Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V chrámu rychlosti začal nejrychleji šampion

V chrámu rychlosti začal nejrychleji šampion

Velká cena Itálie - 1. trénink

Týden po Velké ceně Nizozemska se formule 1 přesunula do Monzy, kde se tento víkend koná Velká cena Itálie. Ta bude čtrnáctým podnikem letošní sezony. Současně půjde o druhý víkend s experimentálním harmonogramem, jehož součástí bude kvalifikační sprint. V pátek se koná první volný trénink (14:30 hodin) a kvalifikace (18:00). V sobotu se uskuteční druhý trénink (12:00) a sprint (16:30). Závod odstartuje v neděli v 15:00 hodin. Těsně před startem prvního volného tréninku panovalo v Itálii slunečné počasí. Zatímco vzduch měl 27 stupňů, teplota trati činila 39 stupňů.

Ihned poté, co na konci boxové uličky zhaslo červené světlo, se většina vozů vydala na závodní dráhu. Jediným pilotem, který po uplynutí první minuty stále vyčkával v garáži, byl Russell. Ten do víkendu vstupoval již s jistotou angažmá u Mercedesu pro rok 2022. V prvních momentech tréninku jsme viděli v akci nejtvrdší směs pneumatik a také gumy střední specifikace.

Po pěti minutách už měla na kontě alespoň jedno měřené kolo většina jezdců. První byl Hamilton (1:23,634), druhý Leclerc (1:24,120) a třetí Pérez (1:24,270). Zatímco Hamilton s Pérezem měli nazuté střední pneumatiky, Leclerc jezdil na tvrdých. Russell už sice byl na trati, na první měřené kolo ale stále čekal. I přesto ale nekroužili po trati všechny monoposty. Do boxů se totiž vrátili oba jezdci Aston Martinu Vettel a Stroll. V problémech jsme mohli v úvodních momentech tréninku vidět Norrise. Pilot McLarenu netrefil nájezd do úvodní šikany.

Russellovi se brzy podařilo zaznamenat první čas a bez zajetého kola tak zůstávali už jen jezdci Aston Martinu. Russell byl ale brzy povolán do boxů, neboť jezdil s uvolněnými bezpečnostními pásy. Stejný problém hlásil i Cunoda. Brzy ale Japonec uvedl, že již je vše v pořádku. V první šikaně vycestoval do únikové zóny Verstappen. Do hledáčku kamer se dostal také Cunoda, kterého zdržel při průjezdu zatáčkami Lesmo Mazepin. Hamilton opustil trať ve Variante della Roggia. Teplota trati klesla z původních 39 stupňů na 37.

Nikita Mazepin v úvodu tréninku Jukiho Cunodu nepotěšil. Foto: Haas

 

Na čele výsledkové listiny se nacházel Hamilton. Za ním následovali jezdci Red Bullu. Druhý byl Pérez a třetí Verstappen. Zatímco Hamilton s Pérezem zajeli svůj nejrychlejší čas na střední specifikaci pneumatik, Verstappen si připsal své maximum na nejtvrdší směsi. Třicet šest minut před koncem ale došlo v nejlepší trojici ke změně. Pérez zrychlil a na čerstvé sadě středních gum o 135 tisícin sekundy překonal Hamiltona. Na střední směsi pneumatik už jezdil také Verstappen.

V závěru první poloviny tréninku jsme mohli poprvé vidět v akci pneumatiky nejměkčí specifikace. U Haasu je nazuli Schumacher i Mazepin. A oba se brzy posunuli ve výsledkové listině nahoru. Mazepin povyskočil na třinácté místo a Schumacher byl šestnáctý. Na střední směsi zrychlil Leclerc. Pilot Ferrari se vklínil mezi Péreze s Hamiltonem a dostal se na druhou příčku. Verstappen se propadl na čtvrtou příčku a postěžoval si, že zadní pneumatiky nemají na výjezdu z první šikany žádnou přilnavost.

Sergio Pérez byl po polovině tréninku v čele. Foto: Red Bull

 

Leclerc ale na druhém místě nevydržel dlouho. Monačanův čas byl totiž smazán za překročení traťových limitů v zatáčce Parabolica. S limity tratě se ale potýkal také Schumacher, jemuž byla smazána hned dvě kola. Německý jezdec opustil dráhu ve stejném místě jako Leclerc.

Pořadí na předních příčkách se ale mezitím opět promíchalo. Na první pozici povyskočil Ricciardo. Australan zajel na střední směsi gum čas 1:22,003. Za něj se zařadil se ztrátou pouhých 25 tisícin Gasly, rovněž jedoucí na žlutě značených pneumatikách. Pérez se propadl na třetí příčku. Dalo se však očekávat, že brzy pilot Red Bullu povyskočí nahoru. Mexičan se totiž přidal k jezdcům Haasu a dojel si pro nejměkčí směs pneumatik. Vettel probrzdil v nájezdu do první šikany. Nakonec se ale do ní dokázal vejít.

Péreze brzy přeskočil i Norris, který se posunul na třetí pozici. Mexický jezdec ale brzy zaznamenal své první kolo na nejměkčích gumách, které ho vrátilo na třetí místo. Zanedlouho byl ale opět mimo nejlepší trojici. Nejprve se totiž do čela posunul Bottas, jedoucí stále na střední směsi pneumatik. Fina ale vzápětí sesadil z prvního místa Verstappen. Ten se stal dalším pilotem, který přezul na nejměkčí směs pneumatik. Ani Verstappenův pobyt ve vedení ale netrval dlouho. O téměř půl sekundy ho totiž překonal Hamilton, který jel stejně jako Bottas na střední směsi.

Leclerc si připsal druhý smazaný čas za překročení traťových limitů v zatáčce Parabolica. Dva časy po sobě byly ze stejného důvodu smazány také Alonsovi. K jezdcům Red Bullu a Haasu se přidal Williams a také Russell s Latifim obuli nejměkčí směs pneumatik.

Charlesu Leclercovi činily potíže traťové limity. Foto: Ferrari

 

Alonsovi sice byla dvě kola smazána, devět minut před koncem ale o sobě dal vědět. Se ztrátou jedné sekundy na Hamiltona se posunul na čtvrtou příčku. Cunoda hlásil, že ztrácí v osmé zatáčce výkon. Ocona zase v nájezdu do Variante Ascari zablokoval Hamilton.

Norris se necelých pět minut před koncem posunul na druhé místo. Čas mu byl ale vzápětí smazán za překročení traťových limitů. Totéž potkalo i jeho týmového kolegu Ricciarda.

Ve zbytku tréninku už se pořadí na čelních příčkách neměnilo. Zvítězil Hamilton o 452 tisícin sekundy před Verstappenem. Třetí skončil Bottas. Až na desátém místě se nakonec umístil Pérez. V závěru tréninku se sice počet jezdců, kteří nasadili nejměkčí směs pneumatik, rozšířil, přesto ale ne všichni piloti po červeně značené sadě sáhli. Mezi ně patřili Hamilton, Bottas, Alonso, Ricciardo, Norris a Ocon. Tato šestice se rozhodla nejměkčí směs pošetřit pro podvečerní kvalifikaci, kde bude povoleno využít pouze tuto směs.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:20,926   28
2. Max Verstappen Red Bull Honda 1:21,378 + 0.452 22
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:21,451 + 0.525 29
4. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:21,676 + 0.750 23
5. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:21,719 + 0.793 28
6. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:21,824 + 0.898 26
7. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:21,914 + 0.988 26
8. Fernando Alonso Alpine Renault 1:21,926 + 1.000 24
9. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:22,003 + 1.077 27
10. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:22,039 + 1.113 23
11. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:22,102 + 1.176 25
12. Lando Norris McLaren Mercedes 1:22,103 + 1.177 27
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:22,270 + 1.344 26
14. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:22,530 + 1.604 31
15. Esteban Ocon Alpine Renault 1:22,534 + 1.608 27
16. Robert Kubica Alfa Romeo Ferrari 1:23,009 + 2.083 28
17. George Russell Williams Mercedes 1:23,092 + 2.166 31
18. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:23,442 + 2.516 30
19. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:23,445 + 2.519 23
20. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:23,551 + 2.625 23

 

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes