Norris využil životní příležitost
VC Miami - závod
Na 110. pokus to vyšlo. Norrisovi nahrál do karet výjezd zpomalovacího vozu a nasměroval ho za vítězstvím. Tuto šanci už pilot McLarenu nepromarnil a dosáhl na svůj premiérový triumf ve velké ceně. Zatímco Verstappen se musel spokojit se druhou pozicí, třetí skončil Leclerc. Alpine dosáhl díky Oconovi na první bod v sezoně.
V kvalifikaci si vyjel pole position Verstappen. Za Nizozemcem se seřadili Leclerc, Sainz, Pérez, Norris, Piastri, Russell, Hamilton, Hülkenberg, Cunoda, Stroll, Gasly, Ocon, Albon, Alonso, Bottas, Sargeant, Magnussen, Čou a Ricciardo.
Ricciardo se do závodu kvalifikoval jako osmnáctý. Pilot stáje VisaCash RB dostal ale penalizaci tří míst za to, že při Velké ceně Číny předjel Hülkenberga během fáze zpomalovacího vozu. To ho odsunulo na úplný chvost.
Před startem panovalo slunečné počasí. Zatímco teplota vzduchu činila 29 stupňů, asfalt měl 48,8 stupňů. Existovala nulová pravděpodobnost příchodu deště.
Pirelli očekávalo, že se pojede na jednu zastávku v boxech. Většina startovního pole obula pro úvodní úsek střední sadu pneumatik. Hamilton, Alonso, Magnussen a Ricciardo se ovšem rozhodli jít do nejtvrdší směsi. Opačnou cestou šel Bottas, který začínal na nejměkčí variantě.
Verstappen si po startu udržel vedení. Naopak zaspal Leclerc, který se začal propadat. Na druhé místo se posunul Sainz. O drama se postaral Pérez. Mexičan šel v první zatáčce pozdě na brzdy a jen málo chybělo k tomu, aby sestřelil kolegu Verstappena. Nakonec se vše obešlo bez incidentu. Pérez pouze vycestoval z dráhy.
Ve zbytku prvního kola se pořadí znovu míchalo. Verstappen sice zůstal první, Leclerc se ale vrátil na druhé místo. Třetí byl Piastri, čtvrtý Sainz, pátý Pérez, šestý Norris, sedmý Hülkenberg, osmý Hamilton, devátý Cunoda a desátý Russell. Ve druhé desítce probíhal ostrý souboj mezi piloty Alpine Oconem a Gaslym.
Hamilton se na tvrdé směsi pneumatik trápil. Poté, co ho v úvodu druhého kola zdolal Hülkenberg, číhal za ním na příležitost i Cunoda. Zářil Piastri. Australan ve druhém kole zaznamenal nejrychlejší čas závodu a dotahoval se na Leclerca.
Verstappen vedl ve čtvrtém kole před Leclercem o 1,6 sekundy. Piastri ale v tu dobu opět zajel o něco rychlejší čas než úřadující šampion. Pilot McLarenu se stále nacházel těsně za Leclercem. V blízkosti dvojice držel i Sainz.
Ve čtvrtém kole se Piastri dostal dopředu. Leclerca zdolal v 17. zatáčce. Monačan se sice snažil na cílové rovince reagovat, ani systém DRS mu ale k návratu na stříbrnou příčku nepomohl.
Ačkoli bylo čtvrté kolo ovlivněno soubojem s Leclercem, opět zajel Piastri nejrychlejší čas. Byl o čtyři desetiny sekundy rychlejší než Verstappen. U Red Bullu tak rozhodně nemohli být klidní.
Hamilton si vytvořil na osmém místě náskok. Cunoda se propadl na desátou pozici. Předjel ho Russell. Piloti Mercedesu tak kroužili za sebou.
Sainz byl nalepen na Leclercovi. "Cítím, že mám tempo," volal Španěl do vysílačky a naznačoval, že by Ferrari možná mohlo sáhnout po výměně pozic. Hamilton se dostával do tempa a předjel Hülkenberga. Tím se dostal na sedmé místo.
Piastri sice stále držel nejrychlejší kolo závodu, Verstappen ale začínal zajíždět rychlejší časy. Rozestup mezi dvojicí už se blížil ke třem vteřinám. Hamilton probrzdil v 17. zatáčce a díky tomu se před něj vrátil Hülkenberg.
Pérez měl důvod k obavám. Sportovní komisaři ho totiž začali vyšetřovat za možné ulití startu. Mexičan se po problémech v první zatáčce nacházel na páté pozici.
V 10. kole přišel Hamiltonův návrat na sedmou pozici. Pilot Mercedesu se dostal zpět před Hülkenberga v 11. zatáčce. V 17. zatáčce se pokusil Němce zdolat i Russell, ten ale zatím zůstával vzadu. Nedaleko byli i desátý Cunoda s jedenáctým Strollem.
Rozestup mezi Verstappenem a Piastrim se držel pod třemi vteřinami. Stroll, Sargeant a Bottas zajeli do boxů. Russell ve 12. kole konečně zdolal Hülkenberga. Němec vzápětí zajel do boxů, stejně jako Gasly.
V 15. kole se začínalo schylovat k boji o páté místo. Na Péreze se totiž dotahoval Norris. Rozestup mezi Verstappenem a Piastrim zůstával více méně stejný. K závodníkovi McLarenu se ale současně dotahoval Leclerc. Monačan dokonce zaznamenal nejrychlejší kolo závodu.
Norris nepolevoval a dotíral na Péreze. Souboj skončil předčasně v 18. kole, kdy Red Bull povolal Péreze do boxů. Leclerc ujížděl Sainzovi a stále proháněl Piastriho.
Ve 20. kole byl Leclerc povolán do boxů. Na trať se vrátil jako šestý mezi Hamiltona s Russellem. Pérez předjel Ocona a byl devátý. Norris se ovšem usilovně snažil o to, aby se před Mexičanem udržel i po zastávce. Zajel totiž nejrychlejší kolo závodu.
Verstappen trefil v šikaně ze zatáček 14 a 15 patník, který se mu na chvíli zasekl za předním křídlem. Předmět upadl na rovince mezi 16. a 17. zatáčkou. Leclerc se odvážným manévrem po vnější straně dostal v 11. zatáčce před Hamiltona.
Kvůli patníku ležícímu na dráze byla aktivován virtuální zpomalovací vůz. K zastávce tuto fázi využili Ocon, Alonso a Magnussen. Netrvalo ovšem dlouho a opět se mohlo jet naplno.
Ve 23. kole zajel do boxů Verstappen, čímž Piastrimu umožnil ujmout se vedení. Nizozemec se na dráhu vrátil jako čtvrtý před Leclercem. Monačan mezitím zajel na čerstvých pneumatikách nejrychlejší kolo závodu. Brzy mu ho ale sebral Norris. Pilot McLarenu měl dobře nakročeno k tomu, aby se i po své zastávce udržel před Pérezem.
Ve 28. kole zamířili do boxů souběžně Piastri a Sainz. Pilot McLarenu se vrátil na dráhu jako čtvrtý. Propadl se tak za Leclerca. Sainz byl pátý.
Po Piastriho zastávce se ujal vedení Norris, který jel stále rychleji než Verstappen. V tu chvíli vyjel na dráhu zpomalovací vůz. Došlo totiž ke kolizi mezi Magnussenem a Sargeantem. Piloti okamžitě mířili do boxů. Stavěl i Pérez.
Neutralizace závodu přinesla pořádné zdramatizování závodu. Norris sice hned na první pokus do boxů nezajel, přes cílovou rovinku ale stačil projet dříve, než se do akce vydal zpomalovací vůz. Díky tomu mohl zastavit v dalším kole a navíc měl velkou šanci, že se udrží před Verstappenem.
A to se skutečně stalo. Norris se po zastávce v boxech vrátil do akce jako první. Pilot McLarenu se ovšem stále nacházel před zpomalovacím vozem. Ten tak musel pustit celé startovní pole a počkat, než ho v dalším kole znovu dojede, aby se mohli piloti seřadit za ním v pořadí, které jim patří.
Zatímco Norris se stal novým lídrem závodu, druhá pozice patřila Verstappenovi. Třetí byl Leclerc, čtvrtý Piastri, pátý Sainz, šestý Pérez, sedmý Cunoda, osmý Hamilton, devátý Russell a desátý Ocon. Za bodovanou desítkou se nacházeli Alonso, Gasly, Albon, Čou, Ricciardo, Hülkenberg, Stroll, Bottas a Magnussen, který navzdory incidentu se Sargeantem pokračoval. Domácí pilot už byl ze hry venku.
Většina pilotů se před restartem nacházela na tvrdé sadě. Střední směs měli Pérez, Hamilton, Alonso, Ricciardo, Hülkenberg, Stroll, Bottas a Magnussen. Úplně jinou cestou šel Čou, který obul měkkou sadu.
Ve 33. kole z 57 přišel restart. Verstappen se ihned v první zatáčce pokusil o útok, Norris ale vedení udržel. Leclerc se musel bránit Piastrimu, ani zde ale ke změně nedošlo.
V 11. zatáčce se Leclerc pokusil z velké dálky zaútočit na Verstappena. Vše ale skončilo jenom náznakem útoku. I díky tomu Norrisův náskok narostl na jednu sekundu.
Sainz si v 11. zatáčce vyšlápl na Piastriho. Australan byl ale ve své defenzivně nekompromisní. Pilota Ferrari vytlačil z dráhy a mezi vozy došlo i ke kontaktu. Incidentem se začali zabývat sportovní komisaři. Hamilton se posunul na sedmou pozici před Cunodu.
Norris těžil z výhody čerstvějších pneumatik a ujížděl Verstappenovi. Jeho náskok už se blížil dvěma vteřinám. Na pilota Red Bullu naopak pořád tlačil Leclerc.
Sainz sice nadále vyvíjel tlak na Piastiho, Australan se ale pořád držel vpředu. Navíc mu pomohli sportovní komisaři. Ti se totiž rozhodli, že nebudou souboj mezi dvojicí dále vyšetřovat. "Neuvěřitelné," postěžoval si Sainz.
Norris cítil životní příležitost. Svůj náskok už navýšil téměř na tři vteřiny. Verstappen si navíc stěžoval na špatnou ovladatelnost svého vozu.
Ve 39. kole zaskočil Sainz Piastriho. Španěl se v 17. zatáčce odhodlal k odvážnému útoku a dostal se dopředu. Souboj se ale neobešel bez kontaktu. Piastri se sice v první zatáčce dalšího kola pokusil o odvetu, vyjel však z dráhy. Ukázalo se totiž, že má poškozené přední přítlačné křídlo. Vzápětí ho předjeli i Pérez s Hamiltonem. Jeho incident se Sainzem vyšetřovali sportovní komisaři.
Piastri se vzápětí vydal do boxů. To pro něj znamenalo pád na úplný chvost. Na body se díky tomu dostal Alonso, který byl desátý. Na deváté pozici se nacházel Ocon, který měl nakročeno k prvním letošním bodům pro Alpine.
Čtrnáct kol před cílem už vedl Norris před Verstappenem o 3,5 sekundy. Nejrychlejší kolo mu ovšem sebral kolega Piastri na čerstvé sadě střední směsi. Ten už ale neměl šanci na solidní výsledek.
Na konci bodované desítky probíhal ostrý souboj o dva body. Alonso si brousil zuby na devátého Ocona. Francouz však předváděl velkou defenzivu a útoky svého týmového kolegy odrážel. V 11. zatáčce 48. kola už se ale dvojnásobný mistr světa dostal dopředu.
Bojovalo se i o třinácté místo mezi Strollem a Albonem. Kanaďan se dostal dopředu, využil k tomu ale výjezd z trati. Vzápětí na pilota Williamsu útočil i Ricciardo, Thajec ale v 11. zatáčce probrzdil a vycestoval do únikové zóny. Vzápětí jsme ho viděli v boxech.
Dvě kola před koncem vypadalo splnění Norrisova snu stále reálněji. Pilot McLarenu už měl na Verstappena k dobru šest sekund.
Ve zbytku závodu už pilota McLarenu nikdo nezastavil a ten si tak dojel pro první triumf v kariéře. Verstappen skončil druhý a Leclerc třetí. Ocon získal díky desátému místu první bod pro Alpine.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | - | 57 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | +7,612 | 57 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +9,920 | 57 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | +14,650 | 57 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +16,407 | 57 | 10 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +16,585 | 57 | 8 |
7. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | +26,185 | 57 | 6 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +34,789 | 57 | 4 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +37,107 | 57 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +39,746 | 57 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +40,789 | 57 | 0 |
12. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +44,958 | 57 | 0 |
13. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +49,756 | 57 | 0 |
14. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | +49,979 | 57 | 0 |
15. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | +50,956 | 57 | 0 |
16. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | +52,356 | 57 | 0 |
17. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +55,173 | 57 | 0 |
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1:04,683 | 57 | 0 |
19. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +1:16,091 | 57 | 0 |
DNF | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | - | 27 | 0 |
Aktualizace: Sainz byl po skončení závodu potrestán pěti vteřinami za kolizi s Piastrim. To ho odsunulo ze čtvrté pozice na pátou, přičemž o jednu pozici nahoru se posunul Pérez. Španělovi byl kromě pětivteřinového trestu udělen také jeden trestný bod.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 136, 2. Pérez 103, 3. Leclerc 98, 4. Norris 83, 5. Sainz 83, 6. Piastri 41, 7. Russell 37, 8. Alonso 33, 9. Hamilton 27, 10. Cunoda 14, 11. Stroll 9, 12. Bearman 6, 13. Hülkenberg 6, 14. Ricciardo 5, 15. Ocon 1, 16. Magnussen 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Red Bull 239, 2. Ferrari 187, 3. McLaren 124, 4. Mercedes 64, 5. Aston Martin 42, 6. VisaCash RB 19, 7. Haas 7, 8. Alpine 1, 9. Williams 0, 10. Sauber 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren