Verstappen zvládl dva starty, domácí hrdina zabodoval
VC Japonska – závod
Věci se vrátily do zavedených pořádků. Velká cena Japonska se odehrála v režii Red Bullu. Zatímco pro třetí triumf v sezoně si dojel Verstappen, druhým místem podtrhl úspěch rakouské stáje Pérez. Na stupně vítězů se dostal i Sainz. Cunoda potěšil domácí fanoušky bodem za 10. místo. Závod byl v úvodu přerušen červenou vlajkou kvůli kolizi Ricciarda s Albonem.
I do čtvrtého závodu sezony startoval z pole position Verstappen. V první řadě mu dělal společnost týmový kolega Pérez. Za piloty Red Bullu bylo pořadí následující: Norris, Sainz, Alonso, Piastri, Hamilton, Leclerc, Russell, Cunoda, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Albon, Ocon, Stroll, Gasly, Magnussen, Sargeant a Čou.
Ačkoli se před víkendem hovořilo o možnosti deštivého závodu, před startem velké ceny se něco takového nejevilo ani trochu pravděpodobně. V Suzuce totiž panovalo slunečné počasí.
Očekávalo se, že se pojede na dvě zastávky. Výrobce pneumatik Pirelli označil jako nejrychlejší strategii, jejíž součástí byl start na měkké sadě a poté přezouvání na tvrdou směs, nejprve mezi 9. a 14. kolem a poté mezi 29. a 35. okruhem.
Hned před startem ale bylo jasné, že ne všichni se budou touto strategií řídit. Většina pilotů (12) totiž obula pro start střední směs pneumatik. Zbývající osmička sáhla po měkké sadě. Na červeně značené směsi začínali Alonso, Hülkenberg, Bottas, Albon, Ocon, Stroll, Gasly a Sargeant.
Verstappenovi se start povedl na výbornou a s přehledem se udržel na první pozici. Zatímco druhý zůstával Pérez, třetí místo udržel Norris, ačkoli si musel v nájezdu do první zatáčky hlídat útočícícho Sainze. Piloti ale nakonec odjeli jenom pár metrů. Už ve třetí zatáčce totiž došlo ke kolizi mezi Ricciardem a Albonem. Oba jezdci skončili v bariéře z pneumatik, kterou výrazně poničili. Kvůli tomu došlo k vyvěšení červených vlajek.
Jak Ricciardo, tak Albon vyvázli z kolize bez zranění. U Williamsu se ale museli modlit, aby šlo opravit šasi poškozeného monopostu. Tým totiž bude mít náhradní až pro závod v Miami a příliš vážná poškození by mohla znamenat neúčast vozu při Velké ceně Číny.
K restartu došlo po zhruba 20 minutách. Někteří piloti využili přerušení ke změně pneumatik. Hamilton, Russell, Ocon, Gasly a Sargeant obuli tvrdou sadu. Naopak Cunoda s Čouem se přesunuli na nejměkčí směs.
Verstappen ani při druhém pokusu nezaváhal a udržel si vedení. Ke změnám nedocházelo ani bezprostředně za ním. Dopředu se ovšem posunul Leclerc, který sebral sedmé místo Hamiltonovi.
Piloti Mercedesu se v úvodu na tvrdé sadě trápili. To dokládala i situace Russella. Před Brita se totiž dostal domácí Cunoda. Pilot stáje RB se tak najednou nacházel už na deváté pozici.
Při restartu došlo ke kolizi mezi piloty Alpine. Ocon proto žádal svůj tým, aby zkontroloval, zdali je jeho auto v pořádku. Ocon jezdil na 12. příčce a Gaslymu patřilo 14. místo.
Verstappen si začínal budovat náskok. Již po pěti kolech měl před Pérezem k dobru více než sekundu, což Mexičana zbavovalo možnosti využívat systému DRS. Mexičan byl navíc široký na výjezdu z deváté zatáčky, čímž ztratil další čas. Zdálo se, že spíše než na Verstappena se brzy bude muset soustředit na třetího Norrise.
Tvrdé pneumatiky už začínaly fungovat. Russell se díky tomu vrátil zpět na devátou pozici před Cunodu. Ocon dostal od svého týmu ujištění, že jeho vůz je v pořádku. V boxech se objevovali první jezdci. Pro nové pneumatiky si dojeli Bottas a Hülkenberg. Oba přezuli z měkké sady na tvrdou a logicky spadli na poslední dvě pozice. Na konci 7. kola stavěli také Cunoda s Čouem.
Verstappenův náskok na Péreze se začínal blížit ke třem vteřinám. Přibližně stejný rozestup dělil i Péreze s Norrisem. Nejtěsnější boj v nejlepší desítce probíhal na sedmém místě. Leclerc byl při chuti a dostával Piastriho pod tlak. Ačkoli pilot Ferrari sem tam naznačil útok, nikdy nebyl natolik blízko, aby se mohl seriózně pokusit o získání pozice.
