Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Týmy teď šetří i na výrobě podvozků

Týmy teď šetří i na výrobě podvozků

Některé si vystačí i se čtyřmi šasi na sezónu.

Časy, kdy si pilot po nehodě v kvalifikaci, nebo dokonce na začátku závodu, mohl přesednout do náhradního vozu a pokračovat v načaté práci sú už možno nenávratně pryč. Kromě toho, že týmy nyní za sezónu použijí mnohem méně motorů a převodovek, než tomu bývalo před 10 - 15 lety, šetří se i na výrobě podvozků.

Během 90. let nebylo výjimkou, že některý tým vyrobil během sezóny i osm nebo devět podvozků. S omezením testů a dalšími pravidly zaměřenými na redukci nákladů však počet vyráběných šasi prudce klesl. V roce 2009 McLarenu stačilo vyrobit 6 vozů a v posledních letech jsou standardem 4 šasi na sezónu.

Pokud zůstaneme u týmu McLaren, tak jeho "chassis 1" jsme poprvé viděli, když z něj Jenson Button a Kevin Magnussen stáhli závoj během internetového on-line představení. Pak se toto šasi honilo po španělské půdě během celé první série předsezónních testů, aby se následně vrátilo do Wokingu, kde prošlo kontrolami a mírnými úpravami. Tento podvozek byl zároveň připraven vyjet i na asfalt okruhu v Sakhir. To pro případ, že by se vyskytly problémy s jeho sourozencem, "chassis 3".

McLaren má samozřejmě logistiku svých šasi do puntíku naplánovanou minimálně několik týdnů dopředu. Takže už víme, že během GP Austrálie se v televizních kamerách předvedou šasi 1 a 4. Pokud se nic zvláštního nestane, stejná dvojice by měla být nasazena i v Malajsii, Bahrajnu a Číně. V záloze bude tentokrát čekat "chassis 3". Týmy mají zakázáno sebou vozit kompletní náhradní vozy (T-cars), ale nic jim nezakazuje mít v záloze náhradní šasi a všechny ostatní součástky potřebné k rychlé přípravě náhradního vozu.

A co se stalo se šasi McLarenu číslo 2? Zůstává k dispozici inženýrům ve Wokingu a minimálně do Bahrajnu bychom ho na trati vidět neměli. Samozřejmě, plány se mohou změnit. Naposledy musel McLaren výměnu šasi uskutečnit poté, co Sergio Pérez havaroval ve volném tréninku na Velkou Cenu Japonska 2013.