Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA sezvala týmy k diskuzi o budoucnosti Formule 1

FIA sezvala týmy k diskuzi o budoucnosti Formule 1

Hlavním předmětem jednání je omezení rozpočtů.

Týmy Formule 1 byly sezvány na 22. ledna do Ženevy k diskuzi s představiteli Mezinárodní automobilové federace, vládní orgán F1 chce totiž řešit otázku finanční budoucnosti sportu.

Ačkoliv údajně nebyl ujednán přesný předmět setkání, má se za to, že snahou FIA je pokročit v diskuzi týkající se pravidel představených na konci loňského roku a projednat další směřování Formule 1.

Hlavním předmětem zájmu by přitom měla být snaha omezit náklady ve Formuli 1, aby se ve startovním poli mohly udržet všechny aktuálně závodící týmy.

Šéfové týmů F1 se s činiteli FIA dohodli na přísnějších omezeních týkajících se výdajů pro sezónu 2015, těm má však předcházet dohoda ohledně konkrétních pravidel s touto problematikou spojených.

FIA potřebuje s týmy dojednat konkrétní oblasti, které by měly spadat pod rozpočtový strop, dohody by přitom mělo být dosaženo do června letošního roku. Mezinárodní automobilová federace se přitom nyní rozhodla vzít taktovku do svých rukou, aby se skutečně podařilo stanovený termín dodržet.

Správné nastavení rozpočtového stropu je přitom klíčové, pokud bude totiž dohodnutá částka příliš vysoká, budou se malé týmy nadále potýkat s finančními problémy, zatímco větší stáje si budou moci dovolit investovat do svého fungování více.

Šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali přitom nedávno navrhl víceúrovňový rozpočtový strop, který by zohlednil týmy, jež jsou nejen konstruktéry, ale také vývojáři motorů.

Domenicali nedávno řekl: "Přišli jsme s nápadem, že namísto stejného přístupu zkusíme něco jiného, protože upřímně řečeno, mluvíme tu o něčem, co ovlivní pouze větší týmy, ne ty malé, které jsou na umření.

Proč například nezvážit přístup, že by tým, který vydělá určité množství peněz, mohl utratit určité množství peněz?

Můžeme pak udržet vyvážení mezi příjmy a náklady ve snaze zajistit, že všichni, třebaže máme jiné struktury, k tomu můžeme přistupovat odlišně vzhledem k tomu, že jsme v různých situacích."

Šéf stáje Lotus Eric Boullier je přitom přesvědčen, že klíčem k úspěchu není omezit velké týmy, ale zajistit, aby i malé týmy měly dostatek prostředků na svůj provoz.

"Stále jsme ještě daleko od toho, kdy budeme mít něco stanovené napevno," řekl. "V podstatě musíme pochopit, že tu jsou zhruba tři až čtyři týmy, které si mohou dovolit utratit dvojnásobek průměrného rozpočtu než zbytek pole.

Pro mě není problémem to, co oni utratí, protože čím víc utratí, tím lepší je to svým způsobem pro Formuli 1. Je ale třeba zajistit konkurenceschopnost, která umožní, že o pódia bude bojovat většina týmů.

Pokud máte neustále stejného vítěze, tak jako tomu bylo v minulosti, mohlo by to být pro Formuli 1 nebezpečné.

Musíme zajistit, abychom do paddocku vnesli nějakou stabilitu pro většinu týmů a aby více týmů mohlo bojovat o titul, díky čemuž bude šampionát zajímavější."