Na konci 11. kola zamířil k mechanikům také Norris. Pilot McLarenu přešel ze střední sady na tvrdou. Na dráhu se vrátil jako desátý za Strollem. Kolo po něm stavěl také Piastri.
Piloti Mercedesu nezažívali dobrý závod. Russell si sice stěžoval, že se mu auto zvláštně řídí, přesto se ale dotahoval na kolegu Hamiltona. Sedminásobný šampion sám navrhl, že před sebe svého kolegu pustí. O pár okamžiků později tento příkaz skutečně přišel. Čou se několikrát objevil v boxech kvůli potížím s převodovkou. Nakonec odstoupil.
Krátce poté přišla dlouho očekávaná zastávka Alonsa, který zahajoval závod na měkké směsi. Pilot Aston Martinu nazul střední směs. Na trať se vrátil mezi Norrisem a Piastrim.
Norris jezdil po své zastávce rychlé časy. Dokonce zaznamenal nejrychlejší kolo závodu a na dálku ohrožoval Péreze, který za sebou ještě neměl zastávku v boxech. Mexičan proto mechaniky brzy navštívil, stejně jako Sainz.
Norrisovi strategie vycházela. Pérez se totiž vrátil na trať až čtyři sekundy za pilotem McLarenu. Aby toho nebylo málo, zvládal Norris stahovat i Verstappena a Nizozemec si nemohl být jistý, že zůstane virtuálním lídrem i po zastávce. Do karet mu však hrála skutečnost, že se Norris dotáhl na Hamiltona a ztrácel za ním čas.
Norris se v úvodu 17. kola dokázal po vnějšku protáhnout přes Hamiltona. Mohlo ho ovšem mrzet, že se tak nestalo dříve. Těsně před ním totiž vyjel z boxů Verstappen. Nedlouho po Norrisovi zdolal Hamiltona i Pérez.
Verstappen začal po své zastávce opět ujíždět na čele. Předjel dokonce i Leclerca, který stále jezdil bez zastávky. Pérez zdolal Norrise a vrátil se na virtuální druhé místo. Zanedlouho udělal Leclerc chybu a byl široký v deváté zatáčce. To pro něj znamenalo propad i za Péreze.
Leclercovy pneumatiky už toho měly dost a tak se pilot Ferrari odebral do boxů. Mechaniky navštívil ve stejnou dobu také Norris. Oba nazuli tvrdou sadu. Norris se po zastávce nepropadl jenom za Leclerca, ale také za Russella, který měl na kontě o jednu zastávku méně. Netrvalo však dlouho a o pár kol později se Norris dostal zpátky před svého krajana.
Po 30 kolech vedl Verstappen už téměř s jedenáctisekundovým náskokem před Pérezem. Třetí místo patřilo Sainzovi, čtvrté Alonsovi, páté Piastrimu, šesté Leclercovi, sedmé Norrisovi, osmé Russellovi, deváté Hamiltonovi a desáté Hülkenbergovi.
U Leclerca, Norrise a jezdců Mercedesu se zdálo, že by mohli na stávající sadě pneumatik celý závod dokončit. U ostatních jezdců z první desítky se však počítalo s ještě jednou zastávkou.
Piastri se ve 33. kole odebral do boxů. Stalo se tak krátce poté, co probrzdil. Zpět na trať se vrátil jako devátý. O desáté místo se bojovalo. Na opotřebené tvrdé sadě jedoucí Hülkenberg měl co dělat, aby za sebou udržel Cunodu se Strollem. Cunoda si s pilotem Haasu brzy poradil a k radosti domácích fanoušků se posunul na bodované desáté místo.
Ve 34. kole absolvoval svou poslední zastávku Pérez. Mexičan dostal pro závěr závodu tvrdou směs. Mexičan se propadl až na páté místo za Norrise. Druhý už byl najednou Sainz a třetí Leclerc. U Španěla se ale bylo jasné, že ještě bude muset do boxů. Po celou dobu závodu totiž využíval pouze střední sadu.
Ještě před svou zastávkou se Sainz nakrátko ocitl v čele. Stalo se tak poté, co si pro tvrdou sadu dojel i Verstappen. Nizozemec se vrátil na dráhu jako druhý a nadále směřoval za dalším vítězstvím.
U Red Bullu to mezitím opět vypadalo na dvojité vítězství. Pérez si nejprve poradil s Norrisem a o pár kol později zdolal také Leclerca.
Sainz sice vedl, stěžoval si však, že ztrácí zbytečně čas a volal po co nejdřívější zastávce. Ta přišla ve 36. kole a pilot Ferrari se po ní propadl až na sedmou pozici. Před ním se nacházeli i oba jezdci Mercedesu Russell s Hamiltonem.
Za piloty Mercedesu ale nezůstal Sainz dlouho. Zatímco Russell si dojel 15 kol před koncem pro střední směs, před Hamilona se zvládl Španěl dostat na cílové rovince.
Hamilton se po své poslední zastávce propadl na deváté místo za Russella. Podoba první desítky tak byla následující: Verstappen, Pérez, Leclerc, Norris, Sainz, Alonso, Piastri, Russell, Hamilton a Cunoda.
11 kol před koncem se postaral o menší vzrušení Sargeant. Američan nedobrzdil do deváté zatáčky a vycestoval do štěrku. Zvládl však své auto zabrzdit ještě předtím, než narazil do bariéry a nakonec dokázal vycouvat zpět na trať. Při nejbližší příležitosti si dojel pro nové měkké pneumatiky a mohl pokračovat v závodě. Po dráze ale kroužil na posledním 17. místě.
Sainz těžil z čerstvější tvrdé sady a devět kol před koncem se dostal na čtvrté místo. Norris tak putoval na pátou příčku. Rozhodnuto navíc pořád nebylo ani v boji o třetí místo. Sainz totiž jezdil výrazně rychlejší časy než kolega Leclerc a navíc na něj ztrácel okolo jedné sekundy. Netrvalo dlouho a piloti Ferrari si skutečně prohodili pozice.
Tři kola před koncem se schylovalo k bitvě o sedmé místo. Russell doháněl Piastriho. V šikaně se Brit opravdu pokusil o útok, Piastri si ale pozici pohlídal, ačkoli musel vycestovat z dráhy. Australan ustál i Russellův nátlak na cílové rovince.
Sportovní komisaři si na souboj Piastriho a Russella posvítili. Pilot Mercedesu byl vyšetřován za to, že při vzájemném souboji vytlačil Piastriho z dráhy.
Už to vypadalo, že se Piastri před Russellem udrží a dost možná ještě zaútočí i na šestého Alonsa. Pilot McLarenu ale chyboval v nájezdu do šikany. Russell nabídnuté příležitosti využil a v nájezdu do posledního kola se skutečně dostal na sedmé místo.
Tou dobou už ale Verstappen projížděl cílem a oslavoval vítězství. Druhý skončil Pérez a třetí Sainz. Domácí fanoušci měli radost díky Cunodovi. Pilot stáje RB dosáhl jednoho bodu za desáté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | - | 53 | 25+1 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 12,535 | 53 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 20,866 | 53 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 26,522 | 53 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 29,700 | 53 | 10 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 44,272 | 53 | 8 |
7. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 45,951 | 53 | 6 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 47,525 | 53 | 4 |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 48,626 | 53 | 2 |
10. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1 kolo | 52 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1 kolo | 52 | 0 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 52 | 0 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 52 | 0 |
14. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 52 | 0 |
15. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1 kolo | 52 | 0 |
16. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1 kolo | 52 | 0 |
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1 kolo | 52 | 0 |
DNF | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | - | 12 | 0 |
DNF | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | - | 0 | 0 |
DNF | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | M. Verstappen | 77 | 26 | 25 | - | 26 | ||||||||||||||||||||
2. | S. Pérez | 64 | 18 | 18 | 10 | 18 | ||||||||||||||||||||
3. | C. Leclerc | 59 | 12 | 16 | 19 | 12 | ||||||||||||||||||||
4. | C. Sainz | 55 | 15 | 25 | 15 | |||||||||||||||||||||
5. | L. Norris | 37 | 8 | 4 | 15 | 10 | ||||||||||||||||||||
6. | O. Piastri | 32 | 4 | 12 | 12 | 4 | ||||||||||||||||||||
7. | F. Alonso | 28 | 2 | 10 | 8 | 8 | ||||||||||||||||||||
8. | G. Russell | 24 | 10 | 8 | - | 6 | ||||||||||||||||||||
9. | L. Hamilton | 10 | 6 | 2 | - | 2 | ||||||||||||||||||||
10. | L. Stroll | 7 | 1 | 6 | - | |||||||||||||||||||||
11. | O. Bearman | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||
12. | J. Cunoda | 5 | - | 4 | 1 | |||||||||||||||||||||
13. | N. Hülkenberg | 3 | - | 1 | 2 | - | ||||||||||||||||||||
14. | K. Magnussen | 1 | - | 1 | - | |||||||||||||||||||||
15. | P. Gasly | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
16. | E. Ocon | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
17. | A. Albon | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
18. | V. Bottas | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
19. | K. Čou | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
20. | D. Ricciardo | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
21. | L. Sargeant | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 141 | 44 | 43 | 10 | 44 | ||||||||||||||||||||
2. | Ferrari | 120 | 27 | 22 | 44 | 27 | ||||||||||||||||||||
3. | McLaren | 69 | 12 | 16 | 27 | 14 | ||||||||||||||||||||
4. | Aston Martin | 35 | 3 | 10 | 14 | 8 | ||||||||||||||||||||
5. | Mercedes | 34 | 16 | 10 | - | 8 | ||||||||||||||||||||
6. | RB | 5 | - | 4 | 1 | |||||||||||||||||||||
7. | Haas | 4 | - | 1 | 3 | - | ||||||||||||||||||||
8. | Alpine | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
9. | Williams | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
10. | Sauber | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull