Verstappen vykročil za titulem
VC Japonska - kvalifikace
Verstappen je blízko k titulu. Vyhrál totiž kvalifikaci na Velkou cenu Japonska a pokud první místo udrží i v nedělním závodě, může se stát dvojnásobným šampionem. Jeho nejbližší soupeř Leclerc odstartuje druhý, Sainz třetí a Pérez čtvrtý. Nevydařenou kvalifikaci zažili u Mercedesu. Zatímco Hamilton zajel šestý čas, Russell dokonce až osmý. Mezi oba se vklínili dokonce i jezdci Alpine. Pátý skončil Ocon a sedmý Alonso.
V 15:00 hodin místního času se jezdci vydali do boje o startovní pozice pro Velkou cenu Japonska. Před startem to vypadalo, že stejně jako třetí volný trénink se i kvalifikace odjede na suchu. Zatímco vzduch měl teplotu 19 stupňů, asfalt 27 stupňů.
Na suchu odjeli jezdci pouze třetí trénink, neboť první dva se konaly na mokru. Zdálo se, že o pole position si to rozdají jezdci Red Bullu a Ferrari. Třetí trénink totiž vyhrál Verstappen před Sainzem a Leclercem. Za černého koně mohl být považován Alonso, který zajel čtvrtý čas a porazil nejenom Péreze, ale také oba jezdce Mercedesu.
Stoprocentně jisté bylo, že pole position určitě nezíská Latifi. Kanaďan totiž nejenže nepatřil mezi favority, ale rovněž si ze Singapuru přivezl penalizaci pěti míst. Dostal ji za kolizi s Čouem.
Williams šel navíc do kvalifikace o 1000 euro chudší. Tuto pokutu totiž dostal za to, že Albon vyjel během třetího tréninku na trať s různými směsmi pneumatik na svém voze.
Piloti se po startu první části postupně vydávali na trať. Z garáže vyjeli Cunoda, Latifi i Gasly. Na Leclercově voze se naopak ještě pracovalo. Zdálo se, že Italové řeší nějaký problém.
Jako první zajel měřené kolo Gasly. Budoucí pilot Alpine zaznamenal čas v hodnotě 1:32,049. Brzy ho ale k radosti domácích fanoušků odsunul týmový kolega Cunoda. Ten zajel kolo 1:31,631.
Cunoda s Gaslym sice zajeli po svých prvních měřených kolech zpět do boxů, na trati ale kroužilo stále více pilotů. Trochu překvapili u Mercedesu. Jeho jezdci totiž pro svá první kola nasadili střední sadu pneumatik. Na trati už byl i Leclerc, na jehož voze se po začátku první části stále pracovalo.
Sedm minut před koncem už měli všichni na kontě alespoň jedno kolo. Na nepostupových příčkách se nacházeli Magnussen, Vettel, překvapivě také Hamilton, Latifi a Gasly. Sedminásobný mistr světa ale stále neměl na kontě kolo na měkké sadě. Norris se projel štěrkem v deváté zatáčce.
Cunoda v nájezdu do poslední šikany pořádně probrzdil. Zvládl se ale udržet v limitech trati. Stěžoval si ovšem na brzdy. Stejné to bylo i u Gaslyho.
I přes probémy s brzdami se Gasly dokázal posunout na deváté místo. Albonovi bylo naopak smazáno kolo za překročení traťových limitů ve čtrnácté zatáčce a spadl tak na poslední místo. Na kontě neměl jediný čas.
Russell s Hamiltonem pro závěr první části přezuli na měkkou sadu a dalo se tak očekávat zlepšení u obou z nich. Russell zajel šestý čas, Hamilton osmý. První byl Verstappen před Sainzem a Leclercem. Velmi dobře se opět prezentoval čtvrtý Alonso. Dvě minuty před koncem nepostupovali Čou, Magnussen, Vettel, Latifi a Albon.
Vettelovi poslední měřené kolo vyšlo. Posunul se totiž na desáté místo a zdálo se, že by se nakonec mohl zachránit. Polepšil si i Latifi, mezi nepostupujícími ale zůstal. Nakonec skončila první část vyřazením pro šestnáctého Albona, sedmnáctého Gaslyho, osmnáctého Magnussena, devatenáctého Strolla a dvacátého Latifiho. Zvítězil Verstappen před Sainzem a Leclercem.
Při svém posledním pokusu se Gasly opět trápil s brzdami a vyčinil svému týmu, že mu je neupravil. Latifiho poslední místo znamenalo, že jeho penalizace ze Singapuru nijak neovlivní podobu startovního roštu.
Povzbuzeni mohli být po první části u Alpine. Alonso totiž udržel čtvrté místo a Ocon zajel šestý čas. Růžová naopak nebyla situace u Mercedesu. Russell skončil v první části sedmý a Hamilton dokonce až jedenáctý.
Ve druhé části kvalifikace vyjeli na trať jako první piloti Ferrari Leclerc a Sainz. Brzy se přidávali ale také další. Jako první zajel měřené kolo Sainz. Mělo hodnotu 1:30,444. Leclerc zaostal jen o pár tisícin. Zajel čas 1:30,486.
U Ferrari se na prvních dvou pozicích dlouho neohřáli. Pérez sice zajel pomaleji než Sainz i Leclerc, Verstappen byl ale naopak rychlejší. Sainze zdolal o 98 tisícin sekundy.
Pět minut před koncem druhé části už měli všichni na kontě alespoň jedno kolo. Vedl Verstappen před Sainzem a Leclercem. Na postupových pozicích se nacházeli i Ocon, Ricciardo, Hamilton, Alonso, Pérez, Russell a Bottas. Vyřazení naopak hrozilo Norrisovi, Vettelovi, Čouovi, Schumacherovi a Cunodovi. Japonce opět trápily brzdy. Všichni se v boxech chystali na své závěrečné snažení.
Pro závěrečné minuty už zůstali v boxech Verstappen, Sainz a Leclerc. Ti už si byli svým postupem jistí. Všichni ostatní se na trať vydali.
Vettel se po svém závěrečném pokusu dokázal dostat na páté místo. Ještě více ale zazářil Pérez, který se s náskokem 421 tisícin před Verstappenem posunul na první pozici. Na nepostupové 11. pozici se chvíli ocitl Russell, nakonec se ale zachránil. Ve druhé části tak skončilo kvalifikační účinkování pro Ricciarda, Bottase, Cunodu, Čoua a Schumachera. Postup naopak vybojovali Pérez, Alonso, který nakonec zajel druhý čas, Verstappen, Ocon, Hamilton, Sainz, Russell, Norris, Leclerc a Vettel.
Trochu divoké to bylo v závěru kvalifikace mezi Cunodou a Schumacherem. Pilot Haasu nejprve předjel pomalu jedoucího domácího jezdce na výjezdu z boxové uličky. Později pak mezi nimi málem došlo ke kolizi.
Hned po startu třetí části se většina pilotů vydala na dráhu. Jediným, kdo otálel, byl Vettel. Němec i po dvou minutách vyčkával v garáži.
Jako první byl v cíli měřeného kola Leclerc. Zajel čas 1:29,557. Sainz ani Pérez na něj vyzrát nedokázali, Verstappen ale ano. Úřadující šampion porazil Monačana o 253 tisícin sekundy. Po prvních pokusech vedl Verstappen. Druhý byl Leclerc, třetí Sainz a čtvrtý Pérez. Alonso opět odváděl maximum. Patřilo mu páté místo před Russellem a Hamiltonem. Osmé místo patřilo Norrisovi, deváté Oconovi a desáté Vettelovi, který stále neměl na kontě čas.
K dramatickému momentu došlo mezi Verstappenem a Norrisem. Nizozemec sešlápl v zatáčce 130R plyn a chtěl se rozjet. Auto mu ale uklouzlo a musel ho krotit. Za ním byl ovšem rychle jedoucí Norris, který musel až na trávu, aby se pilotovi Red Bullu vyhnul. Později se Verstappen Norrisovi gestem omlouval.
Vettel se vydal na dráhu v době, kdy ostatní mířili do boxů po svých prvních pokusech. Zajel čas 1:30,554 a posunul se na velmi solidní šesté místo. Poté se odebral zpátky do boxů a vypadalo to, že do akce se už nevrátí. Dokonce už mával fanouškům na tribunách, ačkoli do konce kvalifikace tou dobou stále zbývaly tři minuty.
Leclerc sice při svém závěrečném kole zrychlil, za Verstappenovým časem ale zaostal o 10 tisícin a bylo jasné, že pole position nezíská. Verstappen sice také své kolo nevylepšil, k zisku prvního místa mu to ale stačilo. Druhý skončil Leclerc, třetí Sainz, čtvrtý Pérez, pátý Ocon, šestý Hamilton, sedmý Alonso, osmý Russell, devátý Vettel a desátý Norris.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:30,224 | 1:30,346 | 1:29,304 | 13 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:30,402 | 1:30,486 | 1:29,314 | 13 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:30,336 | 1:30,444 | 1:29,361 | 13 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:30,622 | 1:29,925 | 1:29,709 | 15 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:30,696 | 1:30,357 | 1:30,165 | 18 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:30,906 | 1:30,443 | 1:30,261 | 20 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:30,603 | 1:30,343 | 1:30,322 | 15 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:30,865 | 1:30,465 | 1:30,389 | 19 |
9. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:31,256 | 1:30,656 | 1:30,554 | 15 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:30,881 | 1:30,473 | 1:31,003 | 18 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:30,880 | 1:30,659 | 11 | |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:31,226 | 1:30,709 | 12 | |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:31,130 | 1:30,808 | 15 | |
14. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:30,894 | 1:30,953 | 12 | |
15. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:31,152 | 1:31,439 | 12 | |
16. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:31,311 | 6 | ||
17. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:31,322 | 9 | ||
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:31,352 | 6 | ||
19. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:31,419 | 6 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:31,511 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull