Grand magazín 22/2013 (4. října – 6. listopadu)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Po účasti na několika společných podnicích v minulosti byla 12. října zveřejněna dohoda mezi Ratelovou SRO pořádající GT4 European Cup a okruhem Zandvoort s franšízovanou sérií HDI-Gerling Dutch GT Championship (Dutch GT4). Jejím výsledkem je sloučení obou sérií potýkající se s nedostatkem účastníků do jediné GT4 European Series již v příští sezóně.
Dne 15. října zahynul v Brisbane ve věku 26 let při nehodě britský pilot Sean Edwards. Na sedadle spolujezdce učil zvládat dvacetiletého Australana porsche, když se vůz po nárazu do bariéry vznítil. Britský pilot, který byl historicky prvním mistrem ME GT3 v roce 2006, byl na místě mrtev. Mladý řidič byl s těžkým zraněním převezen do nemocnice.
Francouzská stáj Hexis Racing, držitel týmového titulu v MS GT1 2011, je dle zprávy ze 17. října na prodej. Důvodem je snaha nejvýznamnějšího podporovatele týmu z Lédenonu, společnosti Hexis zabývající se výrobou lepidel a plastů, o zajištění prostředků na rozvoj svého podnikání na mezinárodní scéně. Vedoucí stáje Philipe Dumas může nabídnout případným zájemcům úspěšný tým schopný dosahovat vrcholných výsledků na scéně GT závodů, nicméně v případě neúspěšných jednání není vyloučena možnost ukončení činnosti.
Kalendář série ADAC GT Masters je znám od 25. října. Podobu kalendáře osmého ročníku německé série, která opět zavítá na Slovensko, naleznete v tomto článku Zde.
Kalendář GT Open na rok 2014
V předvečer finálového podniku osmého ročníku mezinárodní série španělských pořadatelů byl 6. listopadu představen kalendář na příští rok.
Po návratu Hungaroringu by měl být podnik na maďarském okruhu nejbližší příležitostí českých a slovenských fanoušků k návštěvě. Budapešťský autodrom se vrátil do kalendáře na úkor Francie a jejího okruhu Paul Ricard.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 04.05.2014 | Německo | Nürburgring |
2. | 08.06.2014 | Španělsko | Jerez |
3. | 22.06.2014 | Portugalsko | Algarve |
4. | 06.07.2014 | Maďarsko | Hungaroring |
5. | 20.07.2014 | Velká Británie | Silverstone |
6. | 07.09.2014 | Belgie | Spa-Francorchamps |
7. | 28.09.2014 | Itálie | Monza |
8. | 05.10.2014 | Španělsko | Katalánie |
Přípravy na velkolepé finále FIA GT v Baku
Po třech sezónách musel Ratel se svojí SRO přiznat porážku ve snaze v pořádání světového mistrovství. Jeho nástupcem se letos stala na skromnějších základech a s volnějšími pravidly FIA GT Series. Přestože se na dráze většinou pohybovaly maximálně dva tucty gétéček, na novém okruhu v Baku bude koncem listopadu rušněji.
Ke stálým účastníkům se kromě zájemců nalákaných vidinou velkorysých odměn a úhrad nákladů připojí také nejlepší stáje především ze šampionátů pořádaných SRO. Po dříve známých britských týmových šampiónech s dvojicí vozů Porsche z týmu Trackspeed (Keen/Tandy, Ragginger/Watts) je od 8. října potvrzena účast nejlepší stáje v hodnocení profesionálů ve vytrvalostní BES, belgického týmu Marc VDS. V kokpitu bmw se bude střídat Nick Catsburg a Maxime Martin.
Oči slovenských fanoušků se budou upínat k lamborgini s číslem 26, v němž se objeví Štefan Rosina a Filip Sládečka. Ke zvěřejnění došlo 23. října společně s nasazením druhého vozu rakouské stáje GRT Grasser.
Přibližnou představu o složení účastníků si lze udělat od 28. října po vydání předběžné startovní listiny závěrečného závodu, kterou lze stáhnout Zde. Nejnovější informací je doplnění sestavy vozu týmu Hexis (PRO, č. 18) Kevinem Estrem.
Výsledkový servis
International GT Open (7/8), Monza
70´´ závod
Do prvního závodu nejlépe odstartoval Pantano (č. 65, GTS, Bhai Tech, McLaren), který se protáhl do úvodní šikany z třetí pozice do vedení. Překonal nejen rychlého Pierguidiho (č. 67, GTS, Esta, Ferrari), ale také Monterminiho (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari) v silnějším voze. Již o kolo později byl nejprve na cílové rovince zdolán Monterminim a po chvíli i Pierguidim.
Částečně byl úspěšný s obranou pátého místa Camathias (č. 59, GTS, Ombra, Ferrari), za nímž se vytvořila dlouhá řada netrpělivých soupeřů. Po jednom se dokázali dostávat dopředu pouze na konci cílové rovinky. Dočasně všemu učinil přítrž příliš horlivý Vieira (č. 5, SGT, Drivex), který s opraveným porsche španělské stáje doslova sestřelil Lyonse (č. 55, GTS, AF Corse, Ferrari). Pro oba vozy se jednalo o konec v závodě, o kolo dřív měl na stejném místě více štěstí Onidi (č. 56, GTS, AF Corse, Ferrari), na nějž si Vieira také brousil zuby.
Roli pohyblivé šikany po chvíli převzal Constantini (č. 60, GTS, Ombra, Ferrari). Italský pilot po chvíli zamířil na povinnou výměnu, k jeho smůle protnul čáru vjezdu u boxů o několik vteřin dříve, než nastal ten správný čas. Výsledkem byl o něco později tvrdý trest v podobě jednoho kola navíc přičteného ve výsledcích.
V boji o titul měli hlavní rivalové ve třídě Super GT stejný časový handicap v podobě 45 vteřin navíc, který museli strávit v boxové uličce. I když měl vedoucí Montermini (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari) náskok na nejbližšího soupeře okolo šesti vteřin, střídající Rigon se vracel na dráhu třináctý. Jedenáctého Ramose (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette) nahradil Pastorelli, který se vrátil zpět do závodu na 17. pozici.
Bravurně se před šikanou Roggia dostal před Skryabina (č. 67, GTS, Esta, Ferrari) Gatusso (č. 60, GTS, Ombra, Ferrari). Manévr mladšího Talkanitsy (č. 1, SGT, AT Racing, Ferrari) v úvodní šikaně při překonávání Salaquardy (č. 56, GTS, AF Corse, Ferrari) působil neméně odvážně, jeho provedení bylo krkolomnější. Český jezdec raději nechal běloruskému soupeři prostor pro zkrocení vozu.
Gatusso (č. 60, GTS, Ombra, Ferrari) ještě dostihl druhého Raziu (č. 66, GTS, Bhai Tech, McLaren), předjet ho již nedokázal. Po přidělené penalizaci beztak následoval pád až na 20. místo. V závodě tak mohl po 38 kolech slavit dvojité vítězství italský tým, který získal spoustu cenných bodů v boji o tituly ve své třídě.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
GTS
|
G.Pantano/R.H.Suzuki | Bhai Tech |
Mc
|
1:11:08.663
|
2.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 7.522
|
3.
|
GTS
|
A.Pierguidi/A.Skryabin | Esta |
F
|
+ 11.286
|
4.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 24.128
|
5.
|
SGT
|
A.Montermini/D.Rigon | Vilorba Corse |
F
|
+ 34.254
|
6.
|
SGT
|
Talkanitsa sr./Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 41.629
|
7.
|
GTS
|
J.Laursen/C.Ramos | Kessel Rac. |
F
|
+ 45.416
|
8.
|
GTS
|
J.Camathias/M.Cordoni | Ombra |
F
|
+ 57.670
|
9.
|
GTS
|
L.Bontempelli/M.Frezza | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:15.877
|
10.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 1:17.703
|
11.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 1:19.556
|
12.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:19.596
|
13.
|
GTS
|
F.Hamprecht/P.Kox | Leipert |
L
|
+ 1:23.263
|
14.
|
SGT
|
M.Cioci/V.Mehta | AF Corse |
F
|
+ 1:24.809
|
15.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:25.294
|
16.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 1:26.203
|
17.
|
GTS
|
F.Castellacci/T.Flohr | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:26.818
|
18.
|
SGT
|
M.Broniszewski | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:46.185
|
19.
|
SGT
|
W.Nathan/R.Abresch | V8 Racing |
C
|
+ 1:47.742
|
20.
|
GTS
|
S.Costantini/S.Gatusso | Ombra |
F
|
+ 1 kolo*
|
21.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkmann | V8 Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
22.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi |
P
|
+ 1 kolo
|
23.
|
GTS
|
L.Silva/A.Coimbra | Sports and You |
MB
|
+ 1 kolo
|
24.
|
GTS
|
E.Ide/M.Soulet | GPR AMR |
AM
|
+ 2 kola
|
25.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 2 kola
|
26.
|
GTS
|
F.Onidi/F.Salaquarda | AF Corse |
F
|
+ 3 kola
|
27.
|
GTS
|
Š.Rosina/E.Leganov | Leipert |
L
|
+ 9 kol
|
28.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 27 kol
|
29.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 33 kol
|
30.
|
SGT
|
C.Vieira/M.Cressoni | Drivex |
P
|
+ 33 kol
|
31.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 38 kol
|
50´´ závod
Takřka pětinu určeného času strávilo celé pole za zpomalovacím vozem. Během této doby ujelo dvě kola po deštěm smáčené dráze.
Po startu se do čela záhy dostal překvapivě Rugolo (č. 54, GTS, AF Corse, Ferrari), jenž nejprve překonal v šikaně Roggia chybujícího Griffina (č. 21, SGT, AF Corse, Ferrari) a vzápětí i Rigona (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari).
Nejen na čele se odehrávaly zajímavé situace. V Parabolice se úspěšně protáhl devátý Mavlanov (č. 63, GTS, SMP, Ferrari) okolo Pastorelliho (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette). Holandský pilot posléze v souboji dvou vozů stejné třídy narazil do Cressoniho (č. 5, SGT, Drivex, Porsche), na což Ital doplatil propadem na konec pole.
V části pole, které svědčila mokrá dráha byl také Gatusso (č. 60, GTS, Ombra, Ferrari), který v Ascari předjel Berettu (č. 55, GTS, AF Corse, Ferrari), o kus dále v šikaně Roggia také Mavlanova (č. 63, GTS, SMP, Ferrari).
Úvodní část byla protkána nejen vydařenými souboji, ale také mj. nezvládnutým přetáčivým smykem Werkmana (č. 12, SGT, V8 Racing, Corvette) na výjezdu z Lesma s nárazem do bariéry anebo vytlačením Frezzy (č. 51, GTS, Kessel, Ferrari) do trávy za druhou šikanou v podání Seyffartha (č. 61, GTS, Seyffarth, Mercedes).
Z jiného soudku bylo Skryabinovo (č. 67, GTS, Esta, Ferrari) předjetí Seyffartha a Beretty (č. 55, GTS, AF Corse, Ferrari) při průjezdu Parabolicou. Německý pilot si manévr nenechal líbit a na konci cílové rovinky vybojoval zpět svoji pozici.
Jako nepříliš vhodné načasování zastávky se ukázalo brzké Rigonovo (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari) zajetí do boxů. Střídající Montermini se po výměně a 45 vteřinách navíc za předchozí úspěchy vrátil do vedoucí skupinky soupeřů, která měla jedno kolo náskoku. Italskému jezdci nezbývalo nic jiného, než uvolnit prostor a zařadit se za tyto jezdce.
Svému kolegovi nestihl předat vůz Razia (č. 66, GTS, Bhai Tech), když svůj mclaren odstavil s defektem pravé přední pneumatiky.
Po dokončení výměn byl ve vedení Constantini (č. 60, GTS, Ombra, Ferrari) před Rosselem (č. 63, GTS, SMP, Ferrari) a Cameronem (č. 21, SGT, AF Corse, Ferrari). Britského pilota však z pozice na stupních vítězů záhy vystrnadil Toril (č. 61, GTS, Seyffarth, Mercedes) úspěšným manévrem před Parabolicou.
Na zdařilý výkon Salaquardy (č. 56, GTS, AF Corse, Ferrari) navázal po výměnách již sedmý kolega Onidi, který trpělivě stoupal pořadím vzhůru.
Dvojice soupeřů v boji o titul se pohybovala na prahu druhé desítky. Montermini (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari) se po dokončení výměn však ocitl za Ramosem (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette). Klíčový moment nejen v tomto souboji nastal v 18. kole, když se Ital protáhl na rovince mezi Lesmem a Ascari okolo černé corvette. Stalo se tak v místě, kde se v tu chvíli povalovaly trosky z Constantiniho ferrari (č. 60, GTS, Ombra) po zničujícím defektu jeho levé zadní pneumatiky.
Zatímco pro Constantiniho znamenala tato událost konec nadějně rozjetého závodu, na trosky ferrari doplatil ještě druhý Toril (č. 61, GTS, Seyffarth, Mercedes). Tomu se však po výměně pneumatiky podařilo pokračovat.
Závod skončil pro vítěznou posádku Rosell/Mavlanov po ujetí 23 kol.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
51:47.970
|
2.
|
GTS
|
A.Pierguidi/A.Skryabin | Esta |
F
|
+ 1.072
|
3.
|
GTS
|
L.Bontempelli/M.Frezza | Kessel Rac. |
F
|
+ 11.989
|
4.
|
GTS
|
F.Onidi/F.Salaquarda | AF Corse |
F
|
+ 12.235
|
5.
|
GTS
|
J.Laursen/C.Ramos | Kessel Rac. |
F
|
+ 34.068
|
6.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 35.409
|
7.
|
GTS
|
G.Pantano/R.H.Suzuki | Bhai Tech |
Mc
|
+ 35.770
|
8.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 38.715
|
9.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 39.724
|
10.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 42.290
|
11.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 46.367
|
12.
|
SGT
|
A.Montermini/D.Rigon | Vilorba Corse |
F
|
+ 49.714
|
13.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 52.512
|
14.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi |
P
|
+ 1:05.623
|
15.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 1:14.602
|
16.
|
SGT
|
M.Broniszewski | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:16.105
|
17.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:16.749
|
18.
|
SGT
|
M.Cioci/V.Mehta | AF Corse |
F
|
+ 1:16.823
|
19.
|
GTS
|
F.Hamprecht/P.Kox | Leipert |
L
|
+ 1:26.268
|
20.
|
SGT
|
Talkanitsa sr./Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 1:27.328
|
21.
|
SGT
|
R.Abresch/W.Nathan | V8 Racing |
C
|
+ 1:52.328
|
22.
|
SGT
|
C.Vieira/M.Cressoni | Drivex |
P
|
+ 1 kolo
|
23.
|
GTS
|
L.Silva/A.Coimbra | Sports and You |
MB
|
+ 2 kola
|
24.
|
GTS
|
S.Costantini/S.Gatusso | Ombra |
F
|
+ 5 kol
|
25.
|
GTS
|
E.Ide/M.Soulet | GPR AMR |
AM
|
+ 5 kol
|
26.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 8 kol
|
27.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 14 kol
|
28.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkmann | V8 Racing |
C
|
+ 14 kol
|
29.
|
GTS
|
J.Camathias/M.Cordoni | Ombra |
F
|
+ 20 kol
|
Očekávané události
7. – 9. listopadu - International GT Open (8/8), Katalánie
Závěrečného podniku se účastníci mezinárodní série utkají znovu spolu s obsazením národního šampionátu. V hlavní kategorii je očekáváno deset vozů třídy Super GT, větší zájem účastníků je však ve třídě GTS s 31 vozidly.
Znovu se objeví v Monze úspěšná posádka Salaquarda/Onidi týmu AF Corse. Chybět bude česko-slovenská sestava (Leganov/Rosina) týmu Leipert. Na roštu se však objeví několik nových týmů známých z jiných sérií, mj. Attempto, Ruffier, PRO GT (všichni Porsche), Sofrev (Ferrari) anebo Belgičané z týmu WRT (Audi).
Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde případně Zde) anebo českého kanálu Sport 5. Novinkou ve vybraných oblastech (vysílače Cukrák a Praha-město) je od 1. září možnost naladění stanice na 59 kanálu. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | GT Sport | Sport 5 | Start |
70´ závod | Sobota | 15,40-17,20 | 16,00-17,20 |
15,55
|
50´ závod | Neděle | 11,40-13,00 | 11,55-13,10 |
11,55
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
22. – 24. listopadu - FIA GT Series (6/6), Baku
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (25. září – 3. října) naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Sport 5, Formule