánět Sainze. O dvě sekundy za pilotem McLarenu navíc jezdil rychlý Pérez. Cunoda dostal desetisekundový trest za to, že si špatně odpykal penalizaci pěti sekund.

V 56. kole už byl Pérez nalepen na Norrisovi. Ve čtvrté zatáčce se Mexičan před pilota McLarenu bez problémů dostal. Nyní se mohl vydat nahánět Sainze.

O kolo později už se musel Sainze ve čtvrté zatáčce Pérezovi bránit. Zatím se mu to povedlo. Španěl ale věděl, že ho čeká krušných 13 kol. Pérez si stěžoval, že Sainz měnil směr při brzdění, když bránil svou pozici. Ve třetí zatáčce 58. kola přišel další Pérezův pokus.

Ani tentokrát neuspěl. Sainz se ubránil i ve čtvrté zatáčce. V tom mu trochu pomohl o kolo zpět jedoucí Magnussen, který se do souboje připletl.

V 59. kole se odehrálo další dějství bitvy o třetí místo. Pilot Ferrari i tentokrát svou pozici uhájil, i když měl co dělat. Ještě do šesté zatáčky totiž piloti najížděli bok po boku. Stejně tomu bylo i v 60. kole, kdy se Sainz znovu ubránil. Norris se díky tomu přibližoval.

V 61. kole velká bitva skončila. Pérez Sainze konečně udolal a posunul se na třetí místo. To vše po startu z 15. příčky.

O tři kola později došlo se změnil i držitel desáté pozice. Albona předjel Stroll, který nakonec zajel do boxů i potřetí a obul střední sadu. Ve čtvrté zatáčce došlo mezi pilotem Aston Martinu a Albonem dokonce k lehkému kontaktu.

Alexander Albon opět usiloval o body. Foto: Williams Racing

 

Verstappen si ještě v 69. kole dojel pro měkkou sadu pneumatik, aby se pokusil o nejrychlejší kolo. Vzhledem ke svému obřímu náskoku před Leclercem si to mohl dovolit. Na trať se vrátil jako první a dojel si pro 42. triumf v kariéře. Kromě toho skutečně zajel i nejrychlejší kolo závodu. Druhý skončil Leclerc a třetí Pérez.

Aktualizace: Po závodě bylo penalizováno celkem osm jezdců dodatečnými tresty za traťové limity. Výsledky se tak ještě měnily.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:25:33,607 71 25+1
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +5,155 71 18
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +17,188 71 15
4. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +21,377 71 12
5. Lando Norris McLaren Mercedes +26,327 71 10
6. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +30,317 71 8
7. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +39,196 71 6
8. George Russell Mercedes Mercedes +48,403 71 4
9. Pierre Gasly Alpine Renault +57,667 71 2
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +59,043 71 1
11. Alexander Albon Williams Mercedes +69,767 71 0
12. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 70 0
13. Logan Sargeant Williams Mercedes 1 kolo 70 0
14. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 70 0
15. Nyck de Vries AlphaTauri Red Bull 1 kolo 70 0
16. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 70 0
17. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1 kolo 70 0
18. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1 kolo 70 0
19. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kolo 70 0
DNF Nico Hülkenberg Haas Ferrari - 12 0

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023

p. Jezdec
1. Max Verstappen 229 25 19 25 24 26 25 26 25 34                            
2. Sergio Pérez 148 18 25 11 33 18 - 12 9 22                            
3. Fernando Alonso 129 15 15 15 15 15 18 6 18 12                            
4. Lewis Hamilton 108 10 10 18 10 8 13 18 15 6                            
5. Carlos Sainz 86 12 8 - 14 10 4 10 10 18                            
6. Charles Leclerc 73 - 6 - 23 6 8 - 12 18                            
7. George Russell 70 6 12 - 10 12 10 15 - 5                            
8. Lance Stroll 43 8 - 12 7 - - 8 2 6                            
9. Esteban Ocon 31 - 4 - - 2 15 4 4 2                            
10. Lando Norris 22 - - 8 2 - 2 - - 10                            
11. Pierre Gasly 17 2 2 - - 4 6 1 - 2                            
12. Nico Hülkenberg 9 - - 6 - - - - - 3                            
13. Alexander Albon 7 1 - - - - - - 6 -                            
14. Oscar Piastri 5 - - 4 - - 1 - - -                            
15. Valtteri Bottas 5 4 - - - - - - 1 -                            
16. Čou Kuan-jü 4 - - 2 - - - 2 - -                            
17. Juki Cunoda 2 - - 1 1 - - - - -                            
18. Kevin Magnussen 2 - 1 - - 1 - - - -                            
19. Logan Sargeant - - - - - - - - - -                            
20. Nyck De Vries - - - - - - - - - -                            

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023

p. Jezdec
1. Red Bull 377 43 44 36 57 44 25 38 34 56                            
2. Mercedes 178 16 22 18 20 20 23 33 15 11                            
3. Aston Martin 172 23 15 27 22 15 18 14 20 18                            
4. Ferrari 158 12 14 - 36 16 12 10 22 36                            
5. Alpine 48 2 6 - - 6 21 5 4 4                            
6. McLaren 27 - - 12 2 - 3 - - 10                            
7. Haas 11 - 1 6 - 1 - - - 3                            
8. Alfa Romeo 9 4 - 2 - - - 2 1 -                            
9. Williams 7 1 - - - - - - 6 -                            
10. AlphaTauri 2 - - 1 1 - - - - -                            

Zdroj. vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli Motorsport