Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Světová rada motorsportu měnila pravidla F1

Světová rada motorsportu měnila pravidla F1

Od roku 2015 přijdou pevné restarty a jiskření zpod monopostů

Ve čtvrtek se uskutečnilo setkání členů Světové motoristické rady v Mnichově. Rada odsouhlasila několik změn ve sportovních i technických pravidlech, přičemž většina z nich má za účel omezit náklady týmů, jiné by měly zvýšit atraktivitu sportu. Všechny začnou platit od sezony 2015.

Změny ve sportovních pravidlech:

pohonné jednotky

Jejich počet na sezónu a jezdce klesl z pěti na čtyři. V pravidlech se ale objevila i pojistka pro případ, že by se některý rok do kalendáře dostalo více než 20 závodů. V takovém případě dostane opět každý jezdec k dispozici 5 pohonný jednotek.

Trest za kompletní výměnu pohonné jednotky už nebude start z boxové uličky ale z konce startovního roštu.

práce na aerodynamice

Týmy smějí od budoucí sezóny strávit v aerodynamickém tunelu maximálně 65 hodin týdně (v současnosti 80 hodin). Zvláště jsou ale omezené hodiny, během kterých může být na monopost hnaný vzduch - 25 hodin týdně (letos 30).

Zpřísňuje se i omezení využívání CFD (počítačová dynamika tekutin). Namísto 30 teraflopů budou moci týmy využívat maximálně 25.

Každý tým může během roku využívat pouze jeden aerodynamický tunel. V tunely ale nyní mohou proběhnout i dva zkušební cykly za den (dosud jen jeden).

testování

V roce 2015 se uskuteční tři čtyřdenní předsezónní testy, všechny v Evropě. V roce 2016 to už budou pouze dva předsezónní testy. Během sezóny proběhnou pouze dva dvoudenní testy, oba v Evropě. Jeden test bude vyhrazen pro nezkušené jezdce.

bezpečnostní vozidlo

Po výjezdu bezpečnostního vozu se uskuteční pevný restart závodu - vozy zaujmou pozice na startovní/cílové rovince a počkají na zhasnutí červených světel. Pravidlo má dvě výjimky. V případě, že bezpečnostní vozidlo přerušilo závody do dvou kol po startu nebo restartu, budou závody restartovány během jízdy, tak jako dosud. Stejné pravidlo platí v případě, že bezpečnostní vozidlo opustí trať 5 nebo méně kol před koncem závodu.

Pravidla parc fermé nebudou platit od kvalifikace, ale už od třetího tréninku.

Zrušil se zákaz používání zahřívacích deček, který měl začít platit od roku 2015. Jejich zákaz se ale znovu projedná v případě, že se budou měnit rozměry pneumatik. Nyní by pravidlo asi náklady spíše zvýšilo, než snížilo, protože by týmy musely opět vozy přizpůsobovat novým pneumatikám.

Týmy během velkých cen nesmějí v noci z pátku na sobotu pracovat na svých vozech. Letos musí mechanici dostat 6 hodinovou přestávku, příští rok to bude 7 a v roce 2016 8 hodin.

Změny v technických předpisech:

Několik menších úprav technických pravidel by mělo mimo jiné odstranit letošní neestetické a nepříliš bezpečné nosy.

Monoposty musí mít na spodní části uchycenou tzv. kluzní desku, což týmům brání v úsilí o dosažení přísavného efektu. Ta zůstává, dřevo však nahrazují lehké kovy (titanium). To se postará o dramatické jiskření zpod monopostů, které se z F1 v posledních letech vytratilo.

Další pravidlo určuje, že se brzdné kotouče musí točit stejnou rychlostí jako kola. Některé týmy totiž začaly kvůli malým aerodynamickým výhodám experimentovat s různými rychlostmi otáčení.

Od příštího roku bude povinný dvoufázový systém upevňování kol.

 

Světová rada motorsportu se také shodla na tom, že bez souhlasu týmů mohou pravidla týkající se příští sezóny měnit jenom do 1. března, ne do 30. června jako dosud. Pokud tedy chce WMSC přijít s novými pravidly týkajícími se sezóny 2016, musí tak učinit do 1. března 2015. Po tomto termínu bude k změně pravidel potřebovat souhlas všech týmů.