Ztrácí Norris respekt vůči Verstappenovi?
Možná sledujeme konec dalšího přátelství.
Včera jsme možná byli svědky konce dalšího přátelství, jak to už s přáteli v kokpitech vozů F1 bývá, když si vzájemně překážejí v cestě za vítězstvími. Včerejší souboj Landa Norrise s Maxem Verstappenem v Rakousku byl plný stížností a skončil kolizí, přesněji rovnou dvěma nárazy na pár metrech trati. Kohouti si vzájemně prořízli pneumatiky, přičemž Verstappen si navzdory trestu za zapříčinění incidentu dojel alespoň pro pár bodů, zatímco Norris ze závodu odstoupil, jelikož mu cáry pneumatiky poničily podlahu vozu. Angličan Nizozemci vyčítal hlavně obranné korekce směru jízdy při brzdění, což pravidla zakazují, ale i zakázané opětovné získání pozice mimo trať.
„Dělal věci, které se nesmí dělat a nebyl potrestán,“ stěžoval si Norris po skončení závodu na Red Bull Ringu. „Očekával jsem, že to s Maxem bude tvrdý boj, nejsem naivní. Očekával jsem agresivní jízdu a boj na limitu, ale třikrát udělal věc, která mohla způsobit havárii. Přišlo mi to z jeho strany lehkovážné, nebo spíše zoufalé. Přitom to nemusel dělat, už má na kontě spoustu vítězství. Ale on dělal zoufalé věci, které jsem nečekal, i když jsem počítal s agresivní obranou.“
Pokusí se mladíci usmířit?
„To není na mně, ale na něm. Já jsem se pokoušel o dobrý, férový závod a z jeho strany přišlo něco jiného. Třikrát se zachoval neférově. A při posledním manévru nám zničil závod. Řekne-li, že neudělal nic špatného, tak tím hodně utrpí respekt vůči němu.“
Norrise jeho kamarád hodně zklamal. Foto: McLaren
A Verstappen přesně to udělal. Přišel s pohledem na věc, podle kterého neudělal nic špatného. Dokonce ani nebojoval agresivně.
„Desetisekundová penalizace mi přijde příliš přísná,“ řekl jezdec Red Bullu po závodě. „Nemám pocit, že to byl moc, nebo spíše že to vůbec byl nějak agresivní manévr. Nebyl to manévr na brzdách. Vždy, když jsem měnil směr jízdy, tak jsem už nebrzdil. Samozřejmě, pohledem zvenčí to mohlo vypadat jinak, ale já vím, co mám dělat, když se dostanu do takové situace. A některé z jeho útoků byly skutečně pouze o tom, že vletěl dovnitř zatáčky a doufal, že ten druhý mu uhne. Ale je pravdou, že ta zatáčka k takovému závodění vybízí.“
Nejznámějším z čerstvějších případů rozpadu přátelství dvou závodníků je případ Lewise Hamiltona a Nica Rosberga, který se však znali z motokár i juniorských seriálů a poté závodili za jeden tým. Zajímavá je i nezdravá rivalita Francouzů Pierra Gaslyho a Estebana Ocona, která naopak zapustila kořeny v juniorských seriálech. Jak ale Verstappen vysvětlil, on s Norrisem nikdy dosud nebyli konkurenty v boji o vítězství. Úřadující šampion je sice jen o dva roky starší, ale do F1 se dostal krátce po 17. narozeninách, takže příležitostí bylo málo.
„Podle mě to teď fanoušci z celého světa vidí stejně, s výjimkou jednoho tábora,“ řekl šéf anglického týmu McLaren, Andrea Stella. „Problém pořád máme kvůli tomu, že se v minulosti řádně neřešil, takže se vrátil jako bumerang. Dnešek dopadl, jak dopadl, protože nebyly řádně udělovány tresty při soubojích s Lewisem (Hamiltonem). Potřebujeme tvrdší, efektivní tresty. Když je následkem způsobení havárie odstoupení jiného vozu ze závodu, tak se to má při udělení trestu zohlednit. Desetisekundový trest byl neefektivní. Potrestaný provinilec se nám v šampionátu vzdálil o 10 bodů. Bude se nad tím třeba zamyslet.“
Zdroj: motorsport, Sky, úvodní foto: Red Bull