Verstappen v problémech i na špici
VC Rakouska – 1. trénink
Jediný volný trénink před Velkou cenou Rakouska patřil Verstappenovi. Pilot Red Bullu sice zajel nejrychlejší čas, současně se ale postaral o červené vlajky. Druhý skončil Piastri a třetí Leclerc. Russell a Norris nezaznamenali reprezentativní kolo na měkkých gumách a Hamilton tuto sadu vůbec nepoužil. Nad skutečnou výkonností této trojice tak visí otazník.
Ve 12:30 hodin místního času se v Rakousku rozeběhl volný trénink. Ten byl tentokrát důležitější než při většině závodních víkendů. Velká cena Rakouska se totiž koná ve sprintovém formátu a šlo tak o jediný trénink před ostrými jízdami. Trať sice byla před startem suchá, sem tam ale spadlo pár kapek deště. Pravděpodobnost, že během tréninku zaprší, byla dvacetiprocentní.
Hned v úvodu vyráželi piloti na dráhu. Nebyl čas ztrácet čas. Zatímco někdo obul tvrdou sadu pneumatik, jiní nasadili pro úvodní jízdy střední směs. Norris si hned po pár minutách stěžoval. Svému inženýrovi hlásil, že se mu sice zatáčí dobře doleva, pravotočivé zatáčky mu však dělají problém.
Cunoda si stěžoval na řídící sloupek. Japoncovo trápení potvrzoval jeho jízdní projev. V první zatáčce totiž vycestoval ven z dráhy. Rychle jedoucímu Hamiltonovi se ve třetí zatáčce objevil ve stopě Alonso. Počínání svého bývalého týmového kolegy se mu pochopitelně nelíbilo.
I přes potíže s provozem Hamilton po deseti minutách kraloval výsledkové listině. Na kontě měl čas 1:06,925 a před týmovým kolegou Russellem měl k dobru 88 tisícin sekundy. Třetí místo patřilo Norrisovi se ztrátou 125 tisícin. V akci se poprvé ukázaly měkké pneumatiky. Nasadili je Albon a Sargeant.
Hamilton na první pozici dlouho nevydržel. Překonali ho Russell a Verstappen. Sedminásobný šampion sice vzápětí také zrychlil, na Russella mu ale stále chybělo šest tisícin. Verstappena překonal.
Nedlouho po posunu na druhé místo přišlo od Hamiltona další zrychlení. Tentokrát už ho čas 1:06,254 posunul na první pozici. Russella pokořil o 132 tisícin sekundy.
Cunodovo auto bylo v garáži a pracovalo se na něm. Japonec se dotázal, zdali by bylo možné vyměnit sloupek řízení. Inženýr odpověděl, že až po tréninku.
Po polovině tréninku stále vedl Hamilton s časem 1:06,254. Zatímco druhý byl Russell (1:06,386), třetí místo patřilo Verstappenovi (1:06,645). Piloti Mercedesu jezdili po celou dobu na tvrdých pneumatikách. Verstappen se věnoval jízdám na střední směsi. Jedinými dvěma piloty, kteří obuli měkkou sadu, byli Albon a Sargeant.
Verstappen ovšem nejezdil dlouho. Zanedlouho totiž zastavil na cílové rovince. Došlo proto k vyvěšení červených vlajek a traťoví komisaři se vydali jeho monopost odtlačit do boxů. Nizozemec hlásil, že došlo k selhání motoru poté, co se snažil změnit nastavení diferenciálu.
Krátce po restartu se piloti znovu vydali do akce. Netrvalo dlouho a na dráhu byl vyslán také Verstappen, u kterého mechanici rychle vyřešili problém.
Piloti Sauberu přezuli na posledních deset minut na měkkou sadu pneumatik. Zatímco Čou se dostal na sedmou pozici, Bottas na osmou. Na měkké gumy přezouvalo stále více jezdců a zdálo se, že nás v závěru čekají kvalifikační simulace, které mohly zamíchat pořadím. Jako první se výrazně zlepšil Cunoda, který se zařadil na třetí pozici.
Pět minut před koncem se dostal do čela Leclerc, za kterého se vzápětí zařadil týmový kolega Sainz. Netrvalo dlouho a vedení převzal Verstappen.
Na měkkých pneumatikách se chtěl blýsknout i Russell. Pilota Mercedesu ale zdržel jeden z vozů Sauber. Piastrimu se zadařilo o něco více a posunul se na druhou pozici za Verstappena.
Norris zajel nejlepší první sektor. Pak ale vycestoval do štěrku ve čtvrté zatáčce a bylo jasné, že se ze 13. pozice nahoru neposune.
Vítězem tréninku se stal Verstappen. Druhý skončil Piastri a třetí Leclerc. Osmý Russell a třináctý Norris nezajeli na měkkých gumách reprezentativní kolo, přičemž Hamilton tuto sadu vůbec nenasadil.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:05,685 | 27 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:05,961 | + 0.276 | 31 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:06,055 | + 0.370 | 30 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:06,128 | + 0.443 | 30 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:06,254 | + 0.569 | 38 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:06,297 | + 0.612 | 29 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:06,384 | + 0.699 | 26 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:06,386 | + 0.701 | 31 |
9. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:06,579 | + 0.894 | 29 |
10. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:06,603 | + 0.918 | 29 |
11. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:06,734 | + 1.049 | 27 |
12. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:06,783 | + 1.098 | 23 |
13. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:06,880 | + 1.195 | 29 |
14. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:06,919 | + 1.234 | 27 |
15. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:06,925 | + 1.240 | 28 |
16. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:06,962 | + 1.277 | 30 |
17. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:06,966 | + 1.281 | 30 |
18. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:06,995 | + 1.310 | 27 |
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:07,145 | + 1.460 | 30 |
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:07,259 | + 1.574 | 28 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull