Grand magazín 18/2013 (5. - 12. září)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Šampionáty mají nyní na programu zbývající závody probíhající sezóny, nicméně první týmy s vozy GT již spřádají plány na nadcházející rok. Belgický tým GPR AMR dle informací ze 6. září zvažuje nasadit dva vozy Aston Martin Vantage GT3 v sérii International GT Open. Letos se v španělskými pořadateli organizované série úspěšně zúčastnil úvodního závodu, po odmlce pak doma v Belgii. Také ve zbývajících podnicích bude možné spatřit v poli žlutobílý britský vůz, přičemž účast má sloužit jako příprava. Naopak tým se neúčastní vytrvalostní Blancpain Endurance Series kvůli nezájmu partnerů, výjimkou může být pouze prestižní závod 24 hodin ve Spa.
Na závěrečný závod FIA GT v Baku v polovině října by se měli kromě stálých účastníků dostavit i vítězové šampionátů pořádaných společností SRO. Po zajištění prvenství mezi amatéry v Blancpain Endurance Series týmem Sofrev ASP je známo jméno dalšího účastníka. Po předposledním závodě britských GT v Zandvoortu si titul a zároveň místo na roštu v Baku zajistil tým Trackspeed sedlající vozy Porsche. K oznámení účasti došlo 12. září.
Výsledkový servis
International GT Open (6/8), Spa
70´´ závod
Prvního podniku se po takřka dvouměsíční přestávce zúčastnilo 26 vozů. Již v sobotním závodě mezi nimi chybělo lamborghini česko-německé dvojice Leganov/Rosina poškozené po po havárii českého jezdce v začátku kvalifikačního klání. O bodový příděl nebojovalo ani ferrari týmu Kessel Racing posádky Calari/Zampieri.
Více jak dva tucty gétéček překonaly nástrahy úvodní La Source díky asfaltové zóně na její vnější straně. Asfalt v únikové zóně u Rivage již nedokázal zabránit smyku Hamprechta (č. 74, GTS, Lamborghini, Leipert), neboť mu pomohl Razia (č. 66, GTS, Bhai Tech, McLaren). Stejně dopadl Constantini (č. 60, GTS, Ferrari, Ombra) po kontaktu s Maleevem (č. 64, GTS, Ferrari, SMP).
Přestože rychlý okruh ve Spa umožňuje zužitkovat větší výkon vozů třídy Super GT, Talkanitsa mladší byl až příliš snadným cílem pro slabší vozy kategorie GTS. Šikovný Pantano (č. 65, GTS, Bhai Tech, McLaren) využil větrného pytle na rovince Kemmel, který mu pomohl nahradit chybějící koně pod kapotou jeho mclarenu a v nájezdu do Les Combes zdolal běloruského jezdce. Bez většího překvapení se Talkanitsa propadal pořadím po úspěšných útocích Lyonse (č. 55, GTS, Ferrari, AF Corse) a Seefrieda (č. 69, GTS, Porsche, Rinaldi) v Rivage.
Trápil se i Cameron (č. 21, SGT, AF Corse, Ferrari), který i přes strkanici s Tutumluem (č. 57, GTS, Autorlando, Porsche) odolal útoku v Chicane. Neúspěšným manévrem ztratil pozici naopak španělský pilot, když jej zdolal domácí Ide (č. 13, GTS, GPR, Aston Martin). Belgický jezdec pokračoval v postupu vpřed také v Les Combes, když předjel Camerona.
V šestém kole se o rozruch postaral Rosell (č. 63, GTS, Ferrari, SMP), který skončil s dýmajícím motorem u komisařů. Španěl za sebou nechával místy také olejovou stopu, takže zdánlivě překvapivé hodiny Constantiniho (č. 60, GTS, Ferrari, Ombra) anebo řada velmi širokých výjezdů z Blanchimontu najednou dávaly smysl.
Na čele se mezitím odehrával již tradiční scénář s Monterminim (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari), který si během deseti kol vybudoval 12 vteřin náskoku na druhého Ramose (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette).
Dosavadní průběh závodu s mnoha zajímavými situacemi nabral v časovém okně pro výměny jezdců ještě větší spád. Seefriedovo porsche (č. 69, GTS, Rinaldi) nejprve zvolnilo ze závodního tempa, následně jej německý pilot odstavil. Výjezd z Les Combes nezvládl Abresch (č. 8, SGT, V8 Racing), který svoji corvette opřel zádí do bariéry z pneumatik. Jestliže po této havárii vůz posléze pokračoval v závodě, se zdemolovanou přídí a prasklým čelním sklem mclarenu nemohl pokračovat Van der Drift (č. 66, GTS, Bhai Tech, McLaren). Novozélanďan zaplatil krutou daň v nádherné, ale zrádné Eau Rouge a vlády v závodě se ujal bezpečnostní vůz.
Jeho výjezd v blížícím se závěru povinných výměn však přišel draho Monterminiho (respektive Rigona; č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari) a Pantana (Suzukiho; č. 65, GTS, Bhai Tech, McLaren), kteří zajeli do boxů v době jejich dočasného uzavření. Výsledkem byl pozdější nemilosrdný trest jednokolové penalizace pro oba vozy.
Safety car zajel do boxů po čtyřech kolech a zbývající závodníky čekalo 18 minut jízdy v měnících se podmínkách deštěm skrápěné dráhy. Spolu s přezouváním mnoha jezdců na mokré pneumatiky se pole notně promíchalo a v čele se objevily vozy nižší třídy GTS. S mokrými pneumatikami vedl Bontempelli (č. 51, GTS, Ferrari, Kessel) se zvyšujícím se náskokem na Deverikose (č. 57, GTS, Autorlando, Porsche).
Dostatečný náskok měl od silnějších vozů kategorie Super GT a tak si ve švýcarské stáji mohli po ujetí 27 kol zlepšit náladu po vážné páteční autonehodě členů týmu. Při ní byly čtyři osoby s lehčími zraněními a pohmožděninami po ošetření propuštěny z nemocnice. Na sportovní ředitelku Tizianu Borghi se zlomenou pánve čekal pobyt v nemocnici v Malmedy.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
GTS
|
M.Frezza/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
1:11:51.451
|
2.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 35.292
|
3.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 1:07.251
|
4.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 1:09.265
|
5.
|
GTS
|
E.Ide/M.Soulet | GPR AMR |
AM
|
+ 1:10.671
|
6.
|
SGT
|
Talkanitsa sr./Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 1:15.442
|
7.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 1:18.961
|
8.
|
GTS
|
S.Costantini/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 1:29.487
|
9.
|
SGT
|
B.Longin/D.Sijthof | V8 Racing |
C
|
+ 1:31.768
|
10.
|
GTS
|
M.Toril/R.van der Zande | Seyffarth MS |
MB
|
+ 1:45.050
|
11.
|
GTS
|
F.Hamprecht/P.Kox | Leipert |
L
|
+ 2:44.697
|
12.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkmann | V8 Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
13.
|
GTS
|
M.Voelker/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 1 kolo
|
14.
|
SGT
|
A.Montermini/D.Rigon | Vilorba Corse |
F
|
+ 1 kolo
|
15.
|
GTS
|
J.Magnussen/J.Laursen | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
16.
|
GTS
|
J.P.Fontes/J.Silva | Sports and You |
MB
|
+ 1 kolo
|
17.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
18.
|
GTS
|
M.Fratti/G.Ghezzi | Autorlando |
P
|
+ 1 kolo
|
19.
|
GTS
|
T.Müller/D.Parhofer | Attempto |
Mc
|
+ 2 kola
|
20.
|
GTS
|
G.Pantano/R.H.Suzuki | Bhai Tech |
Mc
|
+ 3 kola
|
21.
|
SGT
|
R.Abresch/W.Nathan | V8 Racing |
C
|
+ 3 kola
|
22.
|
GTS
|
L.Razia/C.Van der Drift | Bhai Tech |
Mc
|
+ 12 kol
|
23.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi |
P
|
+ 14 kol
|
24.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 21 kol
|
25.
|
GTS
|
A.Coimbra/L.Silva | Sports and You |
MB
|
+ 23 kol
|
26.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 24 kol
|
50´´ závod
Rozdíly ve stavu povrchu dráhy po dešti rozdělily pole na většinu se suchými pneumatikami a menší část s mokrým obutím. Jeho výhod mj. užívali v úvodu piloti SMP Racingu, kteří se záhy dostali do vedení. V případě Mavlanova (č. 63, GTS, Ferrari, SMP) se protáhnutí vnitřkem La Source neobešlo bez otočení Souleta (č. 13, GTS, GPR, Aston Martin) do protisměru. V hloubi pole podobně dopadl i Sijthoff (č. 7, SGT, V8 Racing, Corvette).
Nepříliš lichotivě vypadala situace pro vůz v klasifikaci vedoucí stáje, když se Rigon (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari) propadl na jedenáctou příčku. Výrazně lépe dopadl rival Pastorelli (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette), který přišel dočasně pouze o jednu pozici, přičemž s osychající stopou na místy vlhké dráze začal dotírat na ruská ferrari. Za La Source po kratším souboji na začátku druhého kola zdolal Mavlanova (č. 63, GTS, Ferrari, SMP) a posléze ve Fagnes i Ladygina (č. 64, GTS, Ferrari, SMP).
Na stále sušší dráze se trápil Mavlanov, který navzdory houževnaté obraně, při níž mj. vytlačil Camathiase (č. 60, GTS, Ferrari, Ombra), nedokázal odolat tlaku soupeřů ve stejném modelu z bran závodu v Marranellu.
Podmínky svědčily zkušenému Koxovi (č. 74, GTS, Lamborghini, Leipert), který se rychle probíjel dopředu. Dokázal si poradit i s ferrari ze silnější kategorie s Talkanitsou starším (č. 1, AF Corse) za volantem.
Za již druhým holandským pilotem se po chvíli odehrál dlouhotrvající souboj Seyffartha se Souletem (č. 13, GTS, GPR, Aston Martin). Belgický pilot se tak již v osmém kole ocitl na třetí příčce navzdory propadu na 15. místo v úvodu.
Dopředu se propracovával i Rigon (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari, + 30 vteřin), který vjížděl do boxů ze sedmé příčky. Podařilo se mu zajet chvíli po otevření boxů pro výměny jezdců a předat vůz Monterminimu. Brzy se vyměnila také nejlepší posádka v konkurenčním týmu, nyní však střídající Ramos s vystupujícím Pastorellim (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette) museli strávit v boxech o 15 vteřin více než jejich rivalové.
Ještě před výměnami dokázal uzmout vedení ve nižší kategorii Koxovi (č. 74, GTS, Lamborghini, Leipert) Soulet (č. 13, GTS, GPR, Aston Martin). Kvůli rozdílným časům stráveným v boxové uličce se po výměnách znovu ocitlo ve vedení lamboghini německé stáje pilotované Hamprechtem. Z 22vteřinového náskoku na belgický aston martin s Idem za volantem zbylo na konci sedm vteřin ztráty, vážnější hrozbu však představoval Montermini.
Na italského rychlíka, který ztrácel na vedení dvacet minut před koncem 27 vteřin, však ještě čekal souboj s vyrovnaným Ramosem. Nepodařený útok v Chicane zachraňoval průjezdem únikovou zónou, díky jejímu vyasfaltování však mnoho neztratil a na rovince Kemmel si připravil lepší pozici na úspěšný útok do Les Combes.
Protože Montermini jezdil i o více jak pět vteřin rychleji než Hamprecht, nebylo divu, že v samotném závěru přišel na rovince Kemmel nekompromisní útok, jemuž německý jezdec neměl nejmenší šanci zabránit. Po ujetí 20 kol si mohli v italské stáji vynahradit sobotní neúspěch a radovat se z výhry.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
A.Montermini/D.Rigon | Vilorba Corse |
F
|
50:20.020
|
2.
|
GTS
|
F.Hamprecht/P.Kox | Leipert |
L
|
+ 2.457
|
3.
|
GTS
|
E.Ide/M.Soulet | GPR AMR |
AM
|
+ 7.628
|
4.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 21.853
|
5.
|
GTS
|
S.Costantini/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 32.233
|
6.
|
GTS
|
M.Frezza/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
+ 33.068
|
7.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 54.085
|
8.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 1:35.487
|
9.
|
GTS
|
G.Pantano/R.H.Suzuki | Bhai Tech |
Mc
|
+ 1:51.637
|
10.
|
SGT
|
Talkanitsa sr./Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 1:52.476
|
11.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 1:53.534
|
12.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:55.851
|
13.
|
GTS
|
M.Toril/R.van der Zande | Seyffarth MS |
MB
|
+ 1:56.573
|
14.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 1:57.182
|
15.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkmann | V8 Racing |
C
|
+ 2:03.583
|
16.
|
GTS
|
M.Voelker/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 2:20.524
|
17.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 1 kolo
|
18.
|
GTS
|
J.P.Fontes/J.Silva | Sports and You |
MB
|
+ 1 kolo
|
19.
|
GTS
|
M.Fratti/G.Ghezzi | Autorlando |
P
|
+ 1 kolo
|
20.
|
GTS
|
T.Müller/D.Parhofer | Attempto |
Mc
|
+ 1 kolo
|
21.
|
GTS
|
A.Coimbra/L.Silva | Sports and You |
MB
|
+ 1 kolo
|
22.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi |
P
|
+ 6 kol
|
23.
|
GTS
|
J.Magnussen/J.Laursen | Kessel Rac. |
F
|
+ 13 kol
|
24.
|
SGT
|
B.Longin/D.Sijthof | V8 Racing |
C
|
+ 17 kol
|
Očekávané události
13. – 15. září - ADAC GT Masters (7/8), Slovakiaring
Německá série s historií od roku 2007 bude při premiéře na Slovensku slavit jubileum. Protože se jedná o padesátý víkend, nedělní závod bude mít pořadové číslo sto.
Prozatím je přihlášeno 23 vozidel, ve dvou z nich s domácími piloty. V Audi týmu Yaco (č. 16) bude kolegou Geipela letos podruhé Filip Sládečka. Exotický Chevrolet Camaro (č. 41) bude sdílet s Von Thurn und Taxisem Štefan Rosina. Pole nakonec neobohatí britská stáj JRM s vozy Nissan GT-R, která nakonec posune premiéru až na závěrečný podnik mistrovství.
Pokud se chystáte navštívit tento podnik, můžete využít článek zabývající se informacemi vhodnými při plánování účasti na tribunách slovenského okruhu (Zde).
Foto: Tomáš Krejčík
Vůz, tým i kolegu, v němž se objeví Filip Sládečka zná slovenský pilot již z rakouského vystoupení šampionátu na Red Bull Ringu. Zde se jim však nedařilo, když nejlepším výsledkem bylo 19. místo.
21. - 22. září - Blancpain Endurance Series (5/5), Nürburgring
27. - 29. září - FIA GT Series (5/6), Navarra
27. - 29. září - ADAC GT Masters (8/8), Hockenheimring
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (29. srpna – 4. září) naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.
Zdroj: ADAC, GT Sport, Endurance-Info, Formule