Šéf McLarenu popřel výměnu Montoyi
Rozhovor s Martinem Whitmarshem.
Velká cena formule 1 v Indianapolis se zapsala do historie týmu McLaren, ovšem rozhodně ne způsobem, jakým by si přál. Ještě nikdy se totiž nestalo, že by oba jeho vozy odstoupily v prvním kole závodu. Tím byly zhaceny naděje týmu na umístění na stupních vítězů (oba vozy měly jet se strategií jedné zastávky v boxech) a rozvířily spekulace o tom, zda tým Montoyovi stále důvěřuje.
Výkonný ředitel týmu Martin Whitmarsh prohlásil, že tak krátký závod ještě nezažil. Na dotaz, jak případně zamezit podobným kolizím jako té v Indy zavtipkoval, že by určitě pomohlo, kdyby jezdci při pokusech o předjíždění ostatním gentlemansky zamávali a teprve potom provedli manévr. Zároveň ovšem dodal, že závody by potom byly přinejmenším nezáživné.
Whitmarsh Montoyu za incident neviní. Označil ho za závodní kolizi, ke kterým občas dochází.
„Kimi se snažil vyhnout se problémům. Juan za ním bojoval s Nickem Heidfeldem a Jensonem Buttonem. Heidfeld zavřel Buttona a ten zase Juana. Ve druhé zatáčce se Juan snažil před Kimim dostatečně zabrzdit, své kolo měl ovšem na vnitřní straně trati a kolizi už nemohl zabránit. I kdyby před Juanem nikdo nebyl, ke kolizi by patrně stejně došlo. Takové ale už je závodění, občas se srážkám nevyhnete," řekl Whitmarsh.
Obavy, jestli incident jako obvyklou závodní kolizi posoudí i komisaři, prý nepanovaly. Ani jezdci, kteří byli v kolizi zapleteni, nikoho neviní. Montoya se podle Whitmarshe pouze snažil udržet ve vnitřní stopě a dostat se tak před soupeře vedle něj.
McLaren se po závodě jezdců zeptal na jejich vlastní názor na incident. Kdyby se situace opakovala, tým by po nich nepožadoval jiný přístup. Juan Pablo Montoya se údajně o své místo v týmu zatím bát nemusí.
„Juan se snažil udržet svou pozici. Bohužel to nevyšlo a je za to mnohými kritizován. To neměl závodit a nechat se ostatními předjet? Jaké by potom byly ohlasy? Nebyly by o nic lepší," zastal se Whitmarsh Kolumbijce.
Tým McLaren ovšem zklamání z výsledku závodu neskrývá. Věří, že jejich vozy i pneumatiky byly dostatečně dobré na to, aby dojely na třetí, resp. čtvrté pozici. Připouští, že Jarno Trulli mohl být nebezpečný, ovšem Renaulty by britskoněmecký tým podle slov svého výkonného ředitele porazit dokázal.
Není jasné, zda McLaren změní svou často diskutovanou strategii, kdy vozy jezdí poměrně dlouhé první úseky závodu. Podle Whitmarshe byla jejich strategie v Monaku, Velké Británii i Kanadě dostatečně agresivní. Strategie, kterou použili v USA, kdy měla auta natankováno hodně paliva, prý sice vytvářela možnost, že se vozy zapletou do kolizí, byla ale údajně nejlepší možná.
Po závodě se mimo jiné objevila spekulace, že Montoyu pro závod v Magny Cours nahradí Pedro de la Rosa. Whitmarsh tuto informaci rezolutně popřel. Označil ji za výmysl médií. Vyměnit Montoyu by podle něho nemělo smysl. Tím padá i další spekulace, která tvrdila, že by ve Francii mohl jet Lewis Hamilton.
„Chtěl bych uklidnit vášnivé diskuze, které propukly poté, co se na veřejnost dostaly informace o Lewisově testování v Jerezu. Lewise výrazně podporujeme, to ano. On se teď ovšem musí soustředit na sezonu GP2. Na formuli 1 má ještě čas, není kam spěchat. Je to obrovský talent. Do formule 1 v budoucnu rozhodně zamíří, zasloužil by si to. Také Gary (Paffett) je velmi, velmi talentovaný. Je mi líto, že je momentálně tak trochu odsunut na druhou kolej. Odvádí pro tým výbornou práci. Na F1 určitě má," řekl Martin Whitmarsh.
McLaren má podle svých slov v záloze tři schopné jezdce: Paffetta, Hamiltona a de la Rosu.
„V krátkodobém časovém horizontu to není problém, ovšem všichni tři si přejí závodit a my tolik míst pro závodníky nemáme. Pedro je velmi inteligentní a chápe situaci a svou pozici v týmu. Při podepisování smlouvy s ním jsme mu nic neslibovali. Pedro to pochopil a přestože by si moc přál závodit, uvědomuje si, že je zaměstnán jako testovací pilot.
Co se Garyho a Lewise týče, oba mohou v jiných týmech do závodů zasáhnout už v příštím roce. Na jezdce nijak netlačíme, jak jste se mohli přesvědčit i v případě Wurze a Panise. Když chtěli odejít, tým jim nebránil.
Hodně se mluví o tom, kdo příští rok doplní v naší jezdecké dvojici Fernanda Alonsa. Nechceme dělat nezbytně okamžitá, možná ukvapená rozhodnutí. Jednáme s několika jezdci. Mohu vás ale ujistit, že naše jezdecké složení bude velmi silné.
Lewisův jezdecký vývoj jsme sice úmyslně přibrzdili, takže na nás je kvůli tomu vyvíjen mírný tlak, na druhou stranu do něj už deset let investujeme naše finance," prohlásil výkonný ředitel McLarenu.
Dohodu o motorech, která vznikla o víkendu v Indianapolis, prý McLaren podepsal. Whitmarsh věří, že ji FIA přijme, protože má být pro budoucnost formule 1 nejlepší. Původní návrhy (zmrazení vývoje motorů na čtyři roky) by podle něj atraktivitě formule 1 nepomohly. Zájem o ní by prý výrazně polevil